Érezhetően több teljesítmény

Az 1042 Vario modellel a Fendt többek között az eddigi 939 Vario-tulajdonosokat is megcélozza. De az 1042 Vario tényleg megéri a több mint 50 000 eurós többletköltséget? Ezt a kérdést vizsgáltuk a DLG PowerMix és a gyakorlati összehasonlítás során.

FELFEKVŐ FELÜLET: 25 cm-rel nagyobb tengelytáv, nagyobb kerekek, és legalább 3 t saját tömeg választja el a 939 Vario traktort és az 1042 Vario modellt egymástól

El kell ismernünk: utólag nézve a rendszer-összehasonlításunk az egyértelmű eredmények alapján kissé igazságtalannak tűnhet. De kertelés nélkül kimondhatjuk, hogy az 1042 Fendt Vario traktort valójában rettenetesen alábecsültük. Igaz, hogy 2015-ben a Fendt 1050 Vario traktorral a gyorstesztünk során megszerezhettük az első vezetési tapasztalatokat. De még számunkra, tapasztalt tesztelő szerkesztők számára is rendkívül nehéz egy referenciagép nélkül egy teljesen új traktorkoncepció besorolása, és természetesen szkeptikusak is voltunk az 1000 Vario hatékonyságára és teljesítményére vonatkozó nagy ígéretekkel kapcsolatban – aztán megtudtuk az igazat.

A DLG mért értékei és a gyakorlati szakemberek visszajelzései, valamint az 1000-es Vario észak-amerikai sikerei egyaránt azt mutatják, hogy a marktoberdorfi mérnököknek az új sorozattal egy nagy dobásuk sikerült.

Egy dolog világos: a papíron lévő adatokra pillantva látszik, hogy a Fendt 1042 Vario traktor említésre méltóan több tartalékkal rendelkezik, mint kistestvére, a 939 Vario. Az sem titok, hogy a motor és a sebességváltó a 939 Vario traktorban a végletekig kihasznált. Az 1000-es traktor lényegesen nagyobb üzemi tömege miatt arra számítottunk, hogy legalább a részterhelési tartományban és a szállítási munkák során a 939 Vario le tudja győzni az azonos származású versenytársát. A Fendt és az MAN mérnökök azonban elvégezték a kitűzött feladatukat – de erről később részletesebben beszámolunk.


VARIO 939: a maximális 11,8 t emelőerő valamivel alacsonyabb, mint az 1042 Vario esetében. A 150 l/min (opcionálisan 205 l/min) teljesítmény hasonló szintű, viszont csak 87 l/min a kivehető olajmennyiség. Opcionális, nagyteljesítményű hidraulika, mint az 1042-es Vario modellben, nincsen. Fordulékonyság szempontjából a 939 Vario traktor a kategórián belül inkább a hátsó mezőnyben található.

VARIO 1042: igény esetén kapható erős, nagyteljesítményű hidraulika, bőséges szállítási teljesítménnyel, ami két külön körre van osztva. A 120 literes kivehető olajmennyiség bőséges. A nagyobb első kerekek és a kisebb bekormányzási szög ellenére az 1042 Vario traktor nem sokkal nagyobb körön fordul, mint a 939 Vario. Ez a „pull-in-turn” hatásnak köszönhető

Egyébként, ha az olvasó kíváncsi, hogy miért nem a Fendt 1038 Vario szerepelt az összehasonlításban: a Fendt szerint a korábbi 939-es Vario traktort vásárlók inkább az 1042 Vario modellt tekintik a régi traktor utódjának, mivel a traktor lecserélésével a gazdaságban is szeretnének egy kicsit nagyobb teljesítménytartalékot létrehozni. A rendszer összehasonlításunk mérési eredményeinek fényében azonban az is sejthető, hogy az 1042 Vario 45 LE többletteljesítménye csak a „hab a tortán”, és az előnyét sok tényező kölcsönhatása együttesen adja – például a nagy térfogatú motor alacsony-fordulatszám koncepcióval, az új fokozatmentes összkerékmeghajtású, 2. generációs Vario sebességváltó, a nagy gumiabroncsok és a nagyobb teljesítmény-tömeg arány. De haladjunk sorban...

TELJESEN ÚJ MEGKÖZELÍTÉS

A Fendt 900 Vario és 1000 Vario sorozatban alapvetően két különböző kategóriáról van szó: míg a 900-as traktor a 275396 LE közötti teljesítménytartományt fedi le, az 1000-es csak 396 lóerőnél kezdődik, és 517 lóerőig tart. Ennek megfelelően az 1000 Vario traktor alapkoncepciója teljesen más, és sokkal nagyobb teljesítményre tervezett, ami konkrétan a következőket jelenti:

­nagy térfogatú motor alacsony-fordulatszám koncepcióval és több energiatartalékkal; ­új, nagyobb teljesítményű hűtőkoncepció (CAS); ­nagyobb teljesítmény/tömeg arány és magasabb  maximálisan megengedett össztömeg; ­nagyobb tengelytáv; ­nagyobb gumiabroncsok; ­nehezebb ballaszt; ­opcionálisan magasabb hidraulikateljesítmény.

