VÉGTELEN lehetőségek

ALKALMAZÁSI TERÜLET: a törvényi előírások miatt egyre gyakrabban kombinálják a hígtrágya kijuttatását és a bedolgozást egyetlen munkafolyamatként 

KIJUTTATÁS: míg korábban gyakran alkalmazták az ütközőtányéros kijuttatást, jelenleg a veszteséget csökkentő injektoros kijuttatás irányába halad a technika

A piaci körképben ezúttal a hígtrágyatartályokkal foglalkozunk részletesen. Ezek nem „konfekciótermékek”, hanem szinte minden ügyfél számára méretre szabottak. 

Alexander Brockmann 

A 2018. évi hígtrágyaidény kezdete előtt intenzíven foglalkoztunk a hígtrágyatartályokkal. A piaci körképben csak magukat a hígtrágyatartályokat mutatjuk be, amelyek különböző eszközök segítségével, pl. csúszócsoroszlyás kijuttató rendszerrel, injektorokkal vagy lazítókéses eszközökkel alkalmasak a hígtrágya kijuttatására. 

A következő oldalakon található táblázatokban közel 40 gyártó járműveit soroltuk fel. Fő jellemző, ami alapján ezek megkülönböztethetők, a kijuttatást végző tartályok megtöltésének technikája. A sor elején a szivattyúval rendelkező tartálykocsik állnak, ezeket követik a vákuumos rendszerűek. Az önjáró hígtrágya-kijuttató gépek, valamint a szállítójárművek nem szerepelnek az áttekintésben. A kedvező egytengelyes tartálykocsitól az összes lehetséges felszereltséggel ellátott profi tartályokig minden megtalálható a kínálatban. Így nem csak a nagy bérvállalkozók, hanem a gépesítés magasabb fokán álló kisüzemek is megtalálhatják a számukra megfelelő technikát. 

A trágyázásról szóló új rendeletek és a specializálódás miatt a hígtrágyaszállító tartálykocsik piaca átalakult. Egyértelműen felismerhető a nagyobb gépek és a professzionális felszereltség irányába mutató trend. Nem állapítható meg egyértelműen, hogy csak a bérvállalkozók lennének azok, akik az új technikába akarnak fektetni. Míg régebben csak nagy súlyú gépeket alkalmaztak, amelyek ütközőtányérjai a gép vázára voltak felszerelve, addig ma igazi csúcstechnológiás gépek dolgoznak ezen a területen. A régi trágyalészóró kocsikhoz viszonyítva semmi közös nincsen bennük. Ennek következtében néhány gyártó eltűnik a piacról, de helyettük jönnek mások, mint pl. a Kumm vállalat, amely elsősorban szállítójárművek gyártójaként ismert. A 2017. évi Agritechnica kiállításon mutatták be az első hígtrágyaszállító tartálykocsijukat. A dán Goma cég, amely a hígtrágyatechnika értékesítésének specialistája, saját tartállyal jelent meg a kiállításon. 

Szükség van a sokszínűségre 

Már a táblázatok készítésekor világos volt számunkra, hogy a felszereltség, ill. a gépek összeállításának sokszínűsége mérhetetlen mennyiségű. Egy-egy tartály egyedi kialakításának olyan széleskörű lehetőségei vannak, hogy az összes lehetőséget részletesen nem soroltuk fel. Vannak olyan gyártók, akik a termékprogramjukban egy maroknyi alapgéppel rendelkeznek (állandó tartályméretekkel), és ezek szerelhetők fel különböző tartozékokkal, mások a vevők speciális igényei alapján gyártják a tartályokat – náluk nincsen megszabott tartályméret. A magasság, a hosszúság, a szélesség, kerékházzal vagy anélkül – szinten minden szabadon megválasztható. Ezután bemutatjuk a felszívási technika egyes lehetőségeit, a futóműveket, csatlakoztatási módokat, stb. Idézet az egyik gyártótól: „Mi meg tudjuk építeni az ügyfélnek, amit kapni szeretne” – és amit hajlandó megfizetni. Egy ilyen egyedi összeállítás a tartály árát nagyon hamar fel tudja srófolni. Szerény felszereltséggel egy hígtrágyatartály kb. 6 000 eurónál kezdődik, de felső határ nincs. Így előfordulhat, hogy egy tandemtartály több mint 200 000 euróba kerül. Gazdálkodókkal, bérvállalkozókkal és gyártókkal beszélgetve nagyon gyorsan egyértelművé válik, hogy egy hígtrágyatartály semmi esetre sem „konfekciótermék”. Termékkatalógusból senki sem rendel. Ez a téma intenzív tanácsadást igényel, amelyben a gyártól nagyon professzionális módon támogatják az ügyfeleket. Különösen akkor, ha a teljes logisztika átalakításra kerül. Sok gyártó különböző felszereltségi vonalak alapján kínálja a termékeit, hogy a vevők a bőség zavarától ne szenvedjenek. A Veenhuis pl. három változatot kínál a programjában. Az Ecoline-tartálykocsit azoknak a gazdálkodóknak, akik a hígtrágyát csúszócsoroszlyás, vagy ejtőcsöves rendszerben szeretnék kijuttatni; nagyobb mezőgazdasági üzemek számára, és több gazdaságot átfogó használat esetén kínálják a Profi line tartályokat. Profi bérvállalkozók és biogáz üzemek számára ajánlottak a Premium-Integral tartályok. A tartályok mérete és a tengelyek száma minden változatnál közel azonos, a felszereltségi opciók viszont növekednek. A Joskin 11 modellel szeretné elérni a gazdálkodókat és a bérvállalkozókat, ez a cég a futómű koncepciókat és a térfogatokat tagolja. Ezenkívül vannak speciális célokra használt járművek, ilyenek pl. a hegyvidéki területeken használt gépek. Ezeknél a tartályoknál az alacsony súlypontra figyelnek. Más gyártók a termékeiket nem rendezik meghatározott felszereltségi csoportokba. Ilyen esetekben GFK vagy acéltartály választható, különböző tartálytöltési technikákat kínálnak, és megszabható a tengelyek száma.