Döntés a hegyoldalon

Bár a gumihevederes traktorok üzemeltetési költsége magasabb, mint a kerekes traktoroké, azonban a hegyoldalakkal szabdalt régiókban nincsen versenytársuk. A Cseh Köztársaságban egy rövid gyakorlati összehasonlítás során igyekeztük kideríteni, hogy miért van ez így?

A NAGY HÁRMAS: A John Deere a legmagasabb teljesítménykategóriában három járószerkezetet kínál – és mindháromnak megvan a maga jogosultsága

A „kerék vagy gumiheveder” kérdés a mezőgazdasági gépgyártásban már sok évtizede egyaránt foglalkoztatja a gyakorlati szakembereket és a kutatókat. Ugyanakkor nem kérdéses, hogy a gumihevederes járószerkezetek a legtöbb feltétel esetén több vonóerő átadására képesek, mint a kerekek. Az éremnek azonban van egy másik oldala is – nevezetesen a vezetési kényelem, a karbantartási költségek és a gördülési ellenállás. A mezőgazdasági nagyüzemek és bérvállalkozók, akik meredek lejtőkkel tagolt területeken, régiókban gazdálkodnak, gyorsan el tudják dönteni a kérdést, hogy melyik járószerkezet koncepció jobb. Ahol meredeken kell felfelé haladni, ott az egyetlen lehetséges választás a gumihevederes traktor.

A John Deere céggel közösen a koncepciók rövid összehasonlításával Csehországban leteszteltük, hogy mekkora a különbség a húzóerő átvitelében, ill. a kerékcsúszásnál.

Előre csak annyit: nem tudományos vizsgálatról van szó, hanem egy gyakorlati szempontokhoz igazodó összehasonlító tesztről – ami egyszerű módon mutatja be az egyes járószerkezetek lehetőségeit és korlátait.

A HÁROM VERSENYZŐ

Aki alaposan megfigyeli a fotóinkat, az észre fogja venni, hogy két 547 LE és egy 596 LE névleges teljesítményű traktor fog egymással versenyezni a szántóföldön. Ez a rendelkezésre álló gépek miatt nem volt máshogy megoldható – az eredmények tartalmát azonban mindez nem befolyásolja döntő mértékben, mert a traktorokat teljesítmény szempontjából nem terheltük le teljesen, legalábbis sík területen, hanem minden esetben 10 km/h célul tűzött haladási sebességgel versenyeztettük őket egymással. Ezzel a különböző motorok teljesítményekből adódó befolyásoló tényezőket, amennyire csak tudtuk, minimálisra csökkentettük. Ráadásul nem a vontatási teljesítményt mértük, hanem csak a haladási sebességet és a kerekek, ill. a hevederek csúszását regisztráltuk.

Néhány elméleti tudnivaló: a John Deere a 9R és 9RX sorozatot maximálisan 596 LE névleges teljesítményig, míg a 9RT gumihevederes traktorokat csak 547 LE névleges teljesítményig kínálja. Ezenkívül a 9570-es és a 9620-as modellek 15 literes Cummins QSX15 motorral, a kisebb típusok a 13,5 l hengerűrtartalmú John Deere PowerTech motorral vannak felszerelve. A sebességváltó mindhárom sorozatban egyforma, de csak a John Deere 9R és a 9RT számára engedélyezett Németországban a 40 km/h sebességgel történő haladás. A John Deere 9RX traktor végsebessége Németországban a speciális homologizációs követelmények miatt 30 km/h sebességre korlátozott. A sebességfokozatokat ez nem érinti, a John Deere 9RX esetében csak a legmagasabb sebességváltó fokozatba építettek be egy fordulatszám korlátozót.