  1.  A mi 939 Vario traktorunkon elöl 650/65 R34 gumiabroncsok voltak (1,72 m átmérő), az 1042 Vario traktoron viszont 710/60 R38 (1,84 m) méretűek
  2. A 939 Vario traktor hátul 710/75 R42 gumiabronccsal rendelkezett (2,16 m külső átmérő) 2×600 kg keréksúllyal
  3. Az 1042 Vario gumiabroncs mérete 900/65 R46 volt 2,32 m külső átmérővel, ami a nagyobb tömegéhez jobban illett. 2×1250 kg keréksúllyal rendelkezett

Ehhez jön még az 1000 Vario traktornál egy új CVT sebességváltó, két egymástól szétválasztott hidromotorral és egy hidraulikus szivattyúval, valamint a változtatható és automatikus szabályzású összkerékhajtás Pull-in-Turn forduló hatással. A későbbiekben még bővebben beszámolunk arról, hogy ennek az új traktorkoncepciónak milyen hatásai vannak a hatékonyságra és a gyakorlati alkalmazhatóságra.


MAJDNEM 5 L KÜLÖNBSÉG A HENGERŰRTARTALOMBAN

A különbségek aligha lehetnének nagyobbak: míg a 939 Vario megelégszik a Deutz TCD 7.8 motor 7,8 l hengerűrtartalmával, a Fendt 1042-es Vario motorja 12,4 literes kapacitású – a 400 lóerős kategóriában nincs ennél nagyobb méret, még a versenytársak motorjainak égéstere is kisebb 3,4-3,7 literrel. A MAN D2676 VTG turbóval működik, a 939 Vario soros turbófeltöltővel (ebből az egyik elektronikus wastegate). Ugyanakkor a MAN hathengeres motor modern, alacsony fordulatszámú koncepcióra van beállítva – ez kihívás a turbó számára. A névleges és a maximális teljesítmény (320 kW/435 LE) 1700 min-1 fordulatszámnál jelentkezik, a maximális 2 108 Nm forgatónyomaték 1000–1500 fordulat között (forgatónyomaték növekedés 17 százalék). Más a 939 Vario, amelynél hagyományosan 2100 min-1 a névleges fordulatszám, és a maximális teljesítményét 1900 min-1 fordulatszámon, valamint a maximális forgatónyomatékát 1600 min-1 fordulatszámon adja le.A Tier 4 fi nal előírásai szerinti kipufogógáz tisztítást mindkét traktor különböző módon végzi. A Deutz-motor egy AGR/EGR rendszerből, SCR katalizátorból és passzív részecskeszűrőből (DPF) álló komplex rendszerben tisztítja a kipufogógázt. A MAN motor viszont megelégszik egy AGR/EGR rendszerrel és egy SCR katalizátorral. A kipufogógáz visszavezetése a MAN esetében ezért tendenciát tekintve egy kicsit több kipufogógázt juttat vissza az égéstérbe.
A DLG tesztközpontban mindkét traktort megmérték a TLT-fék előtt (lásd a grafikont). A 939 Vario eredménye itt a névleges fordulatszámon 259 kW/352 LE, a maximális teljesítmény 265 kW/360 LE volt 1900 min-1 fordulatszámon. A forgatónyomaték esetében a maximum 1490 Nm volt, 1500 min-1 fordulat mellett. Az 1042 Vario traktor 1700-tól egészen 1500 min-1 fordulatszámig 305 kW/415 LE állandó teljesítményt szolgáltatott, így közelebb áll a megadott gyári értékekhez, mint a 939 Vario – ami a Fendt szerint a hatékonyabb hűtéssel függ össze. A MAN hathengeres motor a forgatónyomaték esetében is választóvonalat alkalmaz – méghozzá 2000 Nm körül és az 1500 fordulattól lefelé, 1000 fordulatig terjedő fordulatszámsávban. Az 1042 Vario traktor esetében tehát 15 százalékkal több teljesítményt mértünk, de bőségesen, 35 százalékkal több forgatónyomatékot!Az eltérő motorkarakterisztika szemmel látható a fajlagos fogyasztási görbék geometriáján is. A 939 Vario rendelkezik a legalacsonyabb fajlagos fogyasztással, kicsivel az üresjárati fordulatszám tartomány fölött, amit azonban ritkán használnak a gyakorlati munkák során. Ezután a névleges fordulatszámig egyenletesen emelkedik. Ez a lefolyás jellemző a mai traktormotorok többségére. Más a helyzet az 1042 Vario traktorral: itt a fajlagos fogyasztás a használható fordulatszám-tartomány több mint alsó két harmadában csökken, és csak a névleges fordulatszámig emelkedik. Eközben a minimális és a maximális fajlagos üzemanyag-fogyasztás közötti szórás csak 15 g/kWh, míg a 939-es Vario esetében ez 25 g/kWh.

