Küzdelem az idővel és a szárazsággal

Dél-Afrikában a tavaszi művelés teljes mértékben az esős évszakhoz igazodik. Ha megérkezik a rég várt eső, akkor hatékony technikával rövid idő alatt el kell végezni a talajművelést és a vetést.


ERŐTELJES:  a gumihevederes traktorok a kukoricaövezet laza homokos talajában kevésbé süllyednek be, és jobban átadják a vonóerőt a talajra. A függesztett munkagép egy irtásra szolgáló kapa, másik nevén „Rodweeder”.


A száraz időszakban Dél-Afrikában is hatalmas homokviharok fordulnak elő – mint ez, a képen látható, 2016-ban Hoopstad közelében. A Horsch Dél-Afrikában a Maestro szemenkénti vetőgépével időközben jelentős tényező lett

Legutóbbi számunkban meglátogattuk Hoopstad Trekkers mezőgazdasági gépkereskedőt, valamint több mezőgazdasági termelőt, akik nagyméretű ACO és a Challenger traktorokat használnak a szántóföldi műveléshez. Dél-afrikai riportunk 2. részében pontosan innen folytatjuk. Első látogatásunk újra Hoopstad Trekkers egyik legnagyobb ügyfeléhez Erwee Boerdery kukoricatermelőhöz visz minket Szabadállam (Free State) tartományban, Hertzogville-ben.

ÉDES KUKORICA MONOKULTÚRÁBAN

Johan Swarttal együtt, aki közben már nem dolgozik Hoopstad Trekkersnél, érkezünk november végén a dél-afrikai kukoricaöv egyik legfontosabb kukoricatermelőjének területére. Körülbelül 400 km-re Johannesburgtól délnyugatra vezet Marius Erwee egy farmot, amelynek földművelése teljes mértékben a kukoricaliszt előállítására szolgáló édes kukorica termesztésére specializálódott. További tevékenységük a szarvasmarha-tenyésztés 2000 hektárnyi legeltetési területen, valamint a vadászat egy 3600 hektáros területen. Marius Erwee összesen mintegy 4050 alkalmazottat és hat vezetőt foglalkoztat. A kukoricalisztet Afrikában kukoricakása és kukoricagombóc készítésére használják – mindkettő a helyi lakosság specialitása. Erwee 6000 hektáron termeszti a kukoricát – és szinte monokultúraként. Csak akkor vet néhány hektár napraforgót, ha az esős évszak túl későn jön. Az egyoldalú vetésforgó problémákat vet fel. – Az elmúlt néhány évben egyre több problémánk volt a kukoricabogárral – mondja Marius Erwee, pedig a gazdálkodó évek óta BT kukoricát használ, ami egy adott fehérje képzésével rezisztens a kukoricabogárral szemben. – Egyre inkább megfigyelhető, hogy a kukoricabogár egy idő után rezisztens lesz ezzel a fehérjével szemben – mondja Erwee.

Afrika határán – az őrület határán

Röviddel dél-afrikai riportunk első részének megjelenése után, februárban konfliktus tört ki: egy ausztrál miniszter bejelentette, hogy a dél-afrikai gazdák számára sürgősséggel engedélyezteti a vízum kiadását – arra az esetre, ha nekik a „földreform” és/vagy más veszélyek miatt el kell hagyniuk Dél-Afrikát. A nyilatkozat kiváltó oka az új dél-afrikai elnök, Cyril Ramaphosa parlamentben elfogadott állásfoglalása volt, hogy az évek óta fenyegető földreformot, amely egyes területek kompenzáció nélküli kisajátításával jár, minél előbb hajtsák végre. Az ellenzéki pártok már a földek elfoglalására is felszólítottak. Ez egyre jobban elbizonytalanította a fehér dél-afrikai farmereket, akik a mezőgazdasági földterületek mintegy 72 százalékát birtokolják, és generációk óta művelik. Az ország és a társadalom továbbra is nagy megpróbáltatás előtt áll.