A John Deere 9R modellt, mint klaszszikus törzscsuklós kormányzású traktort alapvetően ikerkerekekhez tervezték – amiket a teszt során használtunk is. Németországban az ebbe a kategóriába tartozó traktorokat elsősorban 800-as vagy 900-as szóló kerekekkel használják, ami a 3,0 m-es szállítási szélesség (külön engedély nélkül) korlátozása miatt jellemző. A tesztben felszerelt 710/70 R42 abroncsméretű ikerkerekekkel a John Deere 9R traktor nem kevesebb, mint 4,30 m külső szélességet ér el – külön engedélyt Németországban még ritkán lakott területeken is nagyon nehéz ehhez szerezni. Aki ikerkerekes traktorral szeretne menni, az mostanra átváltott az „amerikai” ikerkerekes változatra, vagyis 8×480-as kerekekre, amivel legalább a 3,50 m külső szélesség betartható.

A John Deere 9RT egy úgynevezett Two-Track kéthevederes traktor, vagyis két hajtott gumihevederrel rendelkezik. A hátsó hajtott kerekekről a nyomatékátvitel erőzáró formában, a súrlódási erőt felhasználó nyomással valósul meg. Ehhez a gumihevedereknek erősen megfeszített állapotban kell lenniük. Más a helyzet a 9RX esetében – itt a gumihevederek meghajtása alakzáró formában, a hevederek belső oldalán található bütykök segítségével valósul meg. Hidraulikus hevederfeszítésre azonban itt is szükség van.

A szarvasos traktorok súlya lényegesen különbözik. A John Deere 9570R modell 800-as abroncsozású szóló kerekekkel 19,7 t szállítási tömegűek, de kerék- és frontsúlyokkal elérhető akár a 27,2 tonna is. A 9570RT modell üresen 20,4 tonnát mutat a mérlegen, front- és oldalsúlyokkal (a járószerkezetre és/vagy az elülső vezető kerékre szerelve) maximum 24,5 tonna tömeg érhető el. Igazi nehézsúlyú ezzel szemben a 9620RX (valamint a 9570RX) traktor, amelynél nem kevesebb, mint 26,8 t szállítási súly szerepel az adatok között – tele tartállyal azonban több mint 28 tonna.

AZ ERŐÁTVITEL

Az, hogy egy traktor mennyi vonóerőt tud a talajra átvinni (vonóerő tényező), természetes faktoroktól függ, mint a talajtípus és a talajállapot – ezzel együtt függ a besüllyedés mélységétől, a gördülési ellenállástól, a nyíróerőtől (tehát a talaj ellenállásától), a hatékony érintkező felülettől (kemény, száraz talajon kisebb, mint laza talajon) és attól a lehetőségtől, hogy a gumiabroncs vagy a gumiheveder ellátható-e fogazással.

A traktor oldaláról a jármű tömege és a felfekvő felület a fontos – mert ezek egyrészt befolyásolják az érintkezési felületre eső nyomást, illetve a talajjal érintkező fogazott felületet is. Ezenkívül a tengely terhelése, a dinamikus tengelyterhelés áthelyezés és a menettulajdonságok is befolyásolják a vonóerő átvitelt. Ha vontatáskor az első és a hátsó tengely nem megfelelően kiegyensúlyozott (vagyis az egyik tengely terhelése túl nagy, míg a másiké pedig túl alacsony), akkor a motor teljesítménye nem tud optimálisan átadódni a talajra. Miközben a túl kevéssé terhelt tengelynél nagyobb a csúszás, a másik tengely nem képes annyi érintkezési felületet létrehozni, mint amennyit a túlzott érintkezési felületi nyomás ténylegesen megkövetelne. Szélsőséges esetben ez ahhoz vezet, hogy az első és a hátsó kerekek hatékony gördülési felülete a különböző deformációk miatt megváltozik. Ez további feszültségeket okozhat az összkerekes hajtásláncban, ami növelheti a teljesítményveszteségeket.