FÖLÉNYES GYŐZELEM A POWERMIX SORÁN

A próbapadon végzett mérések után a DLG mérnökei a vontatókat a PowerMix vizsgálatra vitték. A 939 Vario traktort még a PowerMix fékezőkocsi előtt a mérőpályán tesztelték, míg az 1042 Vario traktort azonban már az új görgős próbapadon. Ez utóbbi azonban úgy van beállítva, hogy a mérőpályához képest a különbségek minimálisak és elhanyagolhatók. Néhány szó a kapott értékekről: a 939 Vario az összes szántóföldi ciklus összesítésében (az összes egyedi érték a jobb oldali táblázatokban található) átlagosan 242 g/kWh értéket ért el – ez nagyon jó érték. Mindazonáltal az 1042 Vario ezt még fokozni tudta, és 236 g/kWh értékkel új Power Mix rekordot állított fel! Így átlagosan 4,8 százalékkal áll a versenytársak előtt. Ez azt mutatja, hogy a motorok és a traktorok a szigorú károsanyag-kibocsátási előírásoknak megfelelően milyen közel vannak manapság egymáshoz – a gyakorlatban ez az „előny” csak akkor észrevehető, ha a keretfeltételek megfelelőek, és minden tényező (fordulatszám, vontatás, ballaszt, stb.) optimálisan össze van hangolva.


Meglepőek voltak számunkra azonban az 1042 Vario nagyon alacsony üzemanyag fogyasztási értékei a szállítási PowerMix során. 40 km/h, valamint 50 km/h sebességnél egyaránt, de még inkább 60 km/h sebességnél az Allgäu vidékéről származó traktor 16-17 százalékkal alatta van a versenytársak értékeinek, és 14-16 százalékkal a 939 Vario traktor alatt – annak ellenére, hogy az üres tömege viszonylag magas. De a rendkívül alacsony szállítási fordulatszámok (40 km/h esetén 1000 min-1, 50 km/h 1200 min-1, 60 km/h esetén kb. 1450 min-1) ellensúlyozzák a tömeg és a hengerűrtartalom közötti különbségeket, főképp, hogy mindig több mint elegendő teljesítménytartalék áll rendelkezésre. Ez kiváló!Az egyszerűbb kipufogógáz-utókezelésnek megfelelően az 1042 Vario traktornak azonban több AdBlue adalékanyagra van szüksége: a névleges és a maximális teljesítmény esetén ez kb. 15 g/kWh, míg a 939 Vario traktornál ez 10 g/kWh. A  PowerMix során az 1042 Vario 19,1 g/kWh AdBlue adalékot fecskendezett be a kipufogógáz áramba, a 939 Vario esetében ez azonban csak 11 g/kWh volt. Az üzemanyag-fogyasztáshoz képest mért relatív 6,4%-os, meglehetősen magas AdBlue-fogyasztás miatt az 1042 Vario az összes fogyasztást tekintve az 1. helyről a 2. helyre csúszott vissza a DLG PowerMix statisztikában – de az 1. helyezettől eltérően nem használ részecskeszűrőt.


Az alapkoncepció, a motor és a sebességváltó kölcsönhatása tükröződik a maximális vontatási teljesítménynél is. Míg a könnyű 939 Vario max. 224 kW-ot vitt 260 g/kWh fajlagos fogyasztás mellett a DLG tesztközpont betonpályájára, a nehéz 1042 Vario 261 kW-os eredménynyel szerzett pontokat, 236 g/kWh fajlagos fogyasztás mellett – ez nem jelent ebben a kategóriában új rekordot, de az 1042 Vario ezzel a második helyet biztosítja a DLG tesztközpont hagyományos traktorok vontatási teljesítményét öszszegző statisztikájában.

A GYAKORLATBAN

Még ha a DLG PowerMix közel is van a traktorok gyakorlatban mutatott teljesítményéhez, semmi sem előzheti meg a traktorok szántóföldi munkája során szerzett tapasztalatokat, és a gépek kezelésével kapcsolatos saját tapasztalatainkat, ezért 2017 őszén mindkét vizsgált traktort befogtuk egy rövidtárcsás borona, egy nehéz kultivátor és egy pótkocsi elé. Minket nemcsak a kialakítás és a maximális teljesítmény közötti különbségek érdekeltek, hanem a traktorok kezelése is.

