A milliárd dolláros KERESKEDŐ

Az Egyesült Államok legnagyobb Case IH-kereskedője, a Titan Machinery veszi át az Agram csoportot, amely a legjobb éveiben világszerte több mint 2 milliárd USD forgalmat bonyolított — 2016 óta azonban maga is viszontagságos gazdasági éveket él át.

DOMINANCIA: a Titan Machinery a legnagyobb Case IH-kereskedő az Egyesült Államokban. Fargóban, a cég központja mellett található ez a kereskedelmi központ is

Matthias Mumme

Május elején bombaként robbant a hír: a Titan Machinery 2018. január elsejei visszamenőleges hatállyal átveszi az Agram csoportot. A négy telephellyel és mintegy 80 dolgozóval rendelkező német Case IH‑értékesítő cég a két ügyvezető igazgató és alapító partner nyugdíjba vonulása miatt került eladásra, ugyanakkor az új tulajdonos sem csak a bennfentesek előtt is‑mert szakmailag. Ezzel számunkra is elérkezett az idő, hogy átfogó képet alkossunk erről a kereskedelmi óriásról – különösen, amióta az elmúlt években alkalmunk adódott a Fargóban (Észak‑Dakota, USA) és a Ruse‑ban (Bulgária) épült gyárak meglátogatására.

KICSIBEN KEZDŐDÖTT

Először is lépjünk vissza néhány évet az időben! A gyökerek az 1980‑as évekig nyúlnak vissza, amikor két befolyásos mezőgazdaságigép‑gyártó vállalat korábbi vezetője összefogott. Az egyikük, Jack Johnson, a később, 1986‑ban az akkori Case International konszerncsoport anyavállalatának, a Tennecónak eladott Steiger traktorgyár egykori vezérigazgatója. A másik személy pedig David Meyer, a JI Case egykori menedzsere, valamint 1975 és 1980 között két Case IH/New Holland márkakereskedés résztulajdonosa Észak‑Dakotában, a Vörös‑folyó völgyében.

A vállalat a következő években még nem tűnik fel – egyike a sok Case International/Case IH- (akkoriban még a Tenneco csoport része) és New Holland‑ (amely ebben az időben még a Ford csoporthoz tartozik) márkakereskedőnek. Ekkor még senki sem sejti, hogy belőlük lesz a világ egyik legnagyobb mezőgazdaságigép-kereskedelemmel foglalkozó vállalata.

A mezőgazdasági gépek értékesítése mellett a Titan, a kilencvenes évek elején próbált beszállni a repowering üzletbe. Ebben egyes cégek, ideértve a Kinze vállalatot is, akkoriban jó esélyt láttak.

A mezőgazdasági termelők jövedelme az 1970‑es évek végén bekövetkezett, utolsó nagy gazdasági válság óta alig emelkedett, így sokat ígérőnek tűnt az az ötlet, hogy a felújított törzscsuklós gépeket vonzó árakon adják el. A Titan így elkezdte a használt törzscsuklós Steiger traktorok felújítását, és erősebb motorokkal látta el őket. A traktorokat saját márkaként Titan néven, új típusjelzéssel értékesítették. A siker azonban csak rövid ideig tart. Mert amíg az új motorok megbízhatóan működtek, a régi, nem cserélt alkatrészek, pl. a sebességváltók és a tengelyek problémákat okoztak. Végül a Titan mindössze 12 felújított traktort adott el, és ezt az üzletágat néhány év múlva megszüntette.