ÁTÜTŐ ERŐ: Erwee Boerdery a vetéshez a négy Challenger MT865B traktort tartja a megfelelő választásnak

Ez mostanra jelentősen befolyásolja a hozamot, és a vetőmag-szolgáltató részéről még nincsenek hatékony megoldások. A mezőgazdasági karokkal és kutatóintézetekkel közösen ezért Erwee azon dolgozik, hogy a problémára megoldást találjanak. A kukoricavetés idején csúcsidőszak van a földeken. Ahhoz, hogy jó kelést és a fiatal növényeknek intenzív fejlődést tudjunk biztosítani, a felszín közelében rendelkezésre álló vizet a lehető legjobb módon kell kihasználni, mielőtt teljesen elpárolog, és ez csak akkor lehetséges, ha a vetés az esős évszak alatt befejeződik. A probléma a következő: a csapadék, aminek tulajdonképpen októberben kellene esnie, az utóbbi években egyre később érkezik: november végén, de előfordul, hogy csak december végén, vagy csak januárban. Szélsőséges esetben sok terület feltörve marad, és nem kerül művelésre. Marius Erwee amennyire csak lehet, víztakarékosan gazdálkodik. Nem szánt, így az előző évi termésmaradványok a talaj felszínén maradnak, és erózió, ill. párolgás elleni védelemként szolgálnak.

Vetés előtt 60-65 cm mélységig lazítják a talajt, majd ezt követi a Weed Cutter gyökérvágókkal végzett munkafolyamat. – Ez a gép egy TLT meghajtású, visszafelé forgó hengerrel dolgozik – magyarázza Marius. – 1,5-2,0 cm mélységben vágja el a tarackos gyöktörzsű gyomnövények gyökerét, így ezek kiszáradnak.

Ugyanakkor műtrágyadepót helyez el 2,0-2,5 cm mélységben, mindössze 1,0 m sortávolságban – pontosan ott, ahová később a kukoricát vetik. – Korábban az összes műtrágyát hetekkel a vetés előtt a földbe juttattuk – emlékszik Marius. – De az elmúlt évek szárazsága miatt csak 20-35%-ot helyezünk el műtrágyadepóként, és a fennmaradó NPK műtrágyát folyadék formájában vetés közben juttatjuk ki. Ehhez jönnek még a magbarázdába kerülő rovarölő és gombaölő szerek a magok és a csírázó növények védelme érdekében. Ha valamikor megérkezik az eső, akkor hatékonyan kell dolgozni, hogy minden területet a lehető leggyorsabban elvessünk – Marius Erwee a vetéshez négy Challenger MT865B gumihevederes traktort használ, egy-egy 12 soros Equalizer szemenkénti vetőgéppel, amelyek a dél-afrikai gyártó fokvárosi gyárából származnak.

Az Equalizer igazából csak a keretet és a folyékony műtrágyatartályt készíti – a mechanikus szétválasztással és mechanikus adagoló meghajtóval rendelkező vetőegységek a John Deere-től származnak (és mostanában a Precision Planting-tól is, de saját termelésből is). – A John Deere vetőegységek az ár egyharmadával olcsóbbak, mint az Equalizer – magyarázza Marius. – Ezért az Equalizer-től csak a keretet veszem a tartállyal. Marius Erwee vetőgépének sortávolsága bőséges 91,4 cm, amelynek célja a víz és a napfény lehető legjobb felhasználása, az alacsony – 25 000-30 000 mag vagy növény/ha – vetési és állománysűrűség mellett.

  1. Johan Swart (balra) és Marius Erwee az Erwee Boerdery előtt. Marius több lábon állva a harmadik generációként vezeti a farmot
  2. A farmon Equalizer szemenkénti vetőgépeket használnak John Deere traktorokkal
  3. A vetőmagot, a műtrágyát és a rovarölő/gombaölő szereket két öreg Deutz-Fahr géppel szállítják: egy Deutz-Fahr DX 8.30 és egy DX 6.50 traktorral

 négy Challenger, amelyeket egy John Deere AutoTrac kormányrendszer vezérel, nagyon pontosan rója a köröket, miközben egy dolgozó a vetőgépen utazik, és ott a legfontosabb mechanikai funkciókat fi gyeli, mert a homokos talaj, mihelyt egy kis nedvesség éri, nagyon erősen rátapad a vetőtárcsákra. Ezenkívül a szerves maradványok eltömődéseket okozhatnak, mert a szalmát és a szármaradványokat az alacsony talajellenállás miatt a gép gyakran magával húzza, és nem tudja elvágni, ill. bedolgozni.

