Duplázás 4ásszal

PÁRHUZAMOS LÉTFORMA: a Massey Ferguson Dyna-4 helye az 5700 S, az 5700 és a 4700 kompakt traktorok között található

A Massey Ferguson globális sorozata a 2018-as termelési évben tovább bővül: a 4700, 5700 és 5700 S modellek mellé a gyártó felsorakoztatja az 5708 Dyna-4 és az 5709 Dyna-4 modelleket. Itt olvashatják, hogy mivel tűnik ki a két új traktor.

Nem hiánypótlás, és nem korábbi traktorok utódja – a Massey Ferguson két új, 85 és 95 lóerős kompakt traktorral egészíti ki termékprogramját. A két traktor: a Massey Ferguson 5708 Dyna és a Massey Ferguson 5709 Dyna. A két modell teljesítmény terén a 4700-as traktorok mellett az 5700, valamint az 5700 S (Freisicht) sorozat alá sorolható be, és műszakilag nézve a három sorozat keverékéből áll, megrövidített alvázzal, az 5700-as négyhengeres traktorok ruhájába bújtatva.

Az elnevezések kicsit megtévesztőek, mert a két modell nem az 5609 Dyna-4 és 5608 Dyna-4-Freisicht traktorokat követi – ezek utódai az 5700 S sorozatban találhatók. A két új traktorral egy másik piaci szegmens meghódítása a Massey Ferguson célja.

De kit szeretne a Massey Ferguson ezzel megszólítani? Elsősorban azokat az ügyfeleket, akik számára egy 5700 S túl drága, és túl gazdag a felszereltsége, ugyanakkor a sebességváltás terén nagyobb kényelmet igényelnek, mint amit a 4700 és az 5700 modell nyújtani tud, és akiknek a 4700-as traktor egy kicsit talán kicsi is. Ehhez jönnek még a kisebb vegyes gazdaságok, amelyeknek arányait tekintve több munkájuk van a szántóföldön és a zöldterületeken. De azoknak a zöldségtermesztőknek is érdemes egy pillantást vetniük a két új traktorra, akik ebben a kategóriában nem szeretnének túl sok pénzt kiadni a négyfokozatú terhelés alatt kapcsolható váltóért a szántóföldön TLT-vel végzett munkákhoz és a közúti szállítási munkákhoz. Vannak még kérdések? Rengeteg – ezért rögtön be is szállunk a traktorokba!

3,3 liter, 3 henger

Aki felemeli az egyrészes motorháztetőt, azonnal észreveszi a következőt: a motor felépítését tekintve nagyon rövid, ekkora helyen nem fér el négy henger ... és ez így igaz! Ha előbb nem is, de járó motornál mindenképpen felismerhető a viszonylag keményebb motorzajról, hogy itt egy háromhengeres motor dolgozik. A motor nem új – a Massey Ferguson már évek óta használja néhány kompakt traktorában, így jelenleg is megtalálható a kínálatában a finn négyszelepes motor, a 3600-as (A, V, S, F, GE) és a 4700-as sorozatban. Az 5709 Dyna-4 modellben az AGCO Power 33 AWFC motor névleges teljesítménye 66 kW/90 LE 2 200 min-1 fordulaton. A maximális 70,8 kW/95 LE teljesítményt a motor magas, 2 000 min-1 fordulatszámon éri el – minden adat mérése az ISO szabvány szerint történt. A 405 Nm maximális forgatónyomatékot a motor 1 600 fordulatszámon adja le – ez nagyon jó érték ebben a kategóriában. A motor érzékenysége jó, a motorzaj a vezetőfülkében nem túl erős. A nyugodt járás viszont természetesen nem a háromhengeres motorok jellemzője...

A Tier 4i károsanyag-kibocsátási norma előírásainak megfelelő kipufogógáz tisztítást dízeloxidációs (DOC) és SCR katalizátor végzi, vagyis a kipufogógáz-áramba történő AdBlue adalékanyag befecskendezésével valósul meg. Részecskeszűrőre nincsen szükség. Az üzemanyagtartály tekintélyes, 160 l nagyságú, emiatt a 18 literes AdBlue tartálynak a jármű jobb oldalára kellett kerülnie.

A levegőszűrő és az akkumulátor a hűtőpanel előtt helyezkedik el, és így kitűnően megközelíthetők. A motor olajcsere ciklusa 500 üzemóra.