A szállítási munkával kezdtünk. Ehhez mindkét traktor mögé egy-egy tandem billenő pótkocsit kapcsoltunk, amivel szemes kukoricát szállítottunk a betakarított területről. Üzemanyagfogyasztást nem mértünk, mert a traktoronként megtett út ehhez nem volt elegendő, ráadásul az útvonal néhány kereszteződésen és közlekedési lámpán vezetett keresztül. A gyorsulást tekintve mindkét traktor körülbelül egyforma volt, a 4,5 t súlykülönbség ellenére! Az 1042-es Vario mérhetően és észrevehetően jobb benyomást keltett, és a kellemesen alacsony zajszintjével tűnik ki. Ugyanakkor az 1042 Vario a hosszabb tengelytávjával és a szélesebb nyomtávjával egy kicsit „teltebb” érzést kelt az úton, mint a szintén nagyon kényelmes 939 Vario. Az 1042 Vario áttekinthetőség szempontjából rosszabb – nagyon beépítettnek tűnik, az első gumiabroncsok belső széleire nem lehet rálátni. Ez kezdetben kihívást jelent a járdaszegélytől való távolság megbecsülésekor, különösen szűk átjárókban. A 939 Vario traktorban könnyebb dolgunk van. Mindkét vizsgált traktornál további pozitív dolog a közvetlen és nyugodt kormányzás, ami a kormánykeréken még a járdaszegélyeken történő áthaladást is alig érezteti.

Mindezek mellett azonban nem szabad megfeledkezni arról, hogy a 939 Vario keréksúlyok nélkül még mindig több mint 3 tonnával több hasznos terhet tud szállítani a pótkocsi szerelvénnyel, mint az 1042 Vario. Tehát aki hígtrágyatartállyal, tridem letolókocsival vagy nagy tridem rakodókocsival közlekedik az úton, az gyorsabban elérheti a megengedett össztömeg határát az 1042 Vario traktorral.

KEVESEBB CSÚSZÁS

Ezt követően mindkét traktornak egy Horsch Tiger 5 LT kultivátor előtt kellett megmutatnia, hogy mit tud. Az abroncsnyomás (1,2 bar) és a munkamélység (27 cm) beállítása, majd a szántóföldön mindkét traktor megtankolása után a munkavégzési területre indultunk. Mindkét traktor keréksúlyokkal volt ellátva (2×600 kg a 939 Vario esetén; 2×1250 kg az 1042 Vario esetében) és egy 2,5 t frontsúllyal is rendelkeztek. A tömegkülönbség a két traktor között a szántóföldön 4,5 t volt.

A részben erősen agyagos talaj mindkét traktort teljesen igénybe vette, azonban a 939 Vario többször elérte a teljesítőképessége határát. A teljesítménybeli különbségek már szubjektíven érezhetők voltak, az 1042 Vario könnyebben dolgozott, és csak ritkán kellett növelnie a fordulatszámot (mindkét traktoron automatikus határterhelés szabályozást használtunk). Méréseink megerősítik az érzéseinket: míg a csúszás értékei a 939 Vario traktor esetében a talajtól függően 7 és 13 százalék, valamint 12 és 49 százalék között ingadozott, az 1042-es Vario kerékcsúszása csak 5-9 százalék, ill. 9-13 százalék között volt – ez hatalmas különbség! A MAN hathengeres motor hatékonyabban dolgozott az 1042-es Vario traktorban. A 2,1 hektár tesztterület megművelése ezért csak 30 percig tartott, míg a 939-es Vario 34 percig dolgozott, jó 13 százalékkal több időre volt szüksége. A forduláskor tapasztalt különbségek elhanyagolhatók, mivel a GPS kormányzási rendszerekkel ágyásokat hoztunk létre, és a különbségek nem a traktorok felépítéséből adódnak. A területi teljesítménynél még egyértelműbb volt a különbség az üzemanyag-fogyasztás terén. Az 1042-es Vario a teljes munkavégzési területen megelégedett 16,3 literrel, míg a 939 Vario fogyasztása 19,4 l volt. Ez majdnem 18 százalékkal több! A legfontosabb ok a magasabb kerékcsúszás lehetett, ami a műveléshez szükséges időt 13 százalékkal növelte. Az, hogy a fogyasztási különbség még nagyobb, azt mutatja, hogy a motor is fontos szerepet játszik – a nagyméretű MAN motor ténylegesen gazdaságosabban működik, mint a Deutz. Még valami: a K80 gömbfejes vonószerkezet, amellyel a traktorok a Horsch Tiger kultivátort vontatták, az 1042 Vario esetében kb. 10 cm-rel alacsonyabban helyezkedik el, mint a 939 Vario traktornál. Vontatáskor így kevesebb súly tevődik át az első tengelyről a hátsóra.