AZ ÚJ FELLENDÜLÉS IDŐSZAKA

Ezekben az években ígéretes az a törekvés, ami a lassan ismét lendületbe jövő új mezőgazdasági gépek piacán tapasztalható az Egyesült Államokban. Az akkori amerikai elnök, Bill Clinton 1994‑ben szabadkereskedelmi megállapodást írt alá Kanadával és Mexikóval, amelynek eredményeként az Egyesült Államok ezen országokba irányuló élelmiszerexportja 2000‑re 9 milliárdról 14,2 milliárd dollárra emelkedett. Másrészt viszont Clinton speciális támogatási programokat adott azoknak a gazdálkodóknak is, akik a gazdálkodást megszüntették, és a területüket természet- és vízvédelmi programoknak adták át. A kezdeményezések átütő sikert arattak – egyrészt csökkent a termelés, másfelől az export aránya több mint 50 százalékkal növekedett. Ez a mezőgazdaságigép‑ iparban is érezhetővé vált a folyamatosan emelkedő megrendelések formájában. A Ford és a Tenneco erre az időpontra már rég megváltak mezőgazdaságigép-ágazatuktól, ezek, CNH (Case New Holland) gyűjtőnéven, most már a Fiat csoporthoz tartoztak. A CNH új termékekbe fektetett be – többek között a (még a Ford‑időszak alatt fejlesztett) Genesis nagytraktorokba, egy új, korszerű Magnum nagytraktor sorozatba (1999), az új Quadtrac traktorba és a 2000‑ben következő STX‑törzscsuklós kormányzású traktorokba. A betakarítógépek területén megjelentek az új AF és CR kombájnok. Ezzel a CNH Észak‑Amerikában jól tartotta magát a John Deere legerősebb versenytársaként; az AGCO fejlődése ebben az időben ugyanis még gyerek‑cipőben járt.

Ebből a fellendülésből profitált a Titan is, amely az egyik kereskedést a másik után vásárolta fel. Eközben a vállalat Észak‑Dakota, Dél‑Dakota, Iowa, Minnesota, Montana, Nebraska, Wyoming, Wisconsin, Colorado, Arizona és Új‑Mexikó államokra összpontosított. A szükséges tőkét végül a tőzsdén sikerül meg‑szerezni – 2007 vége óta a Titan szerepel a Nasdaq részvénypiac listáján. Friss tőkével felszerelkezve az európai ugrás is sikerült, ahol kezdetben a Titan Bulgáriában és Romániában telepedett le.


A Magnum mellett a Quadtrac a Case IH „cégére” Észak-Amerikában

A CSÚCSRÓL A VÁLSÁGBA

2013‑ig a Titan csak egy irányt ismert: mindig tovább előre, az újabb nagyság‑rendek felé. Végül Észak‑Amerikában 106 telephely és Európában további 13 tartozott a vállalat hálózatához – közel 2800 alkalmazottal együtt. A forgalom 2013‑ban végül 2,2 milliárd dollárt ér el, a tőkehozam több mint 15 százalékra növekedett, a működési eredménye mint‑egy 91 millió dollár volt. A 30% fölötti forgalomnövekedési arány azonban nem tartható fenn a végtelenségig – bár 2012‑ben a forgalom még 1,66 milliárd USA dollár volt. A kijózanodás már 2014‑ben kezdődött: ugyan a Titan eb‑ben az évben még mindig kissé emelni tudta értékesítési szintjét, a működési eredmény azonban közel 40 százalékkal, 57 millió dollárra csökkent. 2015‑ben a Titan forgalma 1,9 milliárd dollár lett, és a működési eredménye 36 millió dollár, ezt az évet még nagyobb baj nélkül megúszta. A következő esztendőben azon‑ban rosszabb lett a helyzet: a „mindössze” 1,37 milliárd dollár forgalom mellett a Titan először lett veszteséges: ‑14,55 millió dollár lett a működési veszteség a pénzügyi év végén.

  1. A Titan Machinery jelenleg 2100 alkalmazottat foglalkoztat, ebből 1600 főt az Egyesült Államokban
  2. A Case IH AF kombájnja a legnagyobb számban eladott modell Észak-Amerikában
  3. Ugyanez vonatkozik a Quadtrac modellre is – itt folyékonyműtrágya-tartállyal együtt láthatók a hátsó udvarban
  4. A bemutatóteremben: Magnum 290 Case IH szemenkénti vetőgéppel...
  5. .. és egy újabb Steiger 350 HD, ikerkerekekkel
  6. Az STX Quadtrac traktorok a 2000-ben történt piaci bevezetésük óta nemcsak a Case IH, hanem a Titan Machinery előrelépéséhez is jelentősen hozzájárultak
  7. Idegen márkájú gépeket is helyrehoznak – ilyenkor általában a vételárba beszámított darabokról van szó
  8. Igazi Amerika: erős Dodge és Ford Pickup szervizautók

 


Ezt a közel 40 év korkülönbségű zöld-sárga duót is a műhelyben találtuk

 