Dyna-4 alapkivitelben

A két új kompakt traktorral a Dyna-4 sebességváltó meghódítja a 100 LE alatti teljesítménykategóriát. A sebességváltó 16/16 fokozattal rendelkezik, a szokott módon négy elektrohidraulikusan kapcsolható főcsoportra és csoportonként 4 terhelés alatt kapcsolható fokozatra osztva. Opcionálisan rendelhető egy mászófokozat, ami 100 m/h sebességnél kezdődik, és a fokozatok számát 32/32re duplázza meg. A vezérléshez a nagy Dyna-4 traktorok szolgáltak alapul: ha a sebességváltó kart előrenyomjuk vagy hátrahúzzuk, és közben megnyomjuk a kar bal oldalán lévő piros aktiváló gombot, akkor a sebességváltó a fokozatokat felfelé vagy lefelé kapcsolja. Eközben az ún. SpeedMatching mindig aktív állapotban van, ami a következő fokozatban automatikusan kiválasztja a megfelelő áttételt. Ha nem nyomjuk a gombot, akkor csak a terhelés alatt kapcsolható fokozatokat váltjuk. Ha a kart előre vagy hátra nyomott helyzetben tartjuk, akkor a terhelés alatt kapcsolható fokozatok egymás után váltanak felfelé vagy lefelé. Emellett lehetőség van a terhelés alatt kapcsolható fokozatok váltására az alapkivitelben rendelkezésre álló Shuttle-karral is, balra a kormánytól – ezt is ismerjük már Dyna-4 és Dyna-6 sebességváltóval felszerelt nagyobb traktorsorozatokból. Természetesen itt történik a menetirányváltás is, amelynek agresszivitása állítható. Ami nagyon jó: a Dyna-4 az opcionális AutoDrive segítségével a „nagy” traktorsorozatokhoz hasonlóan tengelykapcsoló funkciót kínál a fékpedálon keresztül – vagyis a fékpedál megnyomásakor az elektronika automatikusan kiold, és újra bekapcsol. Homlokrakodóval végzett munkákhoz ez kiváló segítség!

Műszaki adatok

Motor: háromhengeres, 3,3 l hengerűrtartalmú AGCO Power 33 AWFC motor; 66 kW/90 Le 2200 min-1 fordulatszámon; 70,8 kW/95 Le 2000 min-1 fordulatszámon, 405 nm maximális forgatónyomaték 1600 min-1 fordulatszámon; Tier 4 final DOC és SCr katalizátorral; üzemanyagtartály 160 l, Adblue tartály 18 l

Sebességváltó és TLT: Dyna-4 16/16 fokozattal; saját gyártmányú mászófokozatot biztosító váltó 32/32 fokozattal; 4 csoport, előre kiválasztható váltóautomatika a terhelés alatt kapcsolható fokozatokhoz; elektrohidraulikus Shuttle irányváltó kapcsolás, 40 km/h 1 880 min-1 esetén; hátsó TLT 540/540e, 1000/540e vagy 1000/540/540e

Függesztés & hidraulika: max. emelőerő hátul 4,3 t; 42 l/min szállítási teljesítmény, saját gyártmányú 42+58 l/min párhuzamos vagy soros üzemeltetés; max. 3 db kétkörös munkahenger (alapkivitelben 2 db)

Tömegek & méretek: üres tömeg 4,07 t; maximálisan megengedett össztömeg 8 t; tengelytáv 2,32 m; min. fordulókör átmérő 7,7 m

Németországi listaár: 59 447 eurótól

A jobb oldali oszlopon található kis billenőkapcsolóval továbbá egy kapcsolóautomatika is aktiválható (felárköteles AutoDrive funkció). Ez fordulatszámtól függően automatikusan váltja felfelé vagy lefelé a terhelés alatt kapcsolható fokozatokat – s tehermentesíti a traktorvezetőt a szállítási vagy a homlokrakodóval végzett munkák során. A traktorvezető eközben előre kiválaszthatja, hogy a terhelés alatt kapcsolható fokozatok váltása 1 500 min-1 fordulatszámon (ECO üzemmód), vagy 2 100 min-1 fordulaton (POWER üzemmód) történjen. A Massey Ferguson 5709 Dyna-4 traktor maximális sebessége 40 km/h, amelyet a gumiabroncsok méretétől függően kb. 1 880 min-1 fordulatszámon ér el.