Marius Erwee még két további Challenger traktort használ mélylazítóval és irtásra szolgáló kapákkal. A járműparkjában egy John Deere 8335R gumihevederes traktor és négy 7230R standard traktor található. Ehhez jön még sok más kistraktor és két legenda Kölnből...

MEGBÍZHATÓ LÉGHŰTŐK

Folyékony műtrágyák és mikrotápanyagok, valamint a vetőmag kijuttatása esetén Erwee a német minőségi munkában bízik. A terület szélén egy DX 8.30 és egy DX 6.50 Deutz-Fahr traktor sorakozik fel, utóbbi vezetőfülke nélkül, csak egy napfénytetővel felszerelve, míg a DX 8.30 traktor „légkondicionálásához” csak az ajtókat vették le. – A traktorok nagyszerűek – jelenti ki Marius Erwee lelkesen.

– A léghűtéses motorok nagyon ellenállóak, és nem okoz nekik problémát a nálunk jellemző hőség. A két kölni traktor 1985ben és 1995-ben új gépként érkezett a farmra, és azóta is hűségesen dolgoznak. A régi technikának a megbízhatóság mellett további előnyei is vannak: – A műszaki megoldások olyan egyszerűek, hogy minden javítást költségkímélő módon saját magunk is képesek vagyunk megoldani. Ez az új traktorok esetében természetesen már nem így van – mondja Erwee.

A vetőgépek megtöltése a tábla szélén körülbelül 20-30 percet vesz igénybe. Védőruházatot, pl. kesztyűt vagy védőszemüveget hiába keresünk – a vetőmagot, a műtrágyát és a rovarirtót, valamint a fungicideket puszta kézzel töltik a gépbe. Szigorú munkavédelem, mint amit Európában ismerünk, Dél-Afrikában nem létezik...

  1. Hat Challenger traktor mellett Marius Erwee egy John Deere 8335RT traktort is alkalmaz
  2. Ezenkívül négy John Deere 7230R traktor is található a járműparkban
  3. A traktorok irtásra szolgáló kapákkal készítik elő a vetést. Ezek a gépek...

...hátrafelé forgó tengellyel dolgoznak

Ezzel együtt egy kevés folyékony műtrágyát juttatnak ki sekélyen, 1,0 m sortávolságban

SZÁNTÁS EROZIÓVÉDELEMKÉNT

Hoopstad közelében rövid betekintést nyerhettünk Jacques van Zyl és apja Willem gazdaságába. Ketten 2 900 hektárt művelnek, és főként szemes kukoricát és földimogyorót termesztenek. – Csak nagyon száraz években, amikor az eső túl későn jön, és nem tudunk minden területet szemes kukoricával és földimogyoróval bevetni, akkor vetünk még áprilisban búzát vagy napraforgót – magyarázza nekünk Jacques. – Valójában a talaj túl jó a napraforgó számára, és a búza csak nagyon alacsony fedezeti hozzájárulást ad, mivel a nemzeti igényeket szinte kizárólag a fokföldi régióban gazdálkodók fedezik. A szántásról nem tud lemondani: – A földimogyoró vetése előtt használjuk, hogy tiszta terepet készítsünk. Különben sok gombaproblémát okoz a kukorica szármaradvány. A földimogyoró betakarítás után azért szántunk, hogy az eróziót megakadályozzuk. Szántás az erózió megelőzésére? Nekünk, közép-európaiaknak ez ellentmondásosan hangzik...

– A földimogyoró szinte semmilyen növényi maradványt sem hagy a területen, a talaj betakarítás után úgy néz ki, mint a sivatag, és nagyon erősen hajlamos az erózióra – magyarázza nekünk Jacques. – Ezért szántunk.


