GÉPmax | HU ISSN 2060-5595 | info@gepmax.hu
6001 Kecskemét, Pf. 614 | +36-30/9439-158 | +36-76/496-182

Krone Comprima V180 XC körbálázó DLZ teszt – Érezhetően nagyobb teljesítmény


HIRDETÉS


A 2007-es Agritechnikán mutatkozott be a Krone Comprima körbálázó. A NovoGrip-rendszer tömörebb bálákat és lényegesen alacsonyabb zajszintet ígér. A sorozat csúcsmodelljét, a változó kamrás Comprima V180 XC körbálázót szenázs és széna kezelése közben vettük alaposabban szemügyre.

A Comprima V180 XC elsősorban olyan gazdaságoknak készült, amelyek különböző termények (száraz és nedves szálastakarmányok, gabonaszalma) bálázására alkalmas flexibilis munkagépet keresnek. Nem kérdéses, hogy a változtatásra szükség volt: az utóbbi években mind a behúzási teljesítmény, mind a tömörítési sűrűség, mind pedig a kezelés terén elhaladt a mezőny a RoundPack és a VarioPack mellett, miközben a rúdláncok által keltett zaj sem nevezhető már éppenséggel időszerűnek. A Comprimába beépített NovoGrip szövetbetétes gumihevederek ehhez képest nyugodtan és csendesen működnek, miközben a keresztrudak nyújtotta előnyök (a bála stabil tartása tömörítés közben) továbbra is megmaradnak. Így az új tömörítőrendszer egyesíti magában a hevederes és a rúdláncos bálázók előnyeit. A NovoGrip kopása az előző modellekéhez képest szintén kisebb, de a Krone még nem kíván hosszú távú előrejelzéseket közölni az élettartamra vonatkozóan.
A V180 XC által tömörített bálák mérete 0,9 és 1,8 méter közötti. A gép döntően szalma és széna bálázására alkalmas, de fűszilázs tömörítése esetében is megállja a helyét.  Ehhez nagy teljesítmény szükséges. A V180 XC teljes kapacitásának kihasználásához egy legalább 150 LE-s erőgép kell, hogy rendelkezésre álljon, de ha a sebesség kevésbé lényeges, akkor egy 125 LE-s traktor is megteszi (ilyenkor azonban emelkedőkkel tarkított területeken nem marad elég tartalék). Mi a bálázót egy FENDT Vario 412 mögé fogtuk be, így csúcsteljesítményt nem érhettünk el. Szenázs és szalma esetében 9-16 km/h sebességgel haladtunk. Később a tömörítőkamra teltével arányosan visszább kellett vennünk a tempót, hogy ne csökkenjen le túlságosan a TLT fordulatszáma. A gyakorlatban általában amúgy is kicsit csökkenteni szokták a sebességet a bálaképzés utolsó szakaszában, hiszen így kemény külső réteg alakítható ki. Az új – körbálázóknál elsőként alkalmazott –, vezérlés nélküli rendfelszedő 2,15 méteres, ami 20 cm-rel meghaladja a korábbi modellek szélességét, és a versenytársakhoz képest is kiváló méretűnek számít. A teszt során ez a nagyság nem okozott gondot. Egyenetlen rendszegélyeknél azonban hiányoltuk a terelőlemezeket a rendfelszedő oldalain, ennek hiányában ugyanis összetorlódhat az anyag. A Krone 70 mm-es kilengési értéket ad meg. A vezérlés nélküli EasyFlow rendfelszedő neve már a Krone más termékcsaládjaitól is ismerős lehet. A fordulatszám a VarioPack-éhoz képest 30%-kal növekedett, miközben a karbantartási költségek (a kisebb mértékű kopás miatt) csökkentek. Nagyobbra méretezték a behúzó garatot és a vágórotort; ez utóbbi most háromrészes felépítésű, átmérője pedig 53 cm, ami lehetővé teszi, hogy még vastag rendeknél is nagy sebességgel haladjunk. A fogakat V-alakban  rendezték el – ez standardnak számít, és biztosítja az egyenletes anyagáramot. Akinek a tesztbálázóban levő 17 kés nem elegendő, az egy speciálisan szilázsaprításhoz készült 26 késes kényszervezérelt vágószerkezetet is beszerezhet. A mi céljainkhoz a 17 kés tökéletesen elégnek bizonyult, a vágás minősége pedig szemlátomást nagyon jó.

Könnyű eltömődéselhárítás.
A dlz-csapatnak nagyon tetszett az a megoldás, hogy a rendfelszedő kiemelésekor a rotor és az anyagtovábbító csatorna között megnő a távolság. Így a kisebb eltömődések könnyen megszüntethetőek. Amennyiben ez nem elegendő, úgy a teljes aprítódobház hidraulikusan lesüllyeszthető. Ehhez a vezérlőegységen a rendfelszedőről az aprítóra kell átkapcsolni. Egy mágnesszelep segítségével a hidraulika kört átkapcsoljuk, a késdobot leengedjük, majd az eltömődés megszüntetése után visszaemeljük. A kések cserélése szerszám nélkül megoldható – az elvégzéséhez szintén csak a vágószerkezetet kell hidraulikusan leengedni.