A háromszoros TLT fordulatszám opcionális

Alapkivitelben a Massey Ferguson két TLT fordulatszámot ad a traktorhoz, ezek az 540 és az 540E. Igény szerint rendelhető helyette 1000/540 vagy háromszoros, 1000/540/540E fordulatszámú TLT. A TLT fordulatszámának előzetes kiválasztása a jobb oldali B-oszlopon elhelyezkedő billenőkapcsolóval történik, a be- és kikapcsoláshoz pedig egy kapcsolókar található a jobb oldali oszlopon – ez kiváló megoldás. Sajnos opcionálisan nem rendelhető útarányos TLT, ahogy ez a konkurenciánál egyik-másik traktor esetében megtalálható a programban.

Erős hidraulika

Több mindent kell elmondanunk a függesztésről és a hidraulikáról. A II. kategóriájú hátsó függesztőszerkezet maximálisan 4,3 t emelésére képes, ez az érték megfelelő ebben a kategóriában. Mivel a 2,32 m tengelytáv meglehetősen nagy, kevésbé áll fenn annak a veszélye, hogy az első tengely terhelése túl kicsi lesz. Ennek ellenére a könnyű motort és annak messze hátra helyezett pozícióját tekintetbe véve ügyelni kell a megfelelő mennyiségű frontsúly használatára – ez vonatkozik a K80-as gömbfejes vonószerkezettel végzett szállítási munkákra is! Az EHR vezérlés egyébként megosztott – az egyik része a jobb oldali B oszlopon található 3 állítógomb formájában, a maradék a gyorskiemelőn, az oldalsó oszlopon. Nekünk jobban tetszett volna, ha minden közvetlenül egy helyen van. A Massey Ferguson a függesztéshez mindkét sárhányóra alapkivitelben szállít külső vezérlést, a TLT-t viszont csak a vezetőfülkéből lehet be- és kikapcsolni.

Alapkivitelben a Massey Ferguson a munkahidraulikához nyílt hidraulikus rendszert kínál, amit egy 58 l/min szállítási teljesítményű fogaskerekes szivattyú táplál. Egy további, 32 l/min teljesítményű fogaskerekes szivattyú látja el a kormányt, a fékeket, a differenciálzárakat, valamint a TLT és az összkerékhajtás tengelykapcsolóját. Akinek az 58 l/min teljesítmény nem elegendő, az felár ellenében rendelhet egy 42 l/min teljesítményű kiegészítő szivattyút, így a függesztett munkagépekhez akár 100 l/min szállítási teljesítmény is rendelkezésre állhat – kiváló érték! Ez előnyt jelenthet pl. a homlokrakodóval végzett munkák emelési idejénél; ennek az értéknek soha nem szabad szűk keretek között mozognia, és akkor garantáltak a gyors rakodási ciklusok. Ezt a „kombinált átfolyást” egy billenőkapcsoló segítségével kell aktiválni a jobb oldali oszlopon, mivel az 58 literes szivattyú alapesetben csak a hátsó függesztést látja el, míg a 42 literes egység a kihelyezett hidraulikacsatlakozások számára áll rendelkezésre. Ami jó: kombinált szivattyúk esetén is használható még a hátsó függesztés. Ha ezt működtetjük, akkor az elektronika szétválasztja a közös átfolyást, és újra összeengedi, ha a függesztőszerkezet már nem dolgozik. A 42 l/min teljesítmény elegendő a legtöbb olajmotor meghajtású (kb. 30 l/min) hidraulikus munkagéppel végzett szántóföldi munkához, csak annak van szüksége a két szivattyú kombinálására, aki az olajmotor fordulatszámesése nélkül párhuzamosan, további 1–2 kihelyezett hidraulikacsatlakozást szeretne használni, vagy gördülékeny munkát szeretne biztosítani a homlokrakodóval. Néhány szó a kihelyezett hidraulikacsatlakozásokról: alapkivitelben két mechanikus kör áll rendelkezésre, amelyek a jobb oldali oszlopon elhelyezkedő két zárható karral vezérelhetők. Opcionálisan egy harmadik hidraulikavezérlés is rendelhető, és egy mechanikus homlokrakodó kar is megtalálható ezen az opciós listán. Az olajszint hátul a TLT csonk mellett kényelmesen ellenőrizhető, egy kémlelőablakon keresztül.