Utolsó feladatként mindkét vontatónak frontsúly nélkül kukoricatarlót kellett elmunkálni egy 6 m széles Lemken Rubin rövidtárcsával, mintegy 10 cm mélységben. Itt azt várhatnánk, hogy a 939 és az 1042 Vario egyenrangú felek lesznek – végül is ez a munka a DLG PowerMix mérésnél inkább a „Közepes terhelés; 60 százalék” kategóriába sorolható. De már a szubjektíven alkotott kép alapján is azt mondhattuk, hogy az 1042 Vario egy kicsit jobban boldogult a Lemken Rubin rövidtárcsával, és a mérési értékek csak megerősítették benyomásainkat: az 1042 Vario ismét kisebb kerékcsúszással dolgozott (5-9 százalék, a 939 Vario 6-13 százalékos csúszásával szemben), és ezért volt jobb a területi teljesítménye. Összességében 9,2 l/ha üzemanyag-fogyasztással mintegy 7 százalékkal kevesebbet gázolajra volt szüksége, mint a 939 Vario traktornak 9,9 l/ha üzemanyag-fogyasztás mellett.

Az összes munkánál kivétel nélkül megmutatkozott, hogy az 1042 Vario nagyrészt a 1000-1500 min-1 fordulatszám tartományban dolgozik, és csak ritkán emelkedik a fordulatszáma 1500 fordulat fölé, ill. ritkán van szükség a 2000 feletti fordulatszám tartományra. A 939 Vario viszont általában 1750 és 1980 min-1 fordulatszám között dolgozik, ez csak lejtőn lefelé haladva kevesebb. Ugyanakkor az 1042 Vario esetében mindig úgy éreztük, hogy minden körülmények között még mindig elegendő tartalékkal rendelkezik. Nem csoda – hiszen a Fendt 1050 Vario traktor hathengeres motorja több mint 500 lóerős, mialatt a Deutz TCD 7.8 a 939 Vario traktorban abszolút a határt jelenti.Röviden összefoglalva tehát a talajművelés során az 1042 Vario a vonóerő-átvitel és a hatékonyság minden vonatkozásában megelőzi a 939 Vario traktort. Ez azonban nem csak a 39 többlet lóerővel, vagy 10 százalékkal nagyobb maximális teljesítménnyel és a hátul felszerelt 900-as gumiabroncsokkal (emlékeztetőül: a 939 Vario 710-es abroncsokkal rendelkezett) magyarázható, hanem a bevezetőben már részletesen leírt faktorok is okozzák. Ezt támasztják alá az 1042 Vario sokkal alacsonyabb csúszási értékei. A jobb vontatásnak köszönhetően az 1042 Vario a szántóföldön koncepcionálisan megelőzi a 939 Vario traktort, különösen olyan határterületeken, mint például a kultivátorral végzett mélyművelés.

KEZELÉS ÉS FELSZERELTSÉG


Első pillantásra a 939 Vario és a 1042 Vario vezetőfülkéje hasonlít, egymásra. Az utóbbi azonban több helyet biztosít, és szélesebb fellépővel rendelkezik.  Prémium ülés (bőr, szellőzéssel), és hátrameneti berendezés mindkét traktorhoz opcionálisan kapható.

Végül néhány szót a traktorok kezeléséről. Valódi meglepetés volt számunkra: az 1042 Vario a hosszabb tengelytáv és a lényegesen nagyobb kerekek, valamint a szélesebb nyomtáv ellenére nem volt lényegesen „merevebb”, mint a kisebb 939 Vario. A fordulókörnél 150-190 cm közötti különbségeket mértünk – ez az eltérés érezhető ugyan a gyakorlatban, de a méretkülönbséghez és az 1042 Vario teljesítménybeli előnyeihez viszonyítva teljesen elfogadható, és soha nem akadályozták a munkánkat. Az 1042-es Vario számára sokat jelent a fordulás során az elsőkerékhajtás 20 km/h sebességig állandóan aktív „pull-in-turn” behúzó hatása.Egyébként a traktor kezelésekor pozitív tapasztalat, hogy az 1042 Vario traktornál nem kell menettartományt váltani, és az összkerékhajtást külön kapcsolni. Ez elsőre nem hangzik nagy kényelembeli különbségnek, de a mindennapi gyakorlatban sokat jelent. Ugyancsak sokat jelent az 1042 Vario nagyobb üzemanyagtartálya is. Nem kevesebb, mint 800 l gázolaj fér a tartályba, a 939 Vario esetében ez 600 l, ami szintén elegendő a hosszú munkanapokon.