Más mezőgazdaságigép‑gyártó cégek is érezték azonban a kukoricánál és a búzánál tapasztalható globális árcsökkenés hatásait (a 2011 és 2013 közötti túlzottan magas árak után), és különösen a költséggazdálkodásnak kellett mindezt ellensúlyoznia, tehát a Titan helyzete nem egyedülálló. Szigorú költséggazdálkodással és a vállalati hálózat egyszerűsítésével – egyes telephelyek be‑zárásával, más esetekben összevonásokkal sikerül a Titan vállalatnak a helyzetet kézben tartania. A 106 észak‑amerikai telephelyből mára már csak 76 ma‑radt, ugyanakkor a 13 európai leányvállalat száma mostanra 23‑ra növekedett. 2017‑ben a Titan világszerte 2100 alkalmazottal (ebből kb. 500 Európában) mintegy 3000 gépet értékesített, ebből kb. 1000 darabot Európában. A Case IH és a New Holland márkájú mezőgazda‑sági gépek mellett Case Construction és New Holland Construction típusú építő‑ipari gépek is szerepelnek az értékesített gépek között.

  1. Használtgép-kínálat Fargóban: Case IH 9390, Case 2470 Traction King, Ford Versatile Bidirectional, Case IH 9350...
  2. ....és Ford Versatile 9280. A Titan a tengerentúlra irányuló használtgépexportot is átveszi
  3. A régebbi törzscsuklós kormányzású traktorok, mint pl. ez a Versatile 855 elsősorban a gyűjtőkhöz és a kisebb gazdálkodókhoz kerülnek
  4. Bulgáriában a Titan Machinery ma már hét telephellyel rendelkezik
  5. Bulgária fontos piac a Magnum, a Steiger és a Quadtrac sorozatba tartozó nagytraktorok számára...
  6. ...ahogy az AF axiális kombájnok számára is, amelyek a szemes kukorica és a napraforgó mellett búzát is aratnak

Látogatásunkkor a bulgáriai Ruse-ban mintegy 20 000 LE állt a telephely udvarán. Délkelet-Európában a Case IH mellett további márkákat is értékesít a Titan, ilyenek például a Maschio és a Väderstad

Észak‑Amerikában további, a mező‑gazdaságigép-iparhoz tartozó márkák is megtalálhatók a kínálatban, pl. a Geringhoff, a Top Air (vontatott és függesztett növényvédelmi technológia) és a Yieldtrac (szemenkénti vetéstechnika a Case IH és a Precision Planting komponenseivel). Délkelet‑Európában viszont elsősorban Annaburger‑, Damman‑, Great Plains‑, Grégoire‑Besson‑, Maschio-, MacDon-, Pronar-, Salford-, Sulky-, Sky Agriculture-, Tecnoma- és Väderstad-termékeket árulnak. A 2018‑as pénzügyi évre az elemzők összesen 1,25 milliárd USD forgalomra számítanak (az előző évi: 1,2 milliárd), a működési eredmény a 2018‑as üzleti év‑re várhatóan 12 millió dollár körül alakul. A Titan Machinery így ismét pályára állt, akkor is, ha az adózás utáni eredmény még mindig negatív. A saját tőke, az előző évhez hasonlóan, mintegy 320 millió dollár, ebből várhatóan 12 millió dollár a kötelezettségek csökkentésére fordítható.

Titan Machinery – 38 év áttekintése

A Titan vállalatot 1980-ban alapította Jack Johnson és David Meyer – korábban mindketten mezőgazdaságigép-gyártó és -kereskedő cégek vezetői voltak. Az első tíz évben a vállalat lassan növekedett, a traktorok felújításával foglalkozó repowering üzletágba tett kitérő hibás döntésnek mutatkozott.

A ’90-es évek közepén a Titan hasznot húzott Bill Clinton gazdaságot ösztönző programjából, amely a Kanadával és Mexikóval kötött szabadkereskedelmi megállapodáson keresztül nagymértékben növelte a mezőgazdasági exportot. Ez új lendületet adott az észak-amerikai mezőgazdaságigép-ipar számára is, és a Titan további cégek felvásárlása révén egyre gyorsabban kereskedelmi óriássá növekszik.

A Titan Machinery vállalatot 2007-től jegyzik a tőzsdén (Nasdaq), és 2011-ben elérkezettnek látták az időt, hogy nyissanak Európa felé. Ma a vállalat mintegy 2100 alkalmazottal működik, 76 telephelyen az Egyesült Államokban, illetve 23 európai fiókvállalattal rendelkezik. Az európai központ Bécsben található.