SZOMJAS: a Challenger MT865 üzemanyag-fogyasztása mélylazításkor 17 l/ha, az új MT875E 4-5 l/ha mennyiséggel kevesebbet fogyaszt

  1. Jacques van Zyl és édesapja, Willem együtt vezeti a farmot
  2. Sok dél-afrikai farmerhez hasonlóan ő is a teherbíró Toyota Land Cruiser terepjárót használja „szolgálati autóként”
  3. Szintén a járműpark része: az utolsóként gyártott ACO traktor 350 kW-os ADE-V8 motorral

A 12 ekefejes ágyeke előtt a van Zyl család egy ACO 350 traktort használ. – 1997 áprilisában vásároltuk meg új traktorként, ez az utolsóként gyártott ACO 350! Nagyon jól működik, és a karbantartása rendkívül olcsó. Mostanra több mint 12000 üzemórát dolgozott, és a motorfelújítás legutóbb mindössze 92000 rand volt, ami körülbelül 7000 eurónak felel meg.

A V8 biturbó motorral működtetett ACO még ma is lelkesedéssel tölti el. Mielőtt az ACO traktorok az 1980-as évek végén megjelentek, maximum 30 cm mélységben tudtunk dolgozni – emlékszik vissza. – Az erős ACO traktorokkal aztán eljutottunk a 70, 80 cm mélységű lazításig. Mivel a gyökerek a vizet jobban fel tudták szívni, a hozamok gyorsan emelkedtek. Ugyanakkor a mélylazítás következtében növekvő mértékben le tudtunk mondani a szántásról, így több elérhető víz maradt a talajban. Az apám korábban 2-3 t/ha szemes kukoricát aratott, az ACO traktorok használata során nagyon gyorsan akár 7 t/ha értékre is emelkedett a termésátlag, jelenleg 8,5 t/ha értéknél tartunk!

Emellett a van Zyl család két Challenger gumihevederes traktorral is rendelkezik a gazdaságukban. – Az MT865 traktort már régebben vásároltuk, és nagyon elégedettek vagyunk vele. A CAT motor rendkívül erős, de sok üzemanyagot fogyaszt!


KISVÁLLALKOZÁS: Nico Coetzer 2017-ig vezetett egy kis bérvállalkozást négy traktorvezetővel és két ACO törzscsuklós kormányzású traktorral


Az ACO 250 V8 biturbó motorral alapesetben ikerkerekekkel dolgozott. A John Deere tárcsás borona a farm tulajdona


KICSERÉLVE: Kosie Muller az ACO 460 traktorába egy Cummins KTA hathengeres motort épített be. Idővel a traktort eladta egy másik farmernek

Aztán megkapta a van Zyl család az első MT875E V12 traktort a gazdaságába – az E-generációt a Challenger csak 2018 óta forgalmazza Dél-Afrikában. – Eddig minden gond nélkül ment, és sokkal gazdaságosabb, mint az MT865. Ugyanazzal az altalajlazítóval az új traktor kb. 4-5 l/ha üzemanyaggal kevesebbet fogyaszt, vagyis csak 12-13 l/ha a fogyasztása. A van Zyl farm egyébként saját kombájnnal is rendelkezik – ez egy Case IH AF7130. Ezzel aratják a teljes szemeskukorica-termést, és az adott évtől függően időnként valamennyi búzát és napraforgót. – A mogyoró betakarításától eltérően a szemes kukoricát nagyon tág időintervallumban tudjuk betakarítani – meséli Jacques. – Ezért elég ez az egy gép, és ha a napraforgó vagy a búza aratása sürgőssé válik, akkor besegít egy bérvállalkozó.