HATÁRTERÜLET: a gyakorlati tesztünkhöz Csehországban választottunk egy dombos vidéket, és egy kompakt tárcsás boronával felszerelt, vontatott nehéz mélylazítót használtunk a Bednar cégtől

  1. A 9R törzscsuklós kormányzású traktorok Németországban általában 800-as vagy 900-as abroncsozású szóló kerekekkel közlekednek (gyárilag csak a 800-as szélességű engedélyezett)
  2. A traktorunk gumiabroncs mérete 8×710/70 R42 volt – és keréksúlyok voltak a hátsó kerekeken
  3. A kontúrvonal illesztése a ±15°-os oszcilláló törzscsuklóval állítható be
  4. Ebben a szegmensben egyedülálló a hidraulikus elsőtengely-rugózás, amely megakadályozza a kerekek nemkívánatos hintázó mozgását, az ún. power-hopping jelenséget

A kerekes traktorokban, beleértve a törzscsuklós kormányzású traktorokat is, ehhez még hozzájön a kerekek hintázó mozgása, az ún. power-hopping jelenség. Ilyenkor a traktor tengelye a gumiabroncsok deformációja, a menetsebesség és az egyenetlen vontatás összeadódó hatása miatt „ugrálni” kezd – jelentős vontatási veszteségeket okozva. Természetesen a vezető számára sem nevezhető ez kellemesnek. Különösen a nagy mennyiségű levegőt tartalmazó gumiabroncsok hajlamosak alacsony gumiabroncsnyomás mellett arra, hogy dinamikusan hintázó mozgásba kezdjenek. Ezért szerepel a John Deere árlistáján a hidraulikus elsőtengely rugózás a „nagy” 9R traktorhoz (az alapfelszereltséghez tartozik a 9620R esetében, opcionális a 9520R és a 9570R traktornál), amellyel a power-hopping jelenség megelőzhető.

 

  1. A 9RT sorozat felfelé a 9570RT-nél ér véget
  2. Minden gumihevederen 16 pár egymásba nyúló borda van. A hajtás erőzáró, a hevedereknek a nagy hajtókerekeken történő súrlódását használja fel
  3. A futógörgők merevek, és nem rugózottak
  4. A John Deere 9RT traktor esetében a két heveder egymáshoz képest terpeszthető
  5. Egy pillantás a lengéscsillapítóval ellátott légrugós keresztirányú lengőkarra
  6. A 9RT kis helyen megfordul, de közben a felső talajréteg egyes részeit legyalulja
  7. A három koncepció közül a John Deere 9RT traktor körpanorámája a legjobb
  8. A heveder csúszása kissé magasabb volt, mint a 9RX esetében – a Nebraskában, betonpályán végzett teszt során fordított volt a helyzet

