ELTOLT határok

Krone BiG X 1180

A Krone 400 t/h friss terményre vonatkozó áteresztőképességet ígér a „nagy” BiG X sorozat új csúcsmodelljével. Friss járműtesztünkből megtudhatják, hogy az emslandi zászlóshajóba ezenkívül még milyen technikai újdonságok kerültek.

Már hosszabb ideje ismert volt számunkra, hogy a Krone a nagy BiG X sorozatát ebben az évben megújítja – tekintettel a közelgő StageV károsanyag-kibocsátási normára a gyártó kénytelen volt a 2019. január elsejétől életbe lépő törvényi előírásokra reagálni.

Azt pedig, hogy a felső lóerőszegmensben is bevezetik a 2017-ben bemutatott LiftCab vezetőfülkét, lényegében biztosra lehetett venni. Aztán mégis csak meglepett minket, hogy az előző sorozat teljesítményét még felül tudták múlni, ezenkívül új kukoricaadaptereket és a legnagyobb szemroppantót is bemutatták a piacon.

BIG X 1180: a legerősebb önjáró silózó a világon – ugyanúgy, ahogy az elődje

Azt pedig, hogy a felső lóerőszegmensben is bevezetik a 2017-ben bemutatott LiftCab vezetőfülkét, lényegében biztosra lehetett venni. Aztán mégis csak meglepett minket, hogy az előző sorozat teljesítményét még felül tudták múlni, ezenkívül új kukoricaadaptereket és a legnagyobb szemroppantót is bemutatták a piacon.

  1. A Krone gépekre jellemző módon a motor keresztirányban helyezkedik el
  2. A 24,24 l hengerűrtartalmú V12 „Big Block” motorblokkot a Liebherr szállítja
  3. A Tier 4 final károsanyag-kibocsátási norma előírásait a motor SCR only kipufogógáz-utókezelő rendszerrel teljesíti – EGR, DPF és DOC nélkül
  4. Az üzemanyagtartály 1100 literes (opcionálisan kiegészítő tartállyal 1500 l) és az AdBlue tartály 150 l űrtartalmú


KÉTFOKOZATÚ: a hidrosztatikus hajtás két menettartománnyal (szántóföldi/közúti) és a három haladási módhoz tartozó kipörgésgátlóval dolgozik


Az új XCollect jelenleg 8, 10 és 12 soros változatban kapható

Műszaki adatok:

meghajtás: Liebherr D 9512, V 12, 24,24 l hengerűrtartalom; 850 kW/1156 LE folyamatos motorteljesítmény; 818 kW/1112 LE folyamatos szecskázóteljesítmény (XPower üzemmód); 515 kW/700 LE folyamatos szecskázóteljesítmény (EcoPower üzemmód); Tier 4 fi nal SCR only katalizátorral; üzemanyagtartály 1100 l; opcionálisan 1500 l; AdBlue tartály 150 l; a motor beépítése keresztirányú, 8 bordás főhajtómű ékszíj; 2 menettartomány

behordószerkezet: 6 előtömörítő henger; csatorna szélessége 800 mm; lengőkeret lengőgörgőkkel

szecskázás: V-késes szecskázódob 20, 28, 36, 40 vagy 48 késsel; a dob fordulatszáma VariLoc segítségével 1250 és 800 min-1 között állítható; az ellenkések opcionálisan kopogásérzékelővel állíthatók

feltárás: ferdén fogazott fűrészfogas szemroppantó henger, 250 mm átmérővel (opcionálisan 305 mm, a csapágyak hőmérsékletének szabályozásával), 30, 40 vagy 50%-os fordulatszám-különbség; alternatív tárcsás szemroppantó 265 mm átmérővel

adapter: XCollect a sarlós tárcsákkal, 8, 10 vagy 12 sor; EasyCollect, legfeljebb 14 sorral

