REBELL: a "lázadó" a földeken!

Nemcsak a sekély tarlóhántásra, hanem magágykészítésre is alkalmas a legnagyobb Rebell classic T modell a Köckerling termékkínálatából. Nemrégiben lehetőségünk nyílt arra, hogy gyakorlati munkavégzés során alkossunk képet a kompakt tárcsásborona műszaki megoldásairól és a vele végzett munka minőségéről.

ÁTÜTŐ ERŐ: a több mint 12,50 m munkaszélességével a Köckerling Rebell classic T gyorsan műveli a földet

Már régebb óta kapható a Köckerling Rebell classic T 1250több mint 12,50 m munkaszélességgel a piacon. A tavalyi idényben az időjárás újra és újra keresztülhúzta a számításainkat, így csak az idén tudtunk kijutni a földekre a korai tarlóművelés időszakában. A kemény és poros körülmények között a gyakorlatban tesztelhettük, ahogy a 350 LE teljesítményű traktorok játszva megbirkóznak a Köckerling-zászlóshajóval.

A Köckerling vállalat a mezőgazdaságigépiparban széles körben ismert a nagy munkaszélességű gépeiről. Bár a gyártó csak később jelent meg a kompakt tárcsásboronák piacán, a Rebell sorozatával meg tudta erősíteni a pozícióját – különösen a nagy munkaszélességű modelljeivel, de a kompaktabb 3,0 m‑es munkaszélességtől kapható modellekkel is. Ráadásul jelenleg a Köckerling kínálja a legszélesebb rövidtárcsás boronát 3,0 m‑es szállítási szélesség mellett a német versenytársak közül. Emiatt az új Köckerling Rebell classic T 1250 Németországban inkább a nagy területekre kiterjedő régiókban talál gazdára, és első‑sorban a nagy gazdaságok keresik. A csúcsmodellt elsősorban sekély tarló‑hántásra használják. Hasonlóképpen alkalmazható magágykészítésre az utána következő mulcsvetéshez. A Rebell classic T 1250 rövidtárcsás borona 2 cm és 12 cm munkamélység között tud dolgozni, és tiszta munkaképet hagy maga után – erről a későbbiekben még további információkat közlünk.

ÖTRÉSZES KERET

Egy központi, erős vázkereten négy egyedi tárcsaszegmens vagy szárny van felfüggesztve. A középső keret alatt található az ötödik tárcsaegység. A járószerkezet nagy, 600/55‑22,5 méretű gumiabroncsokkal rendelkezik, és közúton 40 km/h sebességhatárig engedélyezett a használata. A szállítás során a szerelvény nagyon stabil benyomást kelt. Összecsukott állapotban és kissé leeresztett járószerkezettel (a hasmagasság ebben az esetben 8 cm) a Rebell megfelel a szükséges méretelőírásoknak – 4,0 m a magassága és közel 3,0 m a szélessége. A keret vastagsága, amelyre a tárcsák közvetlenül rá vannak csavarozva, 80×80 mm. A két keresztgerendely távolsága 700 mm, a keretmagasság 600 mm.

A teljes összecsukási folyamathoz két kétkörös hidraulikacsatlakozóra van szükség, külön‑külön a belső és a külső összecsukható részekhez. A hidraulikus hengereik védetten találhatók a vázszerkezeten belül. A teljes szétnyitási folyamat alatt a gép a központi járószerkezeten áll. Annak érdekében, hogy később, a használat során elegendő erő terhelje a szárnyrészeket – fő‑leg a külső részeket –, a csukást és nyitást végző hengerek nyomás alatt állnak. A középső szegmensek nyomása 50‑60 bar közötti; a külső részekre 180‑200 bar jut. A nyomásértékeket az elülső részen a manométereken lehet leolvasni, és egyedileg beállítani.

Az összecsukás-szétnyitás folyamatának befejezéséhez a vezetőnek a keret fő részén át kell fordítani egy hidraulikus kart. Így lehet szétnyitni a kétrészes, központi hengert a munkavégzéshez. A közúti szállításkor a biztosításhoz elöl az összecsukást/szétnyitást végző mindkét hengernél és a vonórúdon lévő hengernél golyóscsapokat építettek be – ez jó megoldás! A járószerkezeten azonban nincsenek, csak nyomástartó szelepek: ezért vigyázni kell a hibás kezelési lépések elkerülésére a közúti forgalomban.

