Rugózott - 40 km/h sebességig

A John Deere nemrégiben egy nagyobb műszaki frissítést hajtott végre a T-sorozatán. A Zürnben található gyár legjellegzetesebb újítása a 40 km/h végsebességig rugózott gumihevederes járószerkezet és a PremiumFlow vágóasztalok új generációja.

ELŐRELÉPÉS: a T-sorozat legújabb frissítése a vezetési komfortot és az áteresztőképesség teljesítményét egyaránt növeli

Már majdnem hagyomány a John Deere cégnél, hogy a „T” kombájnsorozatot kétévente modernizálja. Legutóbb, a 2016‑os modell‑évre már megnövelték a tisztítást, beépítettek egy nagyobb teljesítményű dobventilátort, és a magleválasztó átmérője 660 mm‑ről 800 mm‑re nőtt. Most további, jelentősebb újítások következnek, amelyeket a T-sorozat már tartalmazni fog a 2019‑es idényben. Igaz, hogy a szakemberek számára az új gumihevederes járószerkezet és a PremiumFlow új vágóasztal-generációja is már messziről szembetűnő, emellett azonban a burkolat alatt is változott néhány részlet – ami a John Deere adatai szerint akár 12 százalékkal is képes növelni a cséplési teljesítményt. De nézzük meg az újításokat lépésről lépésre...

RUGÓZOTT GUMIHEVEDERES JÁRÓSZERKEZET

A 2019‑es modellévtől kezdve az összes T-szalmarázóládás és minden S-rotoros kombájnhoz (kivéve: a T550 és az S760) új gumihevederes járószerkezet kapható, ami a korábbi Harain gumihevederes változatot cseréli le. A fejlesztést a kanadai gumihevederes járószerkezeteket és hevedereket gyártó Soucy céggel közösen végezték, és a járószerkezet konstrukciója alapvetően különbözik a piacon található többi gumihevederes járószerkezetétől. Jellegzetes a nagy hajtókerék, ami a hevedert formabontóan, belső bütyök illeszkedésével hajtja – a hajtókerék esetében hét bütyök „vesz részt” a hajtás‑ban. A hajtókerekek pántjai nyitott kialakításúak, így a szennyeződések itt nem tudnak lerakódni. Oldalt nincsen határolóelem a heveder bütykeihez, mert a hevederek hosszirányú vezetése az alsó terelőgörgők feladata. Az új járó‑szerkezet összességében nyitottabb és rendezettebb, mint a korábbi modell – a szennyeződés egyszerűen oldalt és lefelé kihullik, és csak kevés tud belőle lerakódni.

És még valami: a korábbi járószerkezet szabálytalan háromszög formájú volt, az új kialakítása egyenlőszárú háromszög alakú – több mint 1,80 m magas. A John Deere adatai szerint így körülbelül 30 százalékkal nagyobb a fel‑fekvő felület a hasonló járószerkezetekéhez képest, tehát most 14 bordapár érintkezik a talajjal, és 24 coll heveder‑szélesség mellett a gyártó szerint ugyanolyan nagyságú felfekvő felület érhető el, mint más járószerkezeteknél 30 coll hevederszélesség mellett. Ez csökkenti a talajnyomást, de javítja a fékezést is a gyorsabb közúti haladáskor. És még valami: 610 mm‑es hevederszélesség mellett (24 coll) a T‑sorozat 5 szalmarázóládás kombájnja 3,29 m külső szélesség alatt; a 6 szalmarázóládás kombájnok és az S‑sorozat pedig 3,49 m külső szélesség alatt marad. 762 mm széles hevederekkel betartják a 3,49 m (5 szalmarázóládás), valamint a 3,79 m külső szélességet (6 szalmarázóládás és S sorozat), a 914 mm széles hevederek viszont az S-sorozat számára vannak fenntartva (4,55 m külső szélességgel).