Közismert, hogy a gumihevederes járószerkezetek nagyobb felfekvő felülettel rendelkeznek, mint a gumiabroncsok. Szemléltetésképpen: a mi John Deere 9570R ikerkerekes traktorunk felfekvő felülete kb. 3,05 m2, 800-as abroncsozású szóló kerekek esetén ez az érték a gumiabroncs nyomásától függően már csak 1,77 m2. A John Deere 9RT traktor 762 mm széles gumihevederjeivel a felfekvő felület 4,49 m2, a John Deere 9RX ugyancsak 762 mm széles gumihevederjei esetén pedig nem kevesebb, mint 5,57 m2. A felfekvő felület azonban csak akkor számít igazán, ha a gumiabroncsok vagy a gumihevederek a mintázatuk segítségével a talajba tudnak kapaszkodni. A John Deere 9570R 21 (8×3) pár bordával rendelkezik, a John Deere 9570RT esetében ez 32 (2×16) és a John Deere 9620RX traktor nem kevesebb mint 4×13 – tehát 52 pár bordával büszkélkedhet! A 9570R Firestone gumiabroncsa bordázatánál viszonylag nagy távolságok vannak, míg a John Deere 9620RX bordái a Camso gumihevedereken nagyon szorosan helyezkednek el (szorosabban, mint a 9570RT gumihevederjein). Ugyanakkor bizonyos körülmények között a nagy felfekvő felület negatívan is befolyásolhatja a vonóerő átvitelét. Olyankor például, amikor a talaj felszíne kemény és sima (például nedves zárt fűfelület). Itt előfordulhat, hogy a kerekes járószerkezet a bordázat nagyobb nyomása miatt mélyebben a talajba tud hatolni, és így jobban bele tud kapaszkodni, míg az egyenes gumihevederek a bordák közötti szűkebb távolsággal csak a felszínen csúsznak. Ez azonban csak szélsőséges esetekben fordul elő. Az Egyesült Államokban a nebraskai tesztlabor eredményei is mutatják, hogy a talaj befolyása milyen mértékű. Ebben a laborban már mindhárom traktorral végeztek vontatási teljesítmény méréseket betonon – és az ikerkerekes John Deere 9570R traktor nagyobb teljesítményt adott át a talajra, mint a gumihevederes társai. 26 tonnára kiegyensúlyozva és 8×480/870 R46 gumiabroncscsal ellátva a traktoron 11. fokozatban kb. 10 km/h sebesség mellett 138 kN vonóerőt és 386 kW vontatási teljesítményt mértek, 3,3 százalékos kerékcsúszás mellett – 253 g/kWh fajlagos üzemanyag-fogyasztás esetén. A 24,5 tonnára kiegyensúlyozott John Deere 9570RT traktor esetében a mért értékek a 11. fokozatban a következők voltak: 129,6 kN és 373 kW, 1,5 százalékos gumiheveder csúszás és 255 g/kWh fajlagos üzemanyag-fogyasztás mellett. A John Deere 9570RX traktornál 26,1 t súllyal a 11. fokozatban 129,6 kN vonóerőt és 375,5 kW vontatási teljesítményt mértek, 2,8 százalékos csúszás és 254 g/kWh fajlagos üzemanyag-fogyasztás esetén. Itt megmutatkozott, hogy a gumihevederes traktorok a vontatási előnyüket kemény talajon nem tudják érvényesíteni, és a nagyobb gördülési ellenállás kissé magasabb fajlagos üzemanyag-fogyasztást okoz – a szántóföldi munkavégzés során azonban teljesen más kép tárul elénk. Itt a kerekes járószerkezetek mélyebben besüllyednek a talajba, ezáltal növekszik a gördülési ellenállásuk, míg ez az érték a gumihevederes járószerkezetek esetében szinte állandó marad, és a jobb talajba kapaszkodásnak is kedvező hatása van.

A differenciál kormányzású gumihevederes traktorok – pl. a John Deere 9RT – járószerkezete nedves, kötött talajon gyorsabban eléri az alkalmazhatóság határát, mint a kerekes járószerkezetek, vagy a háromszög alakú gumihevederes járószerkezetek. Mivel az öntisztulás a gumihevederes traktoroknál rosszabb, főleg nagy felfekvő felület esetén, a bordázat a bordák közötti térben már nem talál kapaszkodót, miután a felső réteget levágta. A következmény: a hevederek „elpörögnek”, és ha ez egyoldalúan történik, akkor a gumihevederes traktor balra vagy jobbra húz. A 9R törzscsuklós kormányzású traktor egyébként nemcsak a gumiabroncs rugózásával és az első tengely rugózásával tud alkalmazkodni a talaj egyenetlenségeihez, hanem a törzscsukló oszcillációjával is. A járószerkezet első részében légrugókkal ellátott John Deere 9RT gumihevederes traktor esetében a két heveder egymáshoz képest maximum 15 fokos terpesztésű lehet. A futógörgők ugyanakkor merevek, és nem tudnak alkalmazkodni az egyenetlenségekhez. A John Deere 9RX járószerkezete nem rugózott, és szintén merev görgőpárokat tartalmaz. A járószerkezet gumihevederes egységei a menetirányban a tengely körüli elmozdulással tudnak alkalmazkodni, ehhez jön még a törzscsukló oszcillációja.

