fbpx

ELTOLT határok

Írta: Szerkesztőség - 2018 december 18.

A Krone 400 t/h friss terményre vonatkozó áteresztőképességet ígér a „nagy” BiG X sorozat új csúcsmodelljével. Friss járműtesztünkből megtudhatják, hogy az emslandi zászlóshajóba ezenkívül még milyen technikai újdonságok kerültek.

Azt pedig, hogy a felső lóerőszegmensben is bevezetik a 2017-ben bemutatott LiftCab vezetőfülkét, lényegében biztosra lehetett venni. Aztán mégis csak meglepett minket, hogy az előző sorozat teljesítményét még felül tudták múlni, ezenkívül új kukoricaadaptereket és a legnagyobb szemroppantót is bemutatták a piacon.

BIG X 1180: a legerősebb önjáró silózó a világon – ugyanúgy, ahogy az elődje

  1. A Krone gépekre jellemző módon a motor keresztirányban helyezkedik el
  2. A 24,24 l hengerűrtartalmú V12 „Big Block” motorblokkot a Liebherr szállítja
  3. A Tier 4 final károsanyag-kibocsátási norma előírásait a motor SCR only kipufogógáz-utókezelő rendszerrel teljesíti – EGR, DPF és DOC nélkül
  4. Az üzemanyagtartály 1100 literes (opcionálisan kiegészítő tartállyal 1500 l) és az AdBlue tartály 150 l űrtartalmú


KÉTFOKOZATÚ: a hidrosztatikus hajtás két menettartománnyal (szántóföldi/közúti) és a három haladási módhoz tartozó kipörgésgátlóval dolgozik


Az új XCollect jelenleg 8, 10 és 12 soros változatban kapható

Műszaki adatok:

behordószerkezet: 6 előtömörítő henger; csatorna szélessége 800 mm; lengőkeret lengőgörgőkkel

feltárás: ferdén fogazott fűrészfogas szemroppantó henger, 250 mm átmérővel (opcionálisan 305 mm, a csapágyak hőmérsékletének szabályozásával), 30, 40 vagy 50%-os fordulatszám-különbség; alternatív tárcsás szemroppantó 265 mm átmérővel

üzemtömeg: 17,1 tonnától adapter nélkül


A kidobási távolság a vezetőfülkéből állítható, a terménycsatornában található retesszel

  1. Az erőtöbblet átvitelére egy új, 8 bordás Power ékszíj szolgál
  2. Az adapter és a behordószerkezet, valamint a dob a BiG X 680/780/880 modellekből származik
  3. Pillantás az új 305 mm hengerátmérőjű OptiMaxx 305 szemroppantó hengerre
  4. A fűcsatornát továbbra is kézzel kell behelyezni és kivenni

  1. Az XCollect esetében a vágás sarlós tárcsákkal, 2 fokozatú váltóval történik
  2. Egy-egy csillag-kilincsmű két tárcsát biztosít, és minden tárcsának saját dörzsbetétje is van
  3. A sarlós tárcsák és a kollektorok meghajtói elkülönülnek egymástól

  1. Egy középen elhelyezkedő letapogató csúszótalp gondoskodik az adapter jobb vezetéséről
  2. A szállító járószerkezet opció, a csukás és nyitás lendületesen történik

LIEBHERR — A MAN-MOTOR HELYETT

A Tier 4 final károsanyag-kibocsátási szabvány előírásait a V12 motor csak SCR kipufogógáz-utókezelő rendszerrel teljesíti – a határértékek ebben a lóerőszegmensben jelentősen magasabbak, mint a traktoroknál, és egyszerűbb eszközökkel elérhetők. Ezzel a hamarosan bevezetésre kerülő Stage V károsanyagkibocsátási norma is teljesíthető. Ami jó: a karbantartási ciklusidő bőséges, 1000 üzemóra, ilyenkor az olaj- és a szűrőcsere mellett a szelepeket is újra be kell állítani (nincsenek hidrotőkék).

  1. Akár 900/60 R42-es abroncsok is szerelhetők az első tengelyre
  2. A soklengőkaros hátsótengely rugózott, igény szerint rendelhető hozzá összkerékhajtás
  3. A vezetőfülke a középső BiG X sorozatból ismert
  4. A beépített érintőképernyős terminál mellett opcionálisan a CCI Control mobilalkalmazás is rendelkezésre áll
  5. A NIR szenzort a Krone továbbra is a Dinamica Generale cégtől szerzi be
  6. Új a különböző ürítési stratégiákhoz használt opcionális ürítést ellenőrző szenzor