üzemtömeg: 17,1 tonnától adapter nélkül

németországi listaár: 524 585 eurótól (adapter nélkül)

 


A kidobási távolság a vezetőfülkéből állítható, a terménycsatornában található retesszel

  1. Az erőtöbblet átvitelére egy új, 8 bordás Power ékszíj szolgál
  2. Az adapter és a behordószerkezet, valamint a dob a BiG X 680/780/880 modellekből származik
  3. Pillantás az új 305 mm hengerátmérőjű OptiMaxx 305 szemroppantó hengerre
  4. A fűcsatornát továbbra is kézzel kell behelyezni és kivenni

  1. Az XCollect esetében a vágás sarlós tárcsákkal, 2 fokozatú váltóval történik
  2. Egy-egy csillag-kilincsmű két tárcsát biztosít, és minden tárcsának saját dörzsbetétje is van
  3. A sarlós tárcsák és a kollektorok meghajtói elkülönülnek egymástól

  1. Egy középen elhelyezkedő letapogató csúszótalp gondoskodik az adapter jobb vezetéséről
  2. A szállító járószerkezet opció, a csukás és nyitás lendületesen történik

LIEBHERR — A MAN-MOTOR HELYETT

Miután a Krone már a középső BiG X sorozatát (680, 780 és 880) is Liebherr-motorokkal látta el, nem meglepő, hogy az új top modellhez, a BiG X 1180 szecskázóhoz is a Baden-Württemberg-i családi vállalkozásból származó motort választott. Ez nem más, mint a V12-hengerelrendezésű és 24,24 l hengerűrtartalmú D9512 motor, vagyis ugyanaz az erőforrás, amit a John Deere most a nagy 9000es önjáró szecskázóinál alkalmaz. A BiG X 1180 szecskázóban azonban a tizenkéthengeres motor akár 850 kW/1156 lóerő teljesítményt is ad! Az önjáró szecskázó tartós teljesítménye maximum 818 kW/1112 LE XPower üzemmódban és akár 515 kW/700 LE is lehet EcoPower üzemmódban, mert az eddigiekhez hasonlóan a fűfélék betakarításakor vagy alacsony hozamú kukorica, ill. egyéb kultúra aratásakor egyetlen gombnyomásra egy másik motorjelleggörbe aktiválható (PowerSplit funkció) – vagy kiválaszthatunk automatikus teljesítményszabályozást is. Ezáltal a motor az alacsonyabb lóerőtartományban is teljes terheléssel és ezért hatékonyabban működik.

A Tier 4 final károsanyag-kibocsátási szabvány előírásait a V12 motor csak SCR kipufogógáz-utókezelő rendszerrel teljesíti – a határértékek ebben a lóerőszegmensben jelentősen magasabbak, mint a traktoroknál, és egyszerűbb eszközökkel elérhetők. Ezzel a hamarosan bevezetésre kerülő Stage V károsanyagkibocsátási norma is teljesíthető. Ami jó: a karbantartási ciklusidő bőséges, 1000 üzemóra, ilyenkor az olaj- és a szűrőcsere mellett a szelepeket is újra be kell állítani (nincsenek hidrotőkék).

A szétválasztott-tartály-koncepciót a Krone a középső BiG X sorozatból vette át: az alapváltozat 1100 l üzemanyagmennyiség, ám igény szerint egy másik tartály is elhelyezhető a hátsó részen, ami további 400 l üzemanyag befogadására képes. Az AdBlue tartály térfogata 150 l, bár a motornak kb. 8 százalék adalékra van szüksége a gázolajfogyasztáshoz képest. Ehhez jön még egy alapkivitelben kapható oldaltartály, gázolaj (170 l) vagy az erjedést segítő konzerváló anyag (230 l) számára, és egy opcionális tartály elöl jobbra, a vezetőfülke mellett, 275 l tartálytérfogattal a nagyobb léptékű adagoláshoz és 2×13 l töltési mennyiséggel a finom adagoláshoz.

