VISSZATEKINTÉS

1966

Ami manapság mindennapos dolog, az 50 évvel ezelőtt még szenzációnak számított: a Duna menti Lauingenből (Lauingen an der Donau) származó Ködel & Böhm vállalat (röviden Köla) 1966‑ban mutatta be Hydromat szalmarázóládás kombájnját. A hidrosztatikus hajtás világújdonság volt, melyet két menettartomány‑ra osztottak, 0 és 10 km/h között, valamint 0 és 20 km/h között. Ez először tette lehetővé, hogy a járművezető érzékenyen és változtatha‑tóan szabályozza a munkasebességet. A Köla Hydromat kombájnt egy 106 lóerős, 6 hengeres Perkins motor hajtotta. Miután a Deutz 1969‑ben átvette a Köla vállalatot, a Hydromat Fahr M1250 néven szerepelt a programban – de akkortól 140 lóerős Deutz‑motorral.

 

2017

A hidrosztatikus meghajtás ma standard felszerelésnek számít a modern kombájnokban. Kétszeres vagy három‑szoros áttétellel ma már akár 40 km/h sebesség is elérhető közúton. Emellett találhatunk kombájnokat automata sebességváltóval – ilyen például a John Deere ProDrive váltó. A lapokat a Köla Hydromat ideje óta azonban újraosztották: míg a Deutz‑Fahr ma már csak egyjegyű piaci részesedéssel rendelkezik, a világpiacon a Claas, a John Deere, a New Holland és a Case IH világmárkák dominálnak. Az AGCO a 2017‑ben bemutatott Ideal rotoros kombájnnal újra fellendülőben van, és a Kubota is fejleszt gépeket az európai piacra. És ki tudja, talán 50 év múlva már csak a kínai gyártók tartják a karmesteri pálcát a kezükben...

no