Műszaki adatok

keret: 12,50 m munkaszélesség, keretmagasság 600 mm, gerendelytávolság 700 mm, vázméret 80×80 mm, járószerkezet 600/55-22.5 méretű gumiabroncsokkal, LockPin rögzítés

tárcsák: 96 tárcsa+2 szélső, csillag alakú egyengetőtárcsa, 13 cm tárcsalaposztás, tárcsaátmérő 510 mm, durván fogazott, aláfogás 16 fok, vágási szög 16 fok, karbantartásmentes és hígtrágyával szemben ellenálló csapágyak, egyedi laprugós függesztés

tartozékok: 6 támkerék (380/55-17), kontúrhenger, lengő függesztésű dupla STS henger, hidraulikus (fokozatmentes) mélységállítás, opcionális egyengető pálcasor

tömeg és méretek: 12 t, közúti szállítás 4,00 m magasság és 3,00 m szélesség, engedély 40 km/h sebességre

A táblavégi fordulónál a kompakt tárcsásborona a szállító járószerkezet segítségével emelkedik ki – az oldalszárnyak kicsit lelógnak
Munkahelyzetben a járószerkezet kiemelt állapotban van. A gumiabroncsok méretezése nagyvonalú

Egyébként a 12 t üzemtömeggel az 1250‑es Rebellnek majdnem minden méter munkaszélességére egy tonna súly esik: ezzel egy kicsit könnyebb, mint sok versenytársa.

TÁRCSA TÁRCSA HÁTÁN

Munkahelyzetben a teljes 12,50 m munkaszélesség megmutatkozik, az összesen 98 tárcsával, beleértve a két szélső, csillag alakú egyengető tárcsát is. Ez 13 cm-es tárcsatávolságot eredményez. A Köckerling classic sorozat tárcsái 510 mm átmérőjűek, ami azt jelenti, hogy méretben hasonlóak a versenytársak tárcsáihoz. Jelentős különbségek mutatkoznak azonban a tárcsák szögénél. Az aláfogás és a menetirányhoz viszonyított állásuk egyaránt feltűnően magas. Mindkét szöget 16 fokban adja meg a gyártó. A tárcsák helyzete egyrészt fokozza a behúzást – különösen száraz körülmények között –, másrészről pedig jobb keverési hatást biztosít. Ezenkívül intenzívebb a porhanyítás, mert a tárcsák magukkal viszik a talajt, és a nagyfrekvenciájú rezgések hatására a földet előre dobják. A durva rögök szétesnek, vagy a második tárcsasor még egyszer megmunkálja őket. A finomszemcsés felület magáért beszél. Még az agresszívebb tárcsaszög miatti, állítólagos nagyobb vonóerő‑igényt sem tudtuk megállapítani.

Ami a Köckerling céget még megkülönbözteti a többi versenytárstól, az a tárcsák függesztése. Minden tárcsa egyesével egy laprugóhoz csatlakozik. Ez erősebb, mint a gumibakos tárcsafüggesztés, ugyanakkor jól ki tudnak térni oldalra, ill. jól tudnak rugózni. Ráadásul, amint azt már említettük, a hosszirányban is rezegnek, ez tovább növeli a finomszemcsés talaj kialakítását. Minden tárcsa négy csavarral csatlakozik a karbantartásmentes csapágyhoz. Kontraanyák nincsenek. A csapágy ismét csak egy csavarral van szilárdan a laprugóhoz kötve. A cserét itt gyorsan el lehet intézni. Egyébként a csapágyak ellenállóak a hígtrágyával szemben – ma ez a nélkülözhetetlen.

Amint azt a bevezetőben már említettük, jobbra és balra egy-egy csillag alakú egyengető tárcsa található a tárcsasor szélén, ami arról gondoskodik, hogy kevés föld hulljon a munkaterületen kívülre.

CSAK ÉS KIZÁRÓLAG STS

A jó 20 évvel ezelőtt bevezetett dupla‑STS-henger az új Rebell 1250 csúcsmodellnek is szerves része marad. Az 530 mm‑es tömörítőhenger tulajdonságai időközben már biztosan ismertek: nagy teherbírás, öntisztító hatás, föld a földöntípusú visszatömörítés, stb. A Köckerling azonban a jól bevált részleteket is folyamatosan továbbfejleszti. Ami a hengernél még nem volt tökéletes: a mélységállítástól függően vagy a hátsó hengerekre (sekély) vagy az elöl lévő hengerre (mély megmunkálás) esett nagyobb erő. Ahhoz, hogy mindkettő egyenletes visszatömörítést biztosítson, az úgynevezett kontúrhenger most központi lengő függesztésű lett. Egy hosszú furat korlátozza a kitérési utat, így nem tud teljesen szabadon billenni vagy akár átfordulni. Lerögzíteni nem lehet, de ez a Köckerling szerint nem is szükséges.