Egyedülálló az öt integrált és részben egymást átfedő forgáspont kialakítása. Kettő a hajtótengely területén található, három további a terelő és a futógörgők‑nél. A felső két forgáspontot egymás alatt egy nagy spirálrugó kapcsolja össze és feszíti, így egymástól függetlenül tudnak mozogni. A három alsó forgáspont egy elülső himbából áll az elülső terelőgörgővel és az első futógörgővel, valamint egy dupla himbából, aminek része a hátsó terelőgörgő és a rajta Bogie‑in‑Bogie (forgóváz a forgóvázban) rendszerben elhelyezett himba a két hátsó futógörgő számára. Ez a nagy állítási tartománnyal rendelkező újszerű kialakítás kiváló talaj‑követést tesz lehetővé a járószerkezet teljes hosszában, amiről a gyakorlati munkavégzés során meg is tudtunk győződni. Emellett a vezetési komfort számára is jelentős előnyöket nyújt – ezt már a gazdasági udvarban az első né‑hány méter megtétele után észre lehet venni. Túlzás nélkül mondhatjuk: eddig még soha nem vezettünk kényelmesebb gumihevederes járószerkezetű gépet. A rugózás maximum 40 km/h végsebességet tesz lehetővé, miközben a kerekes traktorok is maximum 40 km/h sebességig közlekedhetnek.

A hevederek élettartama a John Deere adatai szerint kb. 50 százalékkal hosszabb, mint az eddig használt modellek esetében. Ez részben a rugózásnak köszönhető, másrészt pedig a 4 rétegű fel‑építésnek (korábban 3 acélszövetréteg), ill. a magasabb és a 45 fokos szögben álló bordáknak.

  1. Talajkövetés az elülső felső és az elülső alsó himbán keresztül
  2. Itt mind az öt himba egyszerre dolgozik...
  3. ...míg ebben az esetben csak az alsó három himba tér ki

  1. A vezetési komfort egyaránt javul a földeken, de a közúton és a földutakon is. A rugózásnak köszönhetően ráadásul engedélyezett a 40 km/h sebesség, és a 610 mm-es hevederekkel a T670i 3,49 m szélesség alatt marad
  2. A Premium Flow vágóasztalt intenzíven átdolgozták, és jelenleg teljes egészében a Zürn vállalat gyártja
  3. A csigán több multifunkciós ujj található, a csigaátmérőt megnövelték, és a szalagok laposabban továbbítják a terményt a csigára
  4. A szalagok hidraulikus meghajtásúak, a repcekasza (gyorszárral) továbbra is mechanikus
  5. Pillantás a szalagtömítésre...
  6. ...tudatosan kialakított bevágásokkal, amelyek belefutnak a betétbe

A szalagon található egy oldalra húzható tisztítófiók

A heveder feszítése az első terelőgörgőn elhelyezett hidraulikus hengerrel történik, ami kiegészítésképpen lengéscsillapítóként is működik. Ami jó: a he‑veder egységeit, a korábbi modellekhez hasonlóan, ki lehet cserélni kerekekre. Ez különösen a használt gépek értékesítésekor lehet fontos: az első tulajdonos megtartja a hevederes járószerkezetet, a kombájnt kerekes változatban használt gépként értékesíti, és a gumihevedereket felhasználja az új kombájnhoz (feltéve, hogy ez egy megfelelő John Deere). Különösen Németországon kívül könnyebb eladni kerekekkel a használt kombájnokat; a gumihevederes járószerkezetek ott kevésbé keresettek a nagyobb karbantartási igény, a magasabb beszerzési költségek, a nagyobb kopás és részben a közúti engedélyezések miatt.

Az új gumihevederes járószerkezet egyébként a zárt forgáspontoknak köszönhetően kenési pontok nélkül dolgozik. Csak a váltóban lévő olajat kell 500 üzemóránként kicserélni.

ÚJ PREMIUM FLOW

Tesztgépünkön ki tudtuk próbálni az új Zürn gyártmányú Premium Flow 730PF behordószalagos vágóasztalt – amit szintén alapvetően átalakítottak. A gyártás egyébként teljes egészében a Zürn vállalatnál zajlik, míg a korábbi generációnál a törzset még a John Deere szállította. A szalagok most 5 cm-rel rövidebbek és hidraulikus hajtásúak (eddig láncokkal történt a hajtás). A szalagok sebességének beállítása egy szeleppel történik a vágóasztal hátsó falának bal oldalán, mert ezt tudatosan úgy tervezték, hogy a vezető a vezetőülésből ebbe ne tudjon beavatkozni, így elkerülhető a túl gyakori és esetleg helytelen átállítás. A Zürn szerint elegendő az át‑állás az olyan terményeknél, mint pl. a búza, a repce vagy a borsó. A csiga átmérőjét 660 mm‑ről 760 mm-re növelték, hogy több anyagot tudjon felvenni és szállítani, és mivel az asztal szöge laposabb, a szalagok és a csiga között nincsen több „törés” a termény‑áramban. Emellett középen 30 százalék‑kal több húzóujj található (excentrikusan behúzható, megerősített főtengellyel), és oldalirányban további multi‑funkciós ujjak találhatók (spirálisan elrendezve, így a nyugodtabb járás érdekében egy ujj mindig működésben van). Egy hidraulikus kézi szivattyú és megfelelő távtartók segítségével az egész csiga megemelhető – teljesen szerszám nélkül! A láncfeszítést a gép eközben automatikusan állítja.