  1. Akár 900/60 R42-es abroncsok is szerelhetők az első tengelyre
  2. A soklengőkaros hátsótengely rugózott, igény szerint rendelhető hozzá összkerékhajtás
  3. A vezetőfülke a középső BiG X sorozatból ismert
  4. A beépített érintőképernyős terminál mellett opcionálisan a CCI Control mobilalkalmazás is rendelkezésre áll
  5. A NIR szenzort a Krone továbbra is a Dinamica Generale cégtől szerzi be
  6. Új a különböző ürítési stratégiákhoz használt opcionális ürítést ellenőrző szenzor

Ahogy a BiG X esetében már megszokott, a motor elhelyezése keresztirányú. A késes szecskázódobhoz az erőátvitel egy nyolcbordás főhajtószíjon keresztül történik, ami a nagy átmérőjű ékszíjtárcsákon fut.

MOST KOPOGÁSÉRZÉKELŐKKEL

A behordórészt a 800 mm széles szecskázódobbal (660 mm átmérőjű, legfeljebb 580 kg tömegű teljes késkészlettel) a Krone a közepes BiG X sorozatból vette át. Ahogy eddig is, a dob 20, 28, 36, 40 vagy 48 késsel szerelhető fel, a kések V alakúak, 11°-os szögben hajlítottak. Új lehetőség az ellenkések beállítása kopogásérzékelővel – ez már hosszú ideje esedékes volt, és a piac már régóta követelte. Emellett az ellenkések manuálisan is beállíthatók, de csak a külső vezérléssel.

Más funkciók is ismertek, mint pl. a rugalmas VariStream dobfenék, a kidobási távolság beállítására szolgáló Stream Control (állítható retesszel a terménycsatorna hátsó falában) és a darabolási hossz változtatására szolgáló VariLoc (a dobfordulatszámot könnyen és gyorsan lehet állítani szerszám segítségével 1250 és 800 min-1 fordulatszám között, ami a Krone szerint 53 százalékkal nagyobb darabolásihossz-tartományt tud lefedni késcsere nélkül).A terményáramban új elem az opcionális automata ürítőrendszer, aminek a Krone az EasyLoad nevet adta. Kamera alapú 3D képelemző rendszer segítségével működik, és most már a kisebb BiG X modellek számára is elérhető ez a hasznos újdonság. A vezető különböző ürítési stratégiák közül választhat (elölről hátrafelé, hátulról előre, stb.), valamint a töltési szintet és a kocsira érkezési pontot is meghatározhatja, de ez pillanatnyilag csak a párhuzamos haladás esetén használható. A Krone azonban már intenzíven dolgozik olyan megoldáson, amely alkalmas arra, hogy a szecskázó mögött haladó szállítójárművet is automatikusan megtöltse.

ÚJ, NAGY SZEMROPPANTÓ

A szemek feltárása terén a Krone kitalált valami újat. A fennmaradó növényi részek alaposabb szétzúzása érdekében a mérnökök a fűrészfog profi l fogazását egyszerűen 5 fokos szögben, ferdén helyezték el. A felső és alsó henger ellentétesen futó profilokkal dolgozik, így trapéz alakú aprítási képet hoz létre. A szemek feltárásának intenzitása a standard fűrészfog profilhoz képest javul. Új a 305 mm-es hengerátmérő, ami azonban csak a BiG X 1180 modellhez kapható – itt, tekintettel a hatalmas áteresztőképességre, nagyobb stabilitásra és nagyobb aktív zúzó- és súrlódó felületre (11 százalékkal több, mint a 250 mm átmérőjűnél) van szükség. 150/175 és 125/150 fogpár-méret választható, a fordulatszám-különbség az alapkivitelnél 30 százalék, opcionálisan 40 vagy akár 50 százalék is lehet. Természetesen a csapágyakat is megerősítették, és első alkalommal áll rendelkezésre hőmérsékletmérés a hengerek csapágyain, ami a terminál kijelzőjén is megjelenik.