Szállítási helyzetben a Rebell nem nyúlik túl a 4,0 m magasságon és a 3,0 m szélességen
Az összecsukáskor/szétnyitáskor a traktorvezetőnek csak egyszer kell leszállnia, hogy a központi hengerszegmensen elhelyezett hidraulikus kart átfordítsa
Kiemelt állapotban először a középső szárnyak nyílnak szét...
...ezután következnek a külső szárnyak

A tesztgépünkön a henger szegmense mögött egy egyengető pálcasor kapott helyet. Ez kiegészítő opcióként rendelhető. A csapszegek manuális áthelyezésével a munka intenzitása változtatható, ami intenzívebb, vagy kevésbé intenzív egyengetést biztosít. Minden hengerszegmenshez két csapszeg tartozik, tehát összesen 12 darab található az egész gépen.

SZÉLES REPÜLŐ POZÍCIÓ

Munkahelyzetben a Rebell hátul természetesen a dupla STS hengeren fut, elöl pedig 6 egyedi, 380/55‑17 méretű támkerék biztosítja a magasság tartását. Ez nyugodt járást biztosít – még nagy munkavégzési sebesség mellett is. A járószerkezet ilyenkor teljesen kiemelt állapotban van, és a vonórúd hengere szabadon mozoghat a hosszú furatban, hogy elnyelje az egyenetlenségeket. Ezenkívül a szárnyak összecsukását/szétnyitását végző hengerek nitrogén‑tartályokkal vannak összekötve. Ez tovább csillapítja a gép billegésének kockázatát, és felveszi az egyenetlenségeket. Különösen egyenetlen terepen vezet ez jó kontúrkövetéshez a 12,5 m széles Rebell esetében.

A járószerkezet és a vonórúd hengerei csak a táblavégi fordulónál kapcsolódnak be az eseményekbe. Együtt emelik ki az egész rövidtárcsás boronát, így az STS henger és a hat támkerék lebegő helyzetbe kerül. A „repülő pozíció” első látásra szokatlanul néz ki, mert a nyomás alá kerülő oldalsó szárnyak is lefelé hajlanak. Ha a táblavégi forduló egyenes, akkor lendületesen lehet fordulni. Ha azonban mély traktornyomokkal szabdalt, vagy nagyon egyenetlen, ill. lejtős területen fekszik, akkor óvatosabban kell a traktorral fordulni. Ilyenkor a Rebell gyorsan megbillen, és a külső támkerekek a talajt súrolják. A gépben ez azonban nem okoz kárt, és felborítani sem tudjuk.

MUNKAMÉLYSÉG HIDRAULIKACSATLAKOZÁSSAL

A Rebell classic T 1250 munkamélységét a traktorvezető nagyon kényelmesen, hidraulikusan, a vezetőfülkéből állíthat‑ja. Ehhez nem kell távtartókat helyezni a hidraulikus hengerek közé. Ez a fokozatmentes mélységállítás a Köckerling cég termékeinél az alapkivitelhez tartozik. A külső szárnyakon csak az első támkerekekhez van hidraulikus munkahenger, ami a magasságállításra szolgál. Egy speciális kinematikán és az emelőrúdon keresztül jut el ez a magasság az adott hengerszegmenshez, a talajjal párhuzamos iránytartás biztosítása érdekében. Vagyis: a hengereken nincsenek külön hidraulikus hengerek. Csak a középső szegmens tartalmaz két hengert, amelyek elvégzik a megfelelő beállítást. Elöl a vonórúd hengere részt vesz a magasságállításban.

Egy speciális mechanizmuson keresztül a hengerszegmensek az elülső támkerekekkel párhuzamosan állítódnak
Egy tolórúd adja át a mozgást hátrafelé – ezzel megtakaríthatók a további hidraulikus munkahengerek a hengernél
A Rebell kompakt tárcsásboronán alapkivitelben egy hektárszámláló is rendelkezésre áll

A jobb oldali, külső támkeréken egy magasságállításra szolgáló skála található

Az összecsukást/szétnyitást végző hidraulikahengerek körében lévő nitrogéntartályok megakadályozzák az imbolygó mozgást

Az alsó függesztőkarok függesztése mellett választható vonószem vagy K80 gömbfejes vonószerkezet