Újak a motolla műanyag ujjai is, míg a bevált jellemzők, mint pl. a mechanikusan hajtott repcekaszák (most szerszám nélkül gyorszárral és karmos tengelykapcsolóval szerelhetők) és a Schumacher kaszasín (most alapkivitelben görgősorral) megmaradtak. A műanyag ujjak megakadályozzák, hogy a kaszasín túl mély motollapozíció esetén a benyúló ujjak miatt sérüljön.

  1. A Soucy céggel közösen fejlesztett új járószerkezetek öt forgásponttal dolgoznak, és szinte teljesen karbantartásmentesek
  2. A hajtókeréken hét bütyök kapaszkodik a hevederbe
  3. A kialakítási mód egyszerű és nyitott – így kevés szennyeződés tud lerakódni
  4. A két felső himba egymás alatt egy spirálrugóval kapcsolódik össze
  5. Az első terelőgörgő hidraulikahengere feszíti a hevedert, és egyben lengéscsillapítóként is szolgál
  6. A futógörgők kopásálló IPX 2000 réteggel vannak ellátva. Az olajszint ellenőrzésére szolgáló kémlelőablakok azonban nem állnak rendelkezésre

Műszaki adatok

cséplés és leválasztás: többdobos cséplőmechanizmus, cséplődob 660 mm, leválasztó dob 800 mm, utóverő dob 400 mm; szekcionált kosár elöl; teljes kosárfelület 4,0 m2, 6 szalmarázóláda, 5,8 m2 rázófelülettel; összes leválasztási felület 9,8 m2

tisztítás: előtisztító, felső rosta, alsó rosta, 2 szellőztetett lépcső, összes tisztítási felület 6,3 m2; szelelőventilátor

szalmakezelés: 8-soros szecskázó, elektromos terelőlemez-állítás

motor és meghajtás: John Deere PSS, 9,0 l hengerűrtartalom, 292 kW/397 LE névleges teljesítmény, 335 kW/456 LE maximális teljesítmény; 5 fokozat, SCR+EDR+DPF; elektronikus 3 fokozatú, fokozatokkal rendelkező sebességváltó (saját gyártmányú ProDrive-hajtómű); saját gyártmányú rugózott gumihevederes járószerkezet; 40 km/h sebesség kerekes és gumihevederes változatban

méretek és tömegek: magtartály térfogata 11 m3, 610 mm-es hevederekkel a szélesség 3,49 m; üres tömeg: 17,4 t (kerekes kombájnok)

németországi listaár: 446 884 eurótól gumihevederes járószerkezettel

  1. A cséplődobhoz egy új szegmensekre osztott cséplőkosár áll rendelkezésre, ami jobban tud reagálni a különböző cséplési feltételekre
  2. A leválasztódob kosarát teljesen újjáalakították – nagyobb a leválasztási teljesítmény, kíméletesebb munka mellett. A kosár távolsága a korábbiakhoz hasonlóan a jobb oldalon, karral állítható
  3. A csigateknőben 7 csiga helyett most 6 található. Emellett csak három lépcső van a felső rostáig

A gabonáról repcére, ill. fordítva történő átállás a Zürn vállalat adatai szerint kevesebb mint 5 perc alatt lehetséges. És még valami: az új vágóasztal súlya kereken 3640 kg – ez 150 kg‑mal több, mint az előző 630PF modell súlya. A nagyobb csiga és további kiegészítő berendezések, mint például a multifunkciós ujjak, ezzel a súlynövekedéssel is járnak, a 600X modellen alapuló, könnyebb főkeret ellenére.

