Ahol elég az egyszerű is... ...és ahol megéri a csúcstechnika

BELÉPŐ MODELL:

A 2016-os EuroTier vásáron mutatta be a Veenhuis az új középkategóriás hígtrágyakocsiját

Hogy kiderítsük, milyen követelményeknél elegendő a Veenhuis Ecoline tartálykocsi, és hol járunk jobban a Premium Integrallal, elkísértünk két hígtrágyaszórót Bajoroszágban és Mecklenburg-Elő-Pomerániában a munkájuk során.

A holland gyártó sárga hígtrágyakocsijai egyértelműen a prémium szegmensben helyezkednek el. És nem csak a Premium Integral kocsikat, hanem a Profi line sorozatot is keresik a profi üzemek. Ugyanakkor a NIR szenzorok legújabb technikája ezeket a tartályokat inkább a profi szegmens elejére pozícionálja. Hiszen a hollandok mind a hígtrágya hasznosításában, mind az alacsony kibocsátású kijuttatás terén messze a versenytársak előtt járnak.

Amikor a Kverneland Group Deutschland átvette a Veenhuis hígtrágyatechnika németországi és ausztriai értékesítését, az ügyfeleik főleg nagyüzemek és professzionális bérvállalkozók voltak. Ott jól fogytak a Profi line és Premiumline tartályok. Az Ecoline sorozat némileg visszaesett, mert ilyen tartálykocsikat a hazai gyártóktól is be lehetett szerezni. Hogy a sok saját géppel rendelkező kisebb üzemeknek is kínálhassanak egy egyszerű felszereltségű tartályt a megfelelő árkategóriában, át kellett dolgozni az Ecoline tartályokat. Így jelent meg a 2016-os EuroTier vásáron a Veenhuis „karcsúbb” profi tartálykocsija a piacon – egyelőre azonban csak tandem kivitelben. És hogy megelőzzük a kérdést: ezt majd követi az egytengelyes és tridem modell is.

De hol elegendő az egyszerű technika, és hol kezdődik a hígtrágyatartályoknál a profi szegmens? Ebben a kérdésben górcső alá vettük a Veenhuis legkelendőbb tartálykocsijait a középkategóriából és a prémium szegmensből: az Ecoline tandemkocsit zöldterületen történő alkalmazás során és a kukoricaföldi alkalmazásra szánt Premium Integral tartálykocsit. A két tesztjármű alapadatait közvetlenül is összevetettük. De előbb lássuk részleteiben a tartálykocsik legfontosabb jellemzőit a további opciós felszereltséggel együtt, kezdve a belépő modellel...

MINDEN ÍZÉBEN KÖZÉPKATEGÓRIÁS

Ami a Kverneland Veenhuisnál a belépő modell a hígtrágyatechnika terén, az a többi gyártónál Németországban a felszereltség és a komponensek sokrétűségét tekintve középkategóriának számít. Az Ecoline tartálykocsik új generációjához a Veenhuis Profi line és Premium Integral sorozatokból vettek át részegységeket. Ezek közé tartoznak a nagy kerékházak, a különféle töltéssegítő opciók és néhány felszívási változat. Mivel eddig csak a tandemkocsik estek át az átalakításon, a „régebbi” egytengelyes vagy tridem Ecoline modellek még nem rendelkeznek integrált kerékházzal. De ahogyan azt már említettük, csak idő kérdése, amíg a Veenhuis mindkét modellt ellátja az átalakításokkal.


CSÚCSKATEGÓRIA: szinte teljes felszereltséggel mutatkozott be a Premium Integral a gyakorlati teszten

Az új tandem változat 11 500–19 000 l űrtartalmú tartályokkal kapható – összesen öt modell van. A keret és a vonórúd fi xen hegesztett. Alapfelszereltségben az Ecoline sorozat teljes egészében tűzihorganyzott, és színtelen lakkréteggel van ellátva.

A Battioni Pagani több mint 13 500 l/perc légáteresztő kapacitású MEC II vákuumszivattyúja mellett – a Veenhuisnál minden tartálykocsi-sorozathoz csak ez a vákuumkompresszor van – a tartályokat excenter csigaszivattyúval is fel lehet szerelni. Így a vevő dönthet egy vákuumos tartálykocsi vagy egy szivattyús tartálykocsi előnyei mellett. A szivattyúk segítségével történik a hígtrágya felszívása és kijuttatása is. Hogy ez nem magától értetődő, azt később majd a Premium Integral tartálykocsiknál látni fogjuk. Egyébként mindkét szivattyút a traktor 1000-es TLT-je hajtja meg. Az excenter csigaszivattyút három szivattyúméretben lehet megrendelni, 4000, 5600 vagy 7800 l/perc teljesítménnyel. Ehhez a szivattyútechnikához ajánlott az aprítószűrők használata, hogy megóvhassuk őket a károktól.