MEGHÁTRÁLÁS A NÖVEKEDÉS HELYETT

Észak felé továbbhaladva, Heilbron város közelében, Johannesburg előtt vár minket Nico Coetzer, aki az ACO alapítójának, Alph Coetzernek egyik unokája, és 2017ig főállásban egy kis bérvállalkozást működtetett. A járműparkjához egy ACO 250 és egy ACO 350 tartozott, 340 és 475 lóerős V8-Biturbo-dízelmotorral. – Mindkét traktort évekkel ezelőtt vásároltam – meséli nekünk Nico, akinek a szívét még mindig erősen megdobogtatja az ACO családi vállalkozásuk múltjára való emlékezés. – Időközben mindkét traktorban öt számjegyűre váltott a számláló, de nagyon megbízhatóak és erősek. A legtöbb hibát saját kezűleg meg tudtuk javítani, és ha bonyolultabb probléma merült fel, akkor van egy jó hálózatom olyan emberekből, akik jobban ismerik az elektronikát.

Nico Coetzernek négy traktorvezetője volt a cégében állandó alkalmazásban, akik két műszakban végigdolgozták az egész hetet. A fő munkák közé tartozott a mélylazítás és a szántás, de időnként a magágykészítés is, egy tárcsás boronával. Legfeljebb 20 ügyfelet tudott évente kiszolgálni, a bevétel egy jó közepes fi zetésnek felelt meg. – Az összesen két traktorral az aszályos években egyre rövidebbé váló időintervallum miatt egyre nagyobb problémánk volt azzal, hogy minden ügyfelet időben kiszolgáljunk – mondja visszapillantva. Emellett Niconak rögbiedzőként is kötelezettségei voltak, amit egyre nehezebben tudott a saját cégével összehangolni. Így 2017-ben nehéz szívvel meghozta a döntést, hogy eladja a bérvállalkozását, és belép nagybátyja, Jacques Griessel (lásd az utolsó lapszámot és a traction 2015/2 számát).

ÁTÁLLÁS A CUMMINS MODELLRE

Heilbrontól keletre találkozunk Kosie Muller gazdálkodóval. A feltételek ebben a dél-afrikai régióban teljesen mások, mint a kukoricaövezetben. A táj főleg dombos, a talajok kötöttek és erősen agyagosak. A csapadék itt rendszeresebb és bőségesebb, mint a délebbre fekvő kukoricaövezetben. Különösen a gazda bivalyerős ACO 460 traktora érdekelt minket a következők miatt: Muller az egyik vezető munkatársával átépítette a traktort. Pontosabban fogalmazva a 632 lóerős ADE V10 biturbót (443TI típus), a MercedesBenz OM 443 LA licenc motorját egy Cummins KTA19 hathengeres motorra cserélték. – Nem igazán voltam megelégedve az ADE motorral – mondta Muller. – A fogyasztás túl magas volt, a Cummins motorral a traktor tárcsa, borona előtt 3-4 liter/ha üzemanyaggal kevesebbet fogyaszt. Emellett a motor két turbófeltöltő ellenére kissé nehézkes volt.

A Cummins 0,3 literrel nagyobb hengerűrtartalommal rendelkezik, de jelentősen nagyobb a forgatónyomatéka, különösen az alacsony fordulatszám-tartományban. Az átépítés másik oka a motor megbízhatóságának hiánya volt. – A főtengely ehhez a teljesítményhez túl gyenge – mondja Muller. Ebben igaza lehet, mert a motor többnyire szívómotor volt a haszongépjárművekben (például a ClaasCommandor 228), és mint biturbó (például a Mercedes-Benz teherautókban) lényegesen kisebb teljesítményre volt beállítva. Kosie Muller egyébként nem az egyetlen, aki az ACO 460 traktorában motort cserélt. 2018 elején például eladásra kínáltak egy 460-as modellt, amibe a kereskedő egy modern Cummins QSX15 motort helyezett.

Riaan Mooihoek, vezető munkatárs büszkén mutatja be nekünk a nagy gépet egy 9,0 m széles tárcsás boronával. A több mint 22 tonnás traktor a tábla végi fordulónál indulás előtt jellegzetes füstfelhőt ereszt, a hangja egyértelműen Cummins. A szántóföldi munka azonban nem sokáig halad jól: az előző napokban rengeteg csapadék volt, és az agyagos talaj gyorsan rátapad a tárcsákra, így néhány kör után összecsomagoltunk, és visszaindultunk Hoopstadba. 2017-ben Muller egyébként újra eladta az ACO 460 traktorát, mivel az új motorelektronika túl sok problémát okozott. Ehelyett egy 410 kW-os Agrico 4 + 400 veszi át most a fő munkákat a farmon.