A kerekes törzscsuklós kormányzású traktorok, mint pl. ez a Steiger 350 HD, Délkelet-Európában most is nagyon keresettek – sok lóerő viszonylag kevés pénzért
 

Bulgáriában is az üzlethez tartozik a régi gépek beszámítása, jelen esetben ez egy Claas Atles

MOST MÁR NÉMETORSZÁGBAN IS

A Titan Szerbiában és Ukrajnában is jelen van napjainkban, az európai központ Ausztriában, a fővárosban, Bécsben található, és 2018. január 1. óta az Agram csoport is a Titan hálózatához tartozik, 80 alkalmazottal. „A Titan Machinery Deutschland GmbH vállalatként nemcsak átvesszük az Agram cég összes telephelyét és alkalmazottját, hanem az értékesítési hálózatot is fejleszteni fogjuk, és a további növekedés a célunk” – mondta Christian Mitterdorfer, a Titan Machinery európai alelnöke, aki Dr. Enrico Sieberrel közösen a Burkau székhelyű Titan Machinery Deutschland GmbH ügyvezető igazgatója. „Célunk az, hogy a múltban elért kitűnő szintet a szoros ügyfélkap‑csolatok és az ügyfélszolgálat terén megőrizzük, és tovább bővítsük. Elsősorban azokra a bizalomra épülő kapcsolatokra koncentrálunk, amelyeket az Agram cég az ügyfelei, a munkatársai és az üzleti partnerei felé a múltban kiépített.”

A Titan Machinery jelenleg négy telephelyet tart fenn, ezek: Rollwitz és Gützkow Mecklenburg‑Elő‑Pomerániában, valamint Altranft Brandenburg tartományban, Burkau pedig Szászország‑ban. A Case IH- és a Steyr-termékek mellett további gyártók gépeit is értékesítik itt, pl. az Annaburger, a Brantner, a Conow, a Dal‑Bo, a Hardi, a Hawe, a Kuhn, a Kverneland, a Lely, a Merlo, a Rauch, a Schäffer, a Stoll és a Väderstad gépeit.

SZOROS ÜGYFÉLKAPCSOLATOK

A Titan az elmúlt időszakban újra és újra arra hivatkozott, hogy méreténél fogva különösen jó beszerzési árakat tud kialkudni a beszállítóktól – és ezt át is adja ügyfeleinek. Ezért mindig is nagy hangsúlyt kapott az ügyfelekkel ápolt szoros kapcsolat – például a „Titan Access Account” ügyfélszámlán keresztül, ami az ügyfelek számára éjjel-nappal lehetővé teszi az online rendelést. Itt találhatók meg a CNH és a Titan különleges ajánlatai is – és emellett az aktuális időjárás és tőzsdei adatok. Ezenkívül a pótalkatrészek és a szervizszolgáltatások igénybe vételéhez különleges finanszírozási lehetőségek állnak rendelkezésre a Productivity Plus hitelprogram keretében.

Emellett az ügyfelek átfogó oktatásban és szervizszolgáltatásokban részesülnek, az ügyfélkapcsolat ugyanis nem ér véget a vásárláskor – ez egy olyan fi lozófi a, amely az Agram vállalat alapítói, Wolfgang Locke és Petrick Gaens szerint egyértelműen hasonlít a 2017 végéig követett saját stratégiájukhoz. Egy megfelelő stratégiai befektető utáni több évig tartó keresgélés után emiatt döntöttek a Titan mellett, még akkor is, ha egy nagy, tőzsdén jegyzett vállalatról van szó.

NAGY TERVEK

A Titan még ebben az évben további telephelyeket szeretne megnyitni a következő helyszíneken: Lübben, Teterow és Stavenhagen, illetve Burkauban 2019‑ig létrehozzák az elosztó központot Ukrajna számára. A Titan munkatársainak száma Németországban a következő két évben 74‑ről várhatóan kb. 120 főre fog emelkedni. A forgalmat a következő öt évben a tervek szerint 25 millióról 100 millió euróra növelik. Ezek nagy célok – amelyek megvalósítását mi és biztosan sok más kereskedő és mezőgazdasági‑gép‑gyártó is kíváncsian fogja figyelemmel kísérni.

no