Az összecsukáskor/szétnyitáskor a traktorvezetőnek csak egyszer kell leszállnia, hogy a központi hengerszegmensen elhelyezett hidraulikus kart átfordítsa

A Rebell classic T sorozat „kisebb” munkaszélességeihez létezik a mechanikus mélységállítás opció – a 12,5 m‑es csúcsmodellnél azonban ez nem áll rendelkezésre. A gyártó a rövidtárcsás-borona programban is alkalmazza a Lock‑Pin rögzítőrendszert. Konkrétan ez azt jelenti, hogy minden forgásponton több részes csapszegek helyettesítik a hagyományos csapszegeket. A speciális csapszegek végére kúpos hüvelyeket helyeztek fel, és egy csavarral erősen rögzítették őket a furatokban.

Összegzés

A Rebell classic sorozat többi típusához hasonlóan az új 1250 csúcsmodell is a szokásos jó minőségben működik. A Rebell finomszemcsés, porhanyós felszínt hagy maga mögött. A szárnyak előfeszítésének és a nitrogéntartályoknak köszönhetően az egyes szegmensek nagyon jól alkalmazkodnak az egyenetlenségekhez, és nyugodt járást biztosítanak a kompakt tárcsásboronának. A hat támkerék is kellemes, zökkenőmentes haladást biztosít. A hidraulikus magasságállítás segítségével a megfelelő munkamélység gyorsan beállítható. A hidraulikus csatlakozók megfelelően feliratozottak, és magyarázatuk a gépen elhelyezve megtalálható. Mivel a Köckerling programjában kizárólag a dupla-STS-henger található, a felszereltség így erre az egy tömörítőhenger-modellre korlátozódik. Lengő függesztésével tűnik ki, ami biztosítja, hogy mindkét hengerre ugyanannyi nyomás nehezedjen – függetlenül a munkamélységtől. A táblavégi fordulónál a billenést meg kell szokni, de nem okoz kárt a gépen, ha a szárnyak vagy a külső támkerekek érintik a talajt. Az egyengető pálcasor beállítása megfelelő.

+egyszerű munkamélység-állítás

+finomszemcsés, morzsalékos felület

+jó minőségű munka

+átalakított kontúrhenger

billegés a táblavégi fordulás közben

csak egyféle tömörítőhenger-típus áll rendelkezésre

MŰVELÉS: a szélső, csillag alakú egyengetőtárcsák gondoskodnak arról, hogy ne hulljon túl sok föld a munkaterületen kívülre


A 12,50 m-es változat gerendelytávolsága 700 mm, a 600 mm-es keretmagasság bőséges átömlést biztosít

Feltűnő a tárcsák nagy szögállása. Az aláfogás és a menetirányhoz viszonyított állásuk jó behúzást biztosít, erős porhanyító és keverő hatásúak

A Köckerling tárcsafüggesztésként nagyvonalú lapos rugókat használ

A szélső vezetőlemezek helyett a mérnökök szívesebben alkalmaznak csillag alakú egyengetőtárcsákat

Az új Köckerling kontúrhenger egyesíti az STS-henger U-profiljának tulajdonságait a lengő függesztéssel

Egy nagy egyengető pálcasor simítja el a henger után a talajfelszínt. Az agresszivitása manuálisan, csapszegek áthelyezésével állítható

KI A TARLÓRA!

A Köckerling minimum 350 LE vonóerő‑igényt ad meg az 1250‑es „zászlóshajóra”, és valóban nagyon jól elboldogultunk sík területen a tarlóhántás során a munkagépet vontató 350 lóerős traktorral. 14 km/h sebesség és 6‑7 cm‑es munkamélység mellett a szerelvény megfelelően haladt. Mint általában, a munka‑végzési sebességnek nem szabad túl alacsonynak lennie. 8 és 20 km/h között a Rebell habozás nélkül alkalmazható. A kormányzási rendszerben 12,40 m‑re be‑állított munkaszélesség esetén nem maradnak megműveletlen területrészek – tehát ez egy nagyon kielégítő érték.

A Rebellnek összességében négy kétkörös hidraulikus munkahengerre van szüksége: kettő az összecsukáshoz, ill. szétnyitáshoz kell, és egy-egy a mélységállításhoz, ill. a járószerkezethez. Minden csatlakozó színes jelölést kapott, és a vonórúdon egy sablon tájékoztat minket funkciójukról. Felhasználóbarát a karbantartás is, csak a vonórudat, a járószerkezetet és az összecsukásra szolgáló mechanizmust kell kenni – az egyes pontok könnyen hozzáférhetőek.

 

Alexander Brockmann

no