SÁRGA JÁRMŰPARK

Útközben észreveszünk egy táblát az út szélén: „Kromhoek Boerdery” a felirat, és ez egyike azoknak a fémtábláknak, amelyeket régen az ACO traktor vevői kaptak. Tehát egy előre nem tervezett kitérőt teszünk, és megérkezünk Frikkie Kromhoek mezőgazdasági termelő farmjára. Eleinte kissé gyanakvó, mert Dél-Afrikában gyakran előfordul, hogy a gazdaságokat megfigyelik, és később betörnek vagy kirabolják őket. De ahogy bemutatkozunk, azonnal felenged a fagyos hangulat. Először a két Challenger gumihevederes traktorról kérdezzük, amelyek mélylazítókkal függesztve az udvar közepén állnak. – Igen, a két gumihevederes traktor végez nálunk szinte minden nehéz munkát – mondja Kromhoek. – A 95E modell 2002-ben érkezett a farmunkra. Dél-Afrikában nem túl sok található belőle, de nagyon erős és megbízható. Eddig nem volt vele nagyobb probléma. A 2007-ben vásárolt MT865B traktor is nagyon jó munkát végez, és a hektárokat tekintve még hatékonyabban dolgozik, mint a régi.

Frikkie Kromhoek azonban mégis szilárdan ragaszkodik az ACO járműparkjához. Egy csarnokban áll egy ACO 160, egy ACO 250 és egy ACO 350 traktor, mind szóló kerekekkel. Ezeket azonban csak könnyebb munkákra használják, pl. szállításra, de azt rendszeresen végzik. – Néhány évvel ezelőtt kipróbáltunk egy Agrico törzscsuklós kormányzású traktort is – meséli nekünk a tetterős gazda. – De a régi Allison Powershift sebességváltóval egyáltalán nem felelt meg nekünk. Az ACO traktorunk Twin Disc sebességváltója semmilyen problémát nem okoz, és a fokozatok beosztása jobb.

  1. Frikkie Kromhoek a saját farmján egy CAT Challenger 95E és egy Challenger MT865B traktorra támaszkodik. Ezenkívül három 160-350 kW teljesítményű ACO traktor dolgozik még itt
  2.  A Wesselsbron közelében élő Luck Graham volt az egyik első ACO-ügyfél. Ma is használnak még egy impozáns ACO 460 traktort a két Challenger MT800 mellett
  3.  Tengelytoldat egy John Deere 8R traktoron, így az a Challenger gumihevederes traktorok nyomvonalán tud haladni

SZÉLES NYOMTÁV

Hoopstadba visszafelé vezető utunk során még megállunk a Graham család farmján. A gazda az 1980-as évek végén az ACO első ügyfelei közé tartozott, és többek között ő vásárolta az első ACO 460 modellt, 1993-ban. Ma már nem használják, egy második, 1995-ben vásárolt ACO 460 traktor azonban még mindig alkalmazásban van eke és altalajlazító előtt. Ezzel párhuzamosan a Graham család ma Challenger gumihevederes traktorokat is használ, széles csökkentett talajtaposásos nyomvonalon (CTF gazdálkodás), ezért a John Deere szabványos traktorok is mindkét tengelyen 3,0 m-re szélesített nyomtávval dolgoznak. A vetési technológia, mint szinte mindenütt Dél-Afrikában, kizárólag a John Deere és az Equalizer gyártóktól származik.