Ezenkívül az 1042 Vario a hidraulika terén is pluszpontot érdemel. Az emelőerő hátul kb. 1 tonnával több, mint a 939 Vario esetében, de a hidraulika teljesítőképessége még nagyobb. Az alapkivitelben rendelkezésre álló 165 l/min LoadSensing szállítási teljesítménnyel és a 120 l kivehető olajmennyiséggel a 939 Vario (150 l/min és 87 l kivehető olajmennyiség) nem tud lépést tartani. Opcionálisan mindkét traktor kínál nagyobb teljesítményű szivattyút (939: 205 l/min; 1042: 220 l/min), de az 1042 Vario traktor esetében lehetőség van arra is, hogy 220+210 l/min (tehát összesen 430 l/min szállítási mennyiség) teljesítménnyel rendelkező hidraulikát rendeljünk. Laptömítésű FFC hidraulikacsatlakozók kérésre mindkét vontatóhoz rendelhetők. A 939 Vario legfeljebb nyolc kétkörös hidraulikacsatlakozót tud kínálni (ebből legfeljebb kettőt elöl), az 1042 Vario legfeljebb hetet (ebből 1 elöl). És még valami: a TLT kiválasztása a 939 Vario modellben nem nehéz, két lehetőség áll rendelkezésre: 1000/540E. Az 1042 Vario traktorban hátsó TLT csak felár ellenében kapható – de akkor választható 1000/1000E/1300 ford/min. Front TLT-t csak a 939 Vario tud kínálni.

A VEZETŐFÜLKE: KICSI ELTÉRÉSEK

A vezetőfülkére mindkét tesztelt traktor nagyjából egyenlő pontszámot érdemel. Bár az 1042 Vario kicsit több helyet kínál (mert a sárvédőt tartó oszlopok a vezetőfülke magasabb helyzete miatt kicsit kevesebb helyet igényelnek), de a 939 Vario traktor sem érezhető zsúfoltnak, még kísérő személlyel sem. Ezenkívül a 939 Vario vezetőfülkéjébe csak négy lépcsőfok vezet, az 1042 Vario esetében ez eggyel több. A felszereltséget tekintve különösen a második körbepillantásra tűnnek fel különbségek – például az automatikus kézifék, az ablaktörlő a jobb oldali ablakon, a harmadik féklámpa és a kissé magasabb belső borítás, több tároló rekesszel az 1000-es modellben.

Mindkét traktornál az alapkivitelhez tartozik a mechanikus vezetőfülke rugózás, a légrugós opcionális. Az ülésopcióknál (22,5-37 fok között jobbra forgatható, kérésre kapható hátrameneti berendezés) is közel azonos szinten áll a két vontató, a traktorvezető szinte minden kívánsága teljesíthető. A klímaberendezés azonban lehetne valamivel csendesebb a magasabb fokozatokon.


VARIO 939: a 939 Vario vezetőfülkéje egy kicsit kisebb, viszont négy lépéssel be lehet szállni. Az opcionális kétpontos légrugós rendszer légpárnái előbbre és kissé meredekebben helyezkednek el, a kormánykerék a műszerfal nélkül fordul el. A kilátás előre jobb, mint az 1042 Vario esetében

VARIO 1042: az 1042 Vario vezetőfülkéjébe öt lépcsőfok vezet, a máshogy elhelyezett légpárnáknál szubjektív módon nem találtunk különbséget. Ami jó: a műszerfal a kormánykerékkel elfordul. A kilátás előre a széles motorháztető és a nagy kerekek miatt korlátozott

MAGASABB ÁR ÉS NAGYOBB ÉRTÉK

A felszereltséget leszámítva a két traktor között közel 50 000 euró az árkülönbség. Tehát 17 százalékkal magasabb vételárért mintegy 10 százalékkal nagyobb a motor teljesítménye és 16 százalékkal több a vontatási teljesítménye – és a szántóföldön mindenekelőtt nehéz talajművelési munkáknál még jobban érezhető a hatékonyságbeli különbség. Ezért a nagy árkülönbség a mi szemünkben megfelelő, és fontos a két traktor értékesítési helyének meghatározása szempontjából is.

Az 1042 Vario a magasabb árát megszolgálja a magasabb viszonteladási értékével, az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásával és részben a nagyobb hatásfoka miatt megtakarított munkaidővel. Ezek a tényezők minden lehetséges vevő számára érdekesek. A bérvállalkozók számára még ennél is érdekesebb kérdés az, hogy ugyanannyi idő alatt milyen változó költségek mellett tud több hektárt megművelni, több hígtrágyát kijuttatni és bedolgozni, több szecskázott takarmányt  előállítani, vagy több köbméter, ill. tonna anyagot elszállítani.

Ha átszámítjuk a többlet vagy kiegészítő szolgáltatásokra eső béreket és a kiegészítő bevételeket egy adott (időjárás, versenynyomás és műszaki erőforrások által meghatározott) időszakban, akkor az 50 000 euró többletköltség gyorsabban megtérülhet, mint ahogy azt gondolnánk – ennek előfeltétele a traktor magas kihasználtsága és a rövid állásidők. Az időegységenkénti kimenetnél az 1042 Vario a legtöbb alkalmazási területen jobban teljesít, azonban számolni kell a magasabb karbantartási és javítási költségekkel.