MOST KOPOGÁSÉRZÉKELŐKKEL

Más funkciók is ismertek, mint pl. a rugalmas VariStream dobfenék, a kidobási távolság beállítására szolgáló Stream Control (állítható retesszel a terménycsatorna hátsó falában) és a darabolási hossz változtatására szolgáló VariLoc (a dobfordulatszámot könnyen és gyorsan lehet állítani szerszám segítségével 1250 és 800 min-1 fordulatszám között, ami a Krone szerint 53 százalékkal nagyobb darabolásihossz-tartományt tud lefedni késcsere nélkül).A terményáramban új elem az opcionális automata ürítőrendszer, aminek a Krone az EasyLoad nevet adta. Kamera alapú 3D képelemző rendszer segítségével működik, és most már a kisebb BiG X modellek számára is elérhető ez a hasznos újdonság. A vezető különböző ürítési stratégiák közül választhat (elölről hátrafelé, hátulról előre, stb.), valamint a töltési szintet és a kocsira érkezési pontot is meghatározhatja, de ez pillanatnyilag csak a párhuzamos haladás esetén használható. A Krone azonban már intenzíven dolgozik olyan megoldáson, amely alkalmas arra, hogy a szecskázó mögött haladó szállítójárművet is automatikusan megtöltse.

ÚJ, NAGY SZEMROPPANTÓ


A hidraulikus ollós lift segítségével a vezetőfülke akár 70 cm-rel is magasabbra kerülhet

A szemroppantó hengert – a korábbiakhoz hasonlóan – lánc segítségével lefelé lehet eltávolítani. A fűcsatornát továbbra is kézzel kell behelyezni.

ÚJ KUKORICAADAPTER

Ezenkívül a sarlós tárcsák és a kollektorok meghajtói elkülönülnek egymástól. Ez egyszerűsíti a karbantartást, de azt is lehetővé teszi, hogy a vágási frekvenciát a kollektor sebességétől és az adapter hajtásától függetlenül állítsuk be. Így a sarlós tárcsák fordulatszáma 1000 és 3000 min-1 közötti tartományban lehetséges, attól függően, hogy az adapter bemeneti fordulatszáma gyors vagy lassú, és a vágási fordulatszámot szabályzó, manuálisan állítható 2-fokozatú váltót (a beállító csavar az adapter közepén található) magas vagy alacsony fordulatszámra állítottuk-e be. A túlterhelés elleni védelmet két-két tárcsánként egy csillag-kilincsmű biztosítja (a fordulatszám ellenőrzése is páronként történik), emellett minden egyes tárcsa saját dörzsbetéttel is rendelkezik (ami a Krone adatai szerint 5 perc alatt kicserélhető). Ami még új: a közúti szállításhoz opcionálisan integrált járószerkezet rendelhető, ami az első tengelyt tehermentesíti. Ezenkívül a csukás, ill. a nyitás is nagyon gyorsan történik – a nyitásnál 16 másodpercet, az összecsukásnál 23 másodpercet mértünk. És még valami: az adapter vezetésének javítása érdekében az XCollectre egy harmadik, középen elhelyezkedő letapogató csúszótalp is került. Az XCollect 2019-től alkalmazható a BiG X modelleken, és az EasyCollecthez hasonlóan gyárilag felszerelt az érettségi szintet érzékelő AutoScan szenzorral. Jelenleg 6,0 m, 7,5 m és 9,0 m munkaszélességben áll rendelkezésre – azaz 8-, 10- és 12-soros változatban.

ÁLLÍTHATÓ MAGASSÁGÚ VEZETŐFÜLKE ÉS ELEKTRONIKA

TOVÁBBI TUDNIVALÓK

­A hajtómű (szántóföld: 0-25 km/h és közút: 0-40 km/h) a Bosch Rexroth cégtől származik.

­A Krone BiG X 1180 alapkivitelben felszerelt a SmartConnect telemetria modullal. Ez nemcsak GPS jeleket és WLAN hálózatot biztosít, hanem lehetővé teszi a hozammeghatározás automatikus kalibrálását a szállítójármű mérési adatai alapján (például a Krone TX szecskázó-szállítókocsi).

Összegzés

  • új XCollect szabad vágással
  • a legnagyobb szemroppantó henger a piacon
  • az aprítási hosszt érzékelő szenzor az alapkivitelhez tartozik
  • gyárilag NIR-szenzor, beltartalmi összetevők mérésével
  • opcionális VariLoc
  • igény szerint automata ürítőrendszer (jelenleg csak párhuzamos haladás esetén)
  • opcionális LiftCab megemelhető vezetőfülke
  • gyárilag integrált adatkezelő rendszer
  • fűcsatorna: manuális be- és kiszerelés
  • gyárilag nem kapható gumiabroncsnyomást szabályzó berendezés

Matthias Mumme