A TALAJKÍMÉLÉS SZEMPONTJAI

A nagy felfekvő felület ugyanakkor a talajt is kíméli, mivel a súly egyenletesebben oszlik el. A 800-as abroncsozású szóló kerekekkel felszerelt John Deere 9R átlagos talajnyomása kb. 1,54 kg/cm2, de 710-es ikerkerekekkel még 0,89 kg/cm2 értékig csökkenthető. A 762 mm szélességű gumihevederekkel rendelkező John Deere 9RT modellnél átlagosan 0,55 kg/cm2 a talajnyomás értéke, míg a John Deere 9RX-nél körülbelül 0,5 kg/cm2. Nyomáscsúcsok a gumihevederes traktoroknál is találhatók – a diff erenciál kormányzású gumihevederes traktoroknál, mint pl. a John Deere 9RT vontatáskor ez a hajtótengely alá esik, mert ennél a gumihevederes traktortípusnál a nagy hajtókerekekkel a hátsó tengelyre átvitt erő miatt viszonylag erős dinamikus tömegáthelyeződés lép fel elölről hátrafelé. Az érintkezési felületek nyomása ezáltal 2-3-szorosára emelkedik a gumiheveder alatti átlagos nyomáshoz képest. Ennél a traktortípusnál ezért 60:40 (elöl:hátul) statikus tömegeloszlás ajánlott.

Ugyanakkor a kerékcsúszás során is keletkeznek talajkárok, különösen nedves és elázott talajon, mert tömörített kenődött rétegek keletkeznek a talajjal érintkező részeken. Ilyenkor a kisebb hevedercsúszással rendelkező gumihevederes traktorok jobban kímélik a talajt. Kivételt képeznek a diff erenciál kormányzású gumihevederes traktorok, pl. a 9RT bekormányzása a tábla végi fordulónál, vagy akadályok megkerülésekor, ahol a gumihevederes járószerkezetek a talaj felső rétegét helyenként levágják.

FIGYELNI KELL AZ ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGEKRE

Az üzemeltetési költségeknél figyelembe kell venni, hogy a gumihevederes járószerkezetek nagyobb karbantartási költségekkel járnak, mint a kerekes traktorok járószerkezete, mert a hajtótengelyek mellett a görgőpároknak is kenésre van szükségük. Ezenkívül a görgők kopásával is számolni kell, különösen köves talajokon, és kettő vagy négy gumiheveder beszerzése kb. 4 (9RT) -24 (9RX) százalékkal drágább, mint négy gumiabroncs – ikerkerekek esetén viszonylag kevesebb a többletköltség az 9R traktorhoz képest, ugyanakkor a gumihevederek gyorsabban kopnak, mint a gumiabroncsok.

A GYAKORLATI ALKALMAZÁS

Rövid gyakorlati összehasonlításunk során egy Bednar Terraland DO típusú altalajlazítót alkalmaztunk tárcsás borona után a tesztelni kívánt traktorhoz. A 6,5 m széles és 12,5 tonna súlyú gépkombináció minden traktort le tud fékezni – ez csak a kiválasztott munkamélység kérdése, ami a Terraland DO esetében akár az 50 cm mélységet is elérheti. A teszt helyszíneként egy dombos, körülbelül 30 fokos emelkedőkkel tarkított, korábban műveletlen terület állt rendelkezésünkre. Itt akartuk az elméleti haladási sebesség (a kerék fordulatai) és tényleges haladási sebesség (GPS-adatok) összehasonlításával a csúszási értékeket meghatározni – mindezt sík területen és emelkedőn felfelé. Ehhez minden traktornak 10 km/h célsebesség elérése volt a cél, ami a csúszástól és a teljesítményigénytől függően a 11. vagy a 10. fokozatban volt elérhető – ugyanúgy, mint a nebraskai vontatási teszt során.