AMIT MÉG ÉRDEMES TUDNI

­Mindkét traktor esetében kapható a VarioGrip integrált abroncs nyomásszabályozó rendszer, az 1042 Vario esetében a GripAssistant is megtalálható a fedélzeten.

­A megfelelő felszereltségi szinteken (Profi, Profi Plus) ugyanígy mindkét traktornál rendelkezésre állnak elektronikus rendszerek, mint pl. GPS kormányrendszer, SectionControllal és RTK-rendszerrel vagy anélkül (Trimble), VarioDoc és telemetria távdiagnosztikával együtt.

939 VARIO: a motorháztető alatt a Deutz TCD 7.8 motor működik, soros elrendezésű kétlépcsős turbófeltöltővel, ami ebben a teljesítménykategóriában a legkisebb hengerűrtartalmú motort nagyon meghajtja. A motor gazdaságos, a kipufogógáz tisztítása AGR/EGR (kipufogógáz-visszavezetés), SCR és passzív DPF rendszerrel történik. DOC (dízeloxidációs katalizátor) nincsen

1042 VARIO: itt dolgozik a legnagyobb hengerűrtartalmú motor ebben a teljesítménykategóriában – milyen kontraszt! Ugyanakkor a MAN motor alacsony fordulatszámú, a VTG turbónak és az intelligens befecskendezés vezérlésnek köszönhetően óriási forgatónyomaték-tartomány jön létre. A kipufogógáz tisztítása csak AGR/EGR rendszerrel és AdBlue befecskendezéssel történik.

  1. A 939 Vario ballasztsúlyok nélkül több mint 3 tonnával kevesebbet nyom
  2.  Nehéz szántóföldi munkák végzésekor a ballasztsúlyok ellenére hiányzik a tartalék a hengerűrtartalomnál és a vontatásnál
  3.  Középnehéz szántóföldi munkák végzése esetén a 939 Vario láthatóan jobban teljesít
  4.  40 km/h sebességnél a motor 1000 min-1 fordulat alatt pörög – ezzel üzemanyagot takarít meg
  5.  A Horsch Tiger kultivátor előtt az 1042 Vario a hengerűrtartalom tartalékaiból, a nagyobb kerekekből és a nagyobb tömegből profi tál
  6.  Középnehéz szántóföldi munkák végzésekor is előnyben volt

Első pillantásra a 939 Vario és az 1042 Vario vezetőfülkéje hasonlít egymásra. Az utóbbi azonban ...

... több helyet biztosít, és szélesebb fellépővel rendelkezik. Prémium ülés (bőr, szellőzéssel) és hátrameneti berendezés mindkét traktorhoz opcionálisan kapható.

Néhány kivételtől eltekintve, mint pl. az összkerékhajtás és a menettartományok nyomógombjai, a kartámlába épített vezérlőpultok azonosak. Az 1042 Vario modellhez azonban kapható az olcsóbb Power-menetirányító kar is.

A nagy hűtőrekesz jól illeszkedik mindkét traktor jobb oldali lábrészéhez. Az 1042 Vario modellben azonban több hely marad a jobb láb kinyújtásához. Emellett négy szellőztető fúvókával több van ebben a traktorban

„szakmai vélemények a gyakorlatból”

„Érezhetően nagyobb forgatónyomaték és több tartalék”

Az Altusriedben található Schneider Wegesanierung GmbH & Co. KG útkarbantartó cég 2018 januárjától használja a Fendt 1042 Vario traktort, de már 2017-ben alaposan tesztelt egy 1050 Vario modellt a gazdaságban. „Az 1042 Vario egy 370 lóerős standard traktort helyettesít nálunk, toló üzemmódban egy nehéz erdészeti maróval dolgozik, vontató üzemmódban pedig egy nehéz kőmaró géppel” – mondja az ügyvezető igazgató Willi Schneider. Az 1042 Vario ezért gyárilag hátrameneti berendezéssel van ellátva. „Néhány mezőgazdaságban dolgozó kolléga lebeszélt az alacsony hengerűrtartalmú traktorokról, így miután a 1050-es Vario traktorral a tesztelés során jó tapasztalatokat szereztünk, az 1042 Vario modell mellett döntöttünk, amelynek teljesítménye a marógépeink teljes terhelését hosszú távon elbírja. A nagyobb hengerűrtartalom következtében rendelkezésre álló nagyobb forgatónyomaték minden körülmények között érezhető, a vontató kb. 20%-kal dolgozik gyorsabban az utak karbantartása során, mint a korábbi traktor. A teljesítménytartalékra szükségünk van a munkáink során, mivel a marógépeknél a motorterhelés közel kétszer olyan magas, mint az átlagos mezőgazdasági munkák során. Ráadásul a jövőben 2000 méteres magasságig fogunk dolgozni, ahol a kisebb oxigéntartalmú levegő csökkenti a motor teljesítményét, és minden lóerő számít. Az 1024 Vario traktor üzemanyag-fogyasztásával kapcsolatban jelenleg még nem tudunk semmit mondani, az 1050 Vario azonban mindenesetre nagyon hatékony volt. A traktorral hosszú utak megtételekor is észrevehető volt a kedvező fogyasztás. A hűtés jól és megbízhatóan működik, itt nem volt probléma. A traktor mérete még éppen megfelelő az erdei utaknál, a fordulékonyság elegendő a szerpentineken is. A vontatót 5 év helyett 7 év alatt írjuk le, tehát nem lesz drágább, mint a korábbi gépek – de sokkal nagyobb a teljesítménye. A kihasználtsága kb. 1000 üzemóra évente.”