 

Összegzés

A 2019-es modellévre a John Deere a T szalmarázóládás kombájnjaihoz hatékony frissítést hajtott végre. Az új gumihevederes járószerkezetek a megnövekedett tartósságuk és a kisebb karbantartási igényük mellett a nagyobb felfekvőfelületükkel tűnnek ki, így a külső szélesség a keskenyebb hevedereknek köszönhetően alacsony szinten tartható. Emellett a talajkövetés és a vezetési komfort, az új, rugózott himbakialakításnak köszönhetően, sokkal jobb, mint az előző modelleknél. Teljesítménynövelő változások tapasztalhatók az elülső, új, szegmensekre osztott cséplőkosár és a leválasztó dob területén, így még nagyobb leválasztási felület áll rendelkezésre. Nagyobb áteresztőképességet biztosít ezenfelül az új, Zürn gyártmányú Premium Flow behordószalagos vágóasztal, javított terményárammal.

+nagyon kényelmes gumihevederes járószerkezet
+40 km/h, kerekes és gumihevederes változatban
+intuitív ICA beállítás
+optimalizált behordószalagos vágóasztal
+nagyobb nyitott leválasztási felület

– a vezetőfülke még mindig balra tolt

ÁTALAKÍTOTT DOBKOSARAK ÉS ELŐKÉSZÍTŐ LEMEZ

Ahogy a bevezetőben már említettük, a burkolat alatt is jelentős változások történtek. Kezdjük egy új, a fő cséplődobhoz tartozó, osztott, szegmensekből álló cséplőkosárral, amely a dobot az eddigiekhez hasonlóan 124 fokos átfogási szöggel fogja körül. A szegmensekre osztott felépítésnek köszönhetően a kombájn gyorsabban és célzottabban tud alkalmazkodni a különböző csépelni kívánt terményekhez és a betakarítási feltételekhez. 

A gabonakosár mellett (speciálisan száraz betakarítási körülményekhez) rendelkezésre áll egy univerzális kosár is (a nedvesebb betakarítási körülményekhez) és egy másik változat kukoricához, napraforgóhoz, borsóhoz és babhoz. A csere a korábbiakhoz hasonlóan elölről történik a ferde felhordó alatt, miután a cséplőkosártartót meglazítottuk. Ez körülbelül 15 percet vesz igény‑be. A kosarak megfelelő kiválasztása és beállítása esetén a John Deere optimális feltételek között akár 12 százalékkal magasabb áteresztőképességet ígér búzában!

Megújult a leválasztó kosár is a harmadik dob alatt. A kosár végén található öntött ujjak eltűntek, és a verőlécek most lekerekítettek – ez a terményáram‑lást javítja. Ezenkívül a nyitott leválasztófelületet itt 10 százalékkal növelték a korábbi modelléhez képest, mivel a hatékony leválasztófelület most a teljes átfogási szöget (168 fok) körülöleli. A John Deere szerint ezzel az intézkedéssel a saját szántóföldi tesztjeik során a teljesítményt búzaaratáskor maximum 10 százalékkal, árpaaratáskor 2,5 százalékkal, repcearatáskor akár 7 százalékkal is növelni tudták.

A mérnökök a tisztításon is változtattak. Az előkészítő lemez fölötti csigateknő 7 csiga helyett most 6 csigával működik, ami egyenletesebb eloszlást tesz lehetővé a tisztítószakaszokon. A lemez elülső részét 10 cm‑rel meghosszabbították, 60 cm‑re, a második pedig 30 cm hosszú maradt. És még valami: két lép‑cső helyett most három van a magtisztító rostaszekrényhez: a 20 cm esési magassággal rendelkező első lépcső (a csigasor és a felső előkészítő lemez között) nincs szellőztetve, a második (felső és alsó előkészítő lemez között; 7 cm) és a harmadik lépcső (az alsó előkészítő le‑mez és felső rosta között; 14 cm) szellőztetve van.

TOVÁBBI TUDNIVALÓK

  • Az új T modellek 2018‑tól elővásár‑lással megrendelhetők a 2019‑es idényre.
  • Az ICA interaktív kombájnbeállítás a GS2630 érintőképernyős terminál‑ban továbbra is megmaradt – nekünk még mindig nagyon tetszik az intuitív felhasználói útmutató és kijelző, megosztva a magminőség, a mag‑veszteség és a szalma állapota szerint.
  • Az S-sorozatnál kapható ActiveYield automata kalibrálás a T-sorozathoz a korábbiakhoz hasonlóan most sem áll rendelkezésre.
  • A szalma minősége a mi munkánk során a centrifugális leválasztás ellenére nagyon jó volt.

Matthias Mumme

no