POROS: a kukoricavetés körülményei Dél-Afrikában speciálisak, mert a homok a kukoricaövezetben különösen finomszemcsés és tapadós

  1.  A tábla végi fordulónál történő utántöltéskor a munkatársak azonnal megtisztítják a szerszámokat és a nyomóhengereket minden egységen
  2. A megszokott vákuumos magadagolás ellenére ez a vetőgép-kombináció kb. 20 km/h sebességgel dolgozott a szántóföldön
  3.  A Massey Ferguson még a Valtra előtt az AGCO konszern legsikeresebb márkája Dél-Afrikában. Ezek a gépek a többi traktortípushoz hasonlóan Tier 0 vagy maximum Tier 2 motorokkal dolgoznak
  4.  A vetés előtt néhány nappal végzett mélytrágyázás során is mindig volt egy „kísérő” a munkagépen

ZÖLD-SÁRGA PIACVEZETŐ

Nem csak a Graham farmon, hanem általában Dél-Afrika minden részén újra és újra John Deere traktorok kerülnek fényképezőgépünk lencséje elé. Nem csoda, mert a 200 lóerős teljesítménytartományban a zöld-sárga a legismertebb szín a Jóreménység-foka körül. Ugyanakkor a John Deere évek óta küzd a Landinivel a forgalomba helyezési statisztika 1. és a 2. helyéért. Évente 5 800-7 500 db traktort értékesítenek Dél-Afrikában – az ingadozás azonban viszonylag magas, attól függően, hogy az előző évi betakarítás mennyire volt sikeres, és hogyan változik a rand árfolyama az euróhoz és az amerikai dollárhoz képest. A mezőgazdaság gépesítése Dél-Afrikában az 1980as és 1990-es években átlagosan jobb volt, mint ma – azóta csökken a használatban lévő traktorok száma, még akkor is, ha az átlagos teljesítmény egy kicsit nő. A John Deere 9RX traktorokat körülbelül két éve értékesítik Dél-Afrikában, de csak a 9570RX modellig. – Itt jelenleg csak a Tier 2 traktorokat adjuk el, és a 9620RX modell nem létezik ebben a károsanyag-kibocsátási kategóriában – magyarázza Kevin Lesser marketingmenedzser. – Időközben a gázolaj minősége olyan jó lett, hogy majd elkezdhetjük a Tier 4 gépek eladását.

A John Deere a kombájnok terén magasan piacvezető. Az évente eladott 200 darab gép közül megközelítőleg 50 százalék rendelkezik sárga kerékpántokkal; majd a Case IH követi, 13 százalékos piaci részesedéssel. A maradékon a New Holland, a Claas, a Massey Ferguson és a Challenger osztozik. A szemenkénti vetőgépeknél is egyértelműen a John Deere dominál a piacon. A legdivatosabb modellek a hagyományos MaxEmerge vetőegységgel rendelkeznek, ugyanakkor egy külön sorozatot fejlesztettek Dél-Afrika számára: a 12-24 soros 15FX modellt, 7691 cm sortávolsággal. Bár a vetőgépek szintén a MaxEmerge vetőegységet használják, de a felszereltségükhöz tartozik a pneumatikusak csoroszlyanyomás szabályozás, a SectionControl, valamint egy modern dokumentáció.

vákuumos magadagolás ellenére ez a vetőgép-kombináció kb. 20 km/h sebességgel dolgozott a szántóföldön3A Massey Ferguson még a Valtra előtt az AGCO konszern legsikeresebb márkája Dél-Afrikában. Ezek a gépek a többi traktortípushoz hasonlóan Tier 0 vagy maximum Tier 2 motorokkal dolgoznak4A vetés előtt néhány nappal végzett mélytrágyázás során is mindig volt egy „kísérő” a munkagépen

A John Deere első eszköze – egy acéleke – egyébként már 1876-ban Dél-Afrikába érkezett. Körülbelül 60 éve dolgoznak együtt a dél-afrikai kereskedőkkel, és 1962 óta rendelkezik a John Deere saját értékesítési irodával a helyszínen – méghozzá Johannesburgban, ahol az AGCO dél-afrikai székhelye is található. A John Deere jelenleg 23 kereskedővel 129 telephelyen van jelen az afrikai kontinensen, és több mint 2000 dolgozót foglalkoztat. A területre vonatkoztatva ez kevés – tehát még van lehetőség a bővülésre.

Matthias Mumme

no