A Brandenburgban működő Komturai Lietzen GmbH elnevezésű cég is 1042 Vario traktort használ. „A vontató 2017 júniusában került a gazdaságunkba, miután teszteltünk egy 1046 Vario traktort” – mondja az ügyvezető igazgató Felix Gerlach. „Már évek óta Fendt traktorokat használunk, kezdve a 926 Variotól, a 930 Vario modellen keresztül, a 936 Vario traktorig. A 936-os modellel azonban főleg kultivátorral végzett mélyművelés során túl gyakran értük el a gép teljesítőképességének határát, ezért keresünk erősebb traktort, aminek nagyobb energiatartalékai vannak. Ugyanakkor az is fontos volt számunkra, hogy a traktor ne egy sorozat legfelső modellje legyen, mindenféle technikával, hanem a mezőny közepén helyezkedjen el. A mai napig az 1042 Vario 800 üzemórát dolgozott, a jövőben évente körülbelül 1000 üzemórát kell majd teljesítenie.”

Holger Pleines traktorvezető egy 6,20 m széles Köckerling Vektor és egy 7,50 m széles Köckerling Vario előtt dolgozik az 1042 Vario traktorral. „A teljesítmény- és a nyomatéktöbblet egyértelműen észrevehető” – mondja Pleines. „A motor rendelkezik tartalékokkal, és sokkal hosszabb ideig kitart, különösen akkor, ha a könnyű, homokos talajainkon a szántóföldi kultivátor hengere előtt kialakul a buldózerhatás. 5-10 cm mélységben végzett tarlóhántáskor következetesen tartani tudjuk a 14 km/h sebességet, ahol a 936 Vario traktort gyakran le kellett szabályozni. Az 1042 Vario 6,5 l/ha üzemanyag-fogyasztása kb. 0,5 l/ha kisebb fogyasztást jelent. A Köckerling Vektor szántóföldi kultivátorral 25 cm mélységig végzett talajmunkák során 12 l/ha fogyasztással ez 0,8 l/ha üzemanyaggal jelent kevesebbet. A nagy üzemanyagtartálynak köszönhetően a traktor minden nehézség nélkül bírja a 12 órás, vagy hosszabb műszakokat. A 936 Vario traktorral 10 óra elteltével gyakran vissza kellett menni a gazdaságba tankolni. Az 1042-es traktoron a motorhoz való hozzáférésen lehetne javítani.”

Összegzés

Összehasonlításunkban az 1042 Vario modell a magas üzemanyag-hatékonyság mellett tapasztalható nagyon jó húzóerő átvitelével tudott minket lenyűgözni. Emellett a 939 Vario traktort a DLG PowerMix során és a gyakorlati összehasonlításában egyaránt megverte. A kisebb kerékcsúszást, az ebből adódó nagyobb területteljesítményt és az alacsony fajlagos fogyasztást nem lehet egyszerűen a 45 LE többletteljesítménnyel magyarázni, hanem a fejlett technológia, az alacsony fordulatszámú koncepció, a nagy hengerűrtartalmú motor és a nagy teljesítménytartalékok együttes hatásának eredménye. Az 1042 Vario fogyasztása a jelentősen magasabb tömege ellenére sem teljes terheléssel, sem részleges terheléssel, sem a szállítási munkák során nem több, mint a 939 Vario modellé. Amennyivel nagyobb súllyal nyomja az 1042 Vario a talajt, annyival kisebb csúszással és nagyobb talajkímélő felfekvő felülettel dolgozik. A hatások így kiegyenlítik egymást. A 939 Vario a legkönnyebb farmmindenes, sokoldalú traktor, még ha ez a kifejezés sokak számára helytelennek tűnhet a 400 lóerős kategóriában. Akinek a szállítás során nagy súlyt és térfogatot kell megmozgatnia, az jobban jár a 939 Vario modellel. Ugyanez vonatkozik a zöldterületeken végzett munkákra, ahol a 900-as traktor a kis tömegével és a front TLT-vel előnyben van. Mindent összevetve az 50 000 eurós árelőny (felszereltségtől függetlenül) természetesen fontos érv.

Matthias Mumme

 

no