A hidraulikus ollós lift segítségével a vezetőfülke akár 70 cm-rel is magasabbra kerülhet

A BiG X 680, 780 és 880 modellekhez 250 mm-es hengerátmérővel és 123/144 vagy 105/123 fogazással kapható az új OptiMaxx szemroppantó henger. A rendelkezésre álló fordulatszám-különbségek azonosak az OptiMaxx 305 modellével. Alternatívaként (a BiG X 1180 modellhez is) a programban marad a 265 mm átmérőjű tárcsás szemroppantó, amelyik nagy darabolásihossz-spektrumot fed le – de használatakor magasabb hektáronkénti költségekkel kell számolni; ez euróban egy számjegy nagyságrendű.

A szemroppantó hengert – a korábbiakhoz hasonlóan – lánc segítségével lefelé lehet eltávolítani. A fűcsatornát továbbra is kézzel kell behelyezni.

ÚJ KUKORICAADAPTER

A Krone még egy újdonságot mutatott be a 2019-es idényre – ami a BiG X közepes sorozatához is elérhető: az új XCollect kukoricaadaptert. Ennél a leglényegesebb különbség az EasyCollecthez képest a kényszervágás elhagyása. A Krone ehelyett sarlós tárcsákat használ, így elválasztja egymástól a vágást és az anyagtovábbítást. Ez különösen a növekvő kopás esetén biztosít megbízhatóbb működést, és a kukoricatarlót jobban szétzúzza, mint az EasyCollect.

Ezenkívül a sarlós tárcsák és a kollektorok meghajtói elkülönülnek egymástól. Ez egyszerűsíti a karbantartást, de azt is lehetővé teszi, hogy a vágási frekvenciát a kollektor sebességétől és az adapter hajtásától függetlenül állítsuk be. Így a sarlós tárcsák fordulatszáma 1000 és 3000 min-1 közötti tartományban lehetséges, attól függően, hogy az adapter bemeneti fordulatszáma gyors vagy lassú, és a vágási fordulatszámot szabályzó, manuálisan állítható 2-fokozatú váltót (a beállító csavar az adapter közepén található) magas vagy alacsony fordulatszámra állítottuk-e be. A túlterhelés elleni védelmet két-két tárcsánként egy csillag-kilincsmű biztosítja (a fordulatszám ellenőrzése is páronként történik), emellett minden egyes tárcsa saját dörzsbetéttel is rendelkezik (ami a Krone adatai szerint 5 perc alatt kicserélhető). Ami még új: a közúti szállításhoz opcionálisan integrált járószerkezet rendelhető, ami az első tengelyt tehermentesíti. Ezenkívül a csukás, ill. a nyitás is nagyon gyorsan történik – a nyitásnál 16 másodpercet, az összecsukásnál 23 másodpercet mértünk. És még valami: az adapter vezetésének javítása érdekében az XCollectre egy harmadik, középen elhelyezkedő letapogató csúszótalp is került. Az XCollect 2019-től alkalmazható a BiG X modelleken, és az EasyCollecthez hasonlóan gyárilag felszerelt az érettségi szintet érzékelő AutoScan szenzorral. Jelenleg 6,0 m, 7,5 m és 9,0 m munkaszélességben áll rendelkezésre – azaz 8-, 10- és 12-soros változatban.