A gyorsabb feltöltésről a felszívópontokon centrifugál-szivattyúk gondoskodnak. A turbótöltők opcionálisan kezelhetők elektromos távvezérléssel is. A töltéssegítők a Veenhuis saját konstrukciói, és elérik a kb. 8000 l/perc szállítási sebességet. Emellett az elosztó tápvezetékében kijuttatást gyorsító szivattyúk vannak. Ezek szállítási teljesítménye 5000 l/perc.

ECO-JÁRÓSZERKEZET?

A BPW tandem járószerkezet 150×150 mm-es vastagságú masszív tengelyekhez csatlakozik. 420×180 mm nagyságú fékdobok gondoskodnak a szükséges lassító hatásról. Ugyanilyen méretezést találhatunk a Premium Integral esetében is – tehát az Ecoline-nál itt nem a biztonság rovására takarékoskodtak. Az Ecoline tandemkocsi rugózását légrugók biztosítják, mégpedig szériafelszereltségként – a Veenhuis tehát még a belépő modell esetében is ügyel a vezetési komfortra és a stabilitásra. A hidraulikus kényszerkormányzás szintén a magasabb menetbiztonságot és kényelmet szolgálja, ugyanakkor csak felár ellenében kapható. Alapfelszereltség az utánfutótengely, amelyet egy kettős működésű szelepen keresztül hidraulikusan le lehet zárni. A Kverneland Veenhuis további opcióként még elektrohidraulikus kormányzást is kínál az Ecolinehoz. Ez a változat azonban csak ISOBUS-vezérléssel kombinálva kérhető.


ELOSZTÓTECHNIKA: ha az Ecoline tartálykocsik emelőszerkezettel vannak ellátva, akkor fel lehet szerelni csoroszlyát vagy vonszolt tömlőket

PROFI TARTOZÉKOK

Bár az Ecoline tartálykocsik új generációjánál nem olyan hosszú az opciók listája, mint a Premium Integral vagy Profi line tartálykocsiknál, mégis van néhány olyan opció, amelyekkel a tartálykocsi erősen a Profi line irányába mozdul el. Az alapfelszereltséget megtartották meglehetősen egyszerűnek, a mi tesztgépünk viszont komoly felszereltséggel rendelkezett. Ezek közé tartozott többek között az ISOBUS-vezérlés a Kverneland Tellus GO terminálján keresztül – ez más ISOBUS terminálokon vagy a traktor saját terminálján keresztül természetesen szintén lehetséges. Az ISOBUS-rendszeren keresztül vezérelhetők például az injektálási funkciók (billentés, süllyesztés/emelés), elosztó be/ki, hátsó tolózár nyitva/zárva és nyomás/vákuum átállítás. Az ISOBUS-opció nélkül az alapgépet 4 kétkörös kihelyezett hidraulikaszelep segítségével lehet működtetni. Így például egy egyszerű felszereltségű 16 600 m3 űrtartalmú tandemkocsit 56 000 eurótól lehet konfigurálni.

Szériafelszereltség egy emelőszerkezet és egy hajtórúd rögzítőpontja. A négypontos emelőszerkezet egykörös, és a csoroszlya és a vonszolt tömlők felszereléséhez szükséges. Nehéz injektálók számára nem engedélyezett. Aki továbbra is kitart a régi technika mellett, az felszerelhet ütközőtányért vagy Möscha-elosztót is. A tesztelt hígtrágyakocsira a Veenhuis saját Ecoslide XL csoroszlyás terítőegysége volt felszerelve, amelyet az Ecoline tartálykocsik új generációjával együtt mutattak be.

A feltöltéshez felár ellenében felszerelhetők a Profi line és Premium Integral sorozat oldalsó dokkolócsövei, vagy különböző oldalsó és hátsó csatlakozók. A Veenhuis tájékoztatása szerint már márciustól érkezik egy abroncsnyomás-szabályozó berendezés az Ecolinerhez – itt a két nagyobb sorozat már meglévő tartozékkatalógusából dolgoznak.