A tesztet az ikerkerekes John Deere 9570R traktor kezdte. Sík területen 6 és 10 százalék közé estek a csúszási értékei - ami megfelelő. Hegymenetben a legmagasabb emelkedőkön a kerék csúszása 12-16 százalékra emelkedett, ez egy kerekes traktornál még rendben van. Egy 800-as abroncsozású szóló kerekekkel felszerelt John Deere 9570R traktornál jóval nagyobb csúszásértékeket mértünk volna. A 9570RT már messze ez alatt volt: sík területen a hevedercsúszás 2 és 5 százalék közé esett, emelkedőnek felfelé 3-6 százalék volt, tehát csak minimálisan emelkedett. Most már kíváncsiak voltunk, hogy túl tudja-e ezt szárnyalni a John Deere 9620RX. És íme: sík területen 0-1 százalék közötti értékkel szinte semmilyen csúszás nem volt érzékelhető, és a csúszási értékek soha nem lépték át felfelé sem a 3-4 százalékos határt.

Ez azt jelenti, hogy a John Deere 9570R az ikerkerekek ellenére sík területen kétszer vagy háromszor nagyobb csúszással rendelkezik, ami emelkedőn a három-négyszeresére növekszik. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy ikerkerekek esetén a hatékony felfekvő felület nem megduplázódik, hanem a szóló kerekekhez képest gyakran csak 35-50 százalékkal növekszik. Mivel minden gumiabroncsnak már csak a teher közel felét kell viselnie, a szélek kevésbé nyomódnak be, és a nyolc gumiabroncs „kevésbé fekszik rá” a talajra. Ráadásul a gumihevederes járószerkezetek gördülési ellenállása emelkedőn történő vontatáskor már csak kisebb szerepet játszik.

Aki a kerekes traktorral állandóan gazdaságtalan csúszástartományban dolgozik, az pénzt dob ki az ablakon – ahogy ezt a fent található fiktív számításunk is mutatja. Aki a kerékcsúszás miatt 800 üzemóra éves kihasználtság esetén átlagosan csak 10% területi teljesítményt veszít, az 8 év alatt szinte egy egész idényt elveszít. Ehhez nagyobb emelkedőkön vagy még kevésbé kedvező munkafeltételek mellett a kerekes járművek esetében még ennél is sokkal magasabb csúszási értékek jelentkeznek. Türingiában vagy Szászországban nem ritkán hangzik el a következő mondat: Kerekes traktorokkal egyáltalán nem tudunk felmenni a hegyre. De a határterületeken kívül is gazdaságosabbak lehetnek a gumihevederes traktorok, a magasabb üzemeltetési költségek ellenére is, mert a kerekes traktoroknál a túl nagy kerékcsúszás miatt kieső láthatatlan időket hosszabb munkaidőkkel (magasabb óránkénti költségek) és néha kedvezőtlen időjárási viszonyok között végzett munkával kell kompenzálni. Esetleg azzal, hogy az ember eleve nagyobb motorteljesítményű traktort vásárol, mint amire valóban szüksége van, és amivel a csúszás miatti veszteségeket némileg kompenzálni tudja. Másrészről a John Deere 9R sokoldalúbban használható, és ennek megfelelően különböző ballasztsúlyokkal is ellátható – így kevesebb ballasztsúllyal és alacsonyabb vonóerővel, valamint kisebb kerékcsúszással alkalmazható nagy haladási sebességgel kompakt tárcsás borona vagy szalmaterítő pálcasor előtt, ahol a 9RX az alapsúlyával adott esetben már „túlméretezett” lenne, és a nagyobb gördülési ellenállása miatt több hátrány jelentkezne. Egy John Deere 9R potenciális kihasználtsága tehát magasabb, és ehhez jönnek az alacsonyabb működési költségek.

KEZELÉS ÉS KOMFORT

Tesztünk során nem maradhat említés nélkül a kezelés témaköre. A haladási irányban vizsgált látási viszonyok tekintetében a John Deere 9570RT volt a legjobb, mivel ennél a modellnél szinte akadálytalanul tekinthetünk a motorháztető jobb és bal oldalán a talaj felé. Mindhárom traktorra igaz, hogy a motorháztető alig lejt, ami a kilátást előre némileg zavarja.