ÁLLÍTHATÓ MAGASSÁGÚ VEZETŐFÜLKE ÉS ELEKTRONIKA

Ahogy korábban már említettük, a vásárlók minden idők legerősebb BiG X modelljét a LiftCab elnevezésű, megemelhető vezetőfülkével is rendelhetik. A hidraulikus ollós liftnek köszönhetően a vezető akár 70 cm-rel magasabban is ülhet, ami jobb kilátást biztosít minden oldalra és a szecskázó mellett vagy mögött haladó szállítójárműre – így még a magasra nőtt kukoricaállományok esetén sem kell a „zöld fallal” szembenéznie. Ráadásul észrevehetően csökkent a vezetőfülke zajszintje. Az első tapasztalatok szerint a vezetők szívesen elfogadják, hogy így valamivel rosszabb lesz a rálátás az adapterre, és a LiftCab vezetőfülkét fűfélék vágásakor is szívesen használják. A szecskázó használata, a kiegészítő funkciókat kivéve – ilyen például a szemroppantó csapágyának hőmérséklet-ellenőrzése – közel azonos a BiG X 680/780/880 modellek megoldásával. A 12 coll képernyőátlóval rendelkező érintőképernyős színes terminál nemcsak a gép paramétereit mutatja, hanem opcionálisan akár két kameraképet is (két csatlakozó, egy kép – átkapcsolható a tolatókamera és az ürítés ívét ellenőrző kamera között). Opcionálisan rendelkezésre áll még a CCI.Control Mobile alkalmazás, ami a SmartConnect segítségével továbbított gépadatok mellett az adatok és megbízások kezelését iPad alkalmazásával is lehetővé teszi, ezenkívül szántóföldi navigációt is tartalmaz.

TOVÁBBI TUDNIVALÓK

­Alapkivitelben a Krone BiG X 1180 rugózott soklengőkaros hátsótengellyel rendelkezik, 50 fokos aláfordulási szöggel. Igény szerint összkerékhajtás is rendelhető.

­A hajtómű (szántóföld: 0-25 km/h és közút: 0-40 km/h) a Bosch Rexroth cégtől származik.

­A felár ellenében kapható NIR szenzort a Krone továbbra is a Dinamica Generale cégtől szerzi be Olaszországból. Ez meghatározza a szárazanyag-tartalmat, valamint a nyersfehérjét, a nyershamut, a keményítőt, a nyerszsírt, az ADF (Acid Detergent Fiber=visszamaradó savdetergens rost) és az NDF (Neutral Detergent Fiber=neutrális detergens rost) értékét.

­A Krone BiG X 1180 alapkivitelben felszerelt a SmartConnect telemetria modullal. Ez nemcsak GPS jeleket és WLAN hálózatot biztosít, hanem lehetővé teszi a hozammeghatározás automatikus kalibrálását a szállítójármű mérési adatai alapján (például a Krone TX szecskázó-szállítókocsi).

­A teljesítmény szempontjából a Krone BiG X 1180 versenytárs nélkül maradt – ezért cikkünkben nem szerepel a versenytársakról szóló összefoglaló táblázat.

Összegzés

A BiG X 1180 a Krone egyetlen V12-meghajtással rendelkező járvaszecskázója. Műszakilag a Spelléből származó új zászlóshajó azonban az 1156 LE motorteljesítménynél sokkal többet kínál. Itt különösen az új, akár 305 mm-es hengerátmérővel is kapható OptiMaxx szemroppantó hengert és az ugyancsak opcionális LiftCab megemelhető vezetőfülkét kell megemlíteni. Az automatikus ürítőrendszerrel és az újonnan kifejlesztett XCollect kukoricaadapterrel a Krone sok ügyfél igényeire reagált.

  • új XCollect szabad vágással
  • a legnagyobb szemroppantó henger a piacon
  • az aprítási hosszt érzékelő szenzor az alapkivitelhez tartozik
  • gyárilag NIR-szenzor, beltartalmi összetevők mérésével
  • opcionális VariLoc
  • igény szerint automata ürítőrendszer (jelenleg csak párhuzamos haladás esetén)
  • opcionális LiftCab megemelhető vezetőfülke
  • gyárilag integrált adatkezelő rendszer
  • fűcsatorna: manuális be- és kiszerelés
  • gyárilag nem kapható gumiabroncsnyomást szabályzó berendezés

Matthias Mumme

no