Hátrafelé is a 9570RT esetében volt a legjobb a kilátás - a függesztett munkagépek csatlakoztatásakor, valamint a függesztett munkagépek eszközeinél 1A körpanoráma a 9R esetében közepes, a függesztőszerkezetre és a vonóingára rossz a rálátás 2A John Deere 9RT kínálja a legjobb körpanorámát és a legjobb kilátást hátrafelé3A lapos üzemanyagtartálynak köszönhetően a 9RX esetében egy kicsit jobb a kilátás, mint a 9R traktornál végzett munka során egyaránt. A 9R és a 9RX esetében az alsó függesztő karra és a vonóingára való rálátás sokkal rosszabb. És a traktorvezető magasabban ül ugyan, de egyben távolabb is a függesztett munkagéptől – ami a rálátást nehezíti.

A manőverezhetőség természetesen lenyűgözött a differenciál kormányzású 9RT esetében – ami a táblavégi forduló előtt azonban a talaj legyalulásával a küzdelmes fordulás csúnya nyomait hagyta maga után, amik annál szembetűnőbbek, minél szűkebb helyen fordul a traktor. A 9R és a 9RX nagyobb helyet igényel, de forduláskor jobban kímélik a talajt. A vezetési komfort tekintetében a John Deere 9R természetesen előnyben van közúton és rossz minőségű utakon. Itt a 9RT úgy halad, mint egy jellegzetes gumihevederes traktor – a keresztirányú lengőkarnál elöl lévő légrugó ellenére. A szántóföldön kívül a John Deere 9RX is meglehetősen kemény járású, az alapfelszereltséghez tartozó vezetőfülke rugózás ellenére. Ugyanakkor a szántóföldön mindenkit megnyer azzal, hogy úgy halad, mintha „sínen járna”. Nem inog, mint a 9R, nem rázkódik, és nem hallatszik a bordázat kicsit átható talajhoz ütődése, mint a 9RT modellnél – ebben az esetben tényleg pozitív meglepetést okozott a John Deere 9RX traktor.

  1. A 9RX modell négy darab háromszög alakú gumihevederes járószerkezettel rendelkezik.
  2. Egy-egy gumiheved eren 13 pár borda nyomódik a talajba – ha az megfelelően sík
  3. A gumihevederek meghajtása alakzáró formában, a hevederek belső oldalán található bütykök segítségével valósul meg
  4. A bordák között szűkebb a távolság, mint a 9RT esetében – kemény talajon ez adott esetben hátrányos is lehet

  1. A törzscsuklón keresztül a 9RX is képes a terpesztésre
  2. Minden járószerkezet maximum 10 fokkal tud a hajtótengely körül elfordulni...
  3. ... és így a talaj egyenetlenségeit valamennyire képes kompenzálni. A futógörgő párok nem rugózottak és merevek

Ellentétben a 9RT traktorral, a 9RX forduláskor minimális felső talajréteget gyalul le

Összegzés

A gumihevederes traktorok főleg emelkedőn felfelé vannak előnyben a vonóerő átvitel során. Ezért a magasabb üzemeltetési költségek és a nagyobb kopás ellenére egyes régiókban versenytárs nélkül maradnak. Ez megfigyelhető pl. Szászországban és Türingiában, de az olaszországi Toszkánában is, de érdemes ott is gumihevederes traktort venni, ahol folyamatosan nagy vonóerőre van szükség – pl. különösen kötött talajú termőhelyeken, ahol a talaj rendszeresen mély művelést igényel. Ebben az esetben a gumihevederes traktorok csak sekély nyomot hagynak hátra, és nem károsítják a talaj felső rétegét a talaj csúszás miatti legyalulásával. A kerekes törzscsuklós kormányzású traktorok rugalmasabban alkalmazhatók, és hatékonyabban dolgoznak nagy munkavégzési sebességek mellett is.

Matthias Mumme

no