Nagy tömörség
A változó kamrás Comprima tömörítési teljesítménye a Krone közlése szerint átlagosan 25%-kal meghaladja a VarioPack eredményeit. A hevederek meghajtása kizárólag erőkapcsolat révén történik – a korábbi rúdláncos elevátoroknál alkalmazott alakzárás már nem használatos. A préstér egyenetlen feltöltésekor, valamint az anyagtovábbító hengerek eltömődésekor a jobb és baloldalon levő gumiheveder elmozdulhat, és ilyenkor a végtelenített szalagok nem fekszenek fel teljes felülettel a terelőgörgőkre. A Krone a 2009-es gyártási évben már orvosolta a problémát. A V180 XC két különálló NovoGrip egységének feszességét egy közös rugós lengőkar szabályozza, így mindig optimálisan illeszkednek a bálához.
Ezáltal minimalizálódik a terményveszteség, és nő a bálák tömörsége. Száraz termény bálázásakor sok anyag kerül a hálószekrény és a heveder közé. A hevederek feszessége a bála felületének növekedésével párhuzamosan nő. A Krone közlése szerint ez az oka annak, hogy a bálák külső részének tömörsége még nagy átmérő esetén is állandó. Az elülső szíjat mindkét oldalon egy meghajtó és három terelőgörgő irányítja. A hátulsó sodró hevedernél öt terelőgörgő működik. Sajnos a teszt során készült bálákat nem tudtuk megmérni, de a Comprimát már használó üzemek igazolták, hogy a bálák tömege valóban 20-25%-kal nagyobb a korábbiakhoz képest.
A bála átmérőjét a Comfort kivitelnél a vezetőfülkéből is beállíthatjuk, a kedvezőbb árú Medium változatnál viszont ezt saját kezűleg kell elvégezni úgy, hogy a kötözőanyag dobozban található szárnyas csavaranya meglazítását követően a bálázó jobb elülső oldalán található nyomásjelzőt elállítjuk. A V180 XC-vel készített bálák magja (közép) tömörségének beállítására is lehetőség van, ennek a résznek az átmérőjét a gép bal oldalán található ütköző segítségével állíthatjuk be úgy, hogy az korlátozza a feszítőkar útját. Ezen a téren jó volna a Comfort felszereltségnél egy kényelmesebb, vezetőülésből elvégezhető beállítási lehetőség, mivel a termény (és főleg a szalma) nedvességtartalma a nap
folyamán sokszor változik.

Magasabb teljesítményigény
A nagyobb teljesítmény, a termény kisebb darabokra történő aprítása és a jobb tömörítés természetesen az erőgéptől is nagyobb teljesítményt követel. A bálázó teljesítménye és az erőigény egyenes arányban növekszik. Az opcionálisan beszerezhető 26 késes vágórotor még jobban megnöveli a teljesítményigényt. A bálázó könnyen vontatható (500/50-17 abroncsokkal rendelkező tandem futómű), és még nagy sebességnél is viszonylag nyugodtan fut. A hidraulika terén a bálázó a hátsó fedél és a rendfelszedő számára két egyszeres működésű csatlakozót, valamint egy szabad hidraulika visszafolyó ágat igényel.

A necckötözés még javításra szorul.
A hálótekercset a szokásos módon a gép elülső részén kell behelyezni. A beszerelést a magas vonórúd ellenére is viszonylag alacsonyan kell elvégezni, ami megkönnyíti a munkát. A háló beillesztése mégis kicsit nehézkes, mivel azt át kell fűzni a hálókiegyenlítőn, két terelőgörgő és két nyújtóhenger között. Ez utóbbiak gondoskodnak a bála peremeinek befedéséről. Kötözéskor a háló a feszítőkar segítségével két starterhenger közé kerül. A csomagolás befejeztével a kötözőanyag elvágása is ugyanitt történik. A háló bevezetése nekünk nem mindig sikerült problémamentesen. A bála kilökésénél is előfordult olyan, hogy a háló elakadt és elszakadt. A hálófék, illetve a görgők és hengerek felületi tulajdonságai javításra szorulnak. Értesüléseink szerint a hibák kiküszöbölése megkezdődött, és az idei évtől ez már nem is okoz gondot.

Comfort-terminál
A Krone két vezérlési koncepciót kínál a Comprima vevői számára. A szériaszerűen beépített, egyszerű Medium vezérlés mellett a bálázók (mint ahogy a tesztgép) a Comfort verzióval is elláthatóak. A kezelőpanel első pillantásra egyszerűnek tűnik, de minden szükséges beállítási lehetőség megtalálható rajta, így a legtöbb beállítást a vezetőülésből elvégezhetjük. A bála aktuális nagyságát a gép jobb első felén található mechanikus mellett digitális kijelző is megjeleníti. A grafikusan megjelenő haladásirány-jelző érzékenységét beállíthatjuk úgy, hogy reagáljon a rendek eltérő vastagságára. A teljes bálaátmérő elérése előtt megszólaló hangjelzés időzítésének átállítására és a kötözés megkezdésének késleltetését szabályozó funkció megváltoztatására is lehetőség nyílik. Ezen túl a Comfort-verzió még egy max. 20 ügyfélre vonatkozó különálló bálaszámlálóval is rendelkezik. További kiegészítő: manuális vagy automatikus kötözés beállítása, a hálórétegek számának előválasztása, munkaórát mérő és szenzordiagnózis funkció. A kijelző nem színes, de az ábrák és a szimbólumok könnyen értelmezhetőek, és még erős napsütésben is jól leolvashatóak.
A monitoron csak a legfontosabb információk jelennek meg, ami áttekinthetővé teszi a képernyőt. Sajnos a Comfort terminál sem ISOBUS-kompatibilis.

Összegzés
A Comprima-sorozattal a Krone megtette az első lépést a „nagyobb teljesítmény” irányába. A tömörítést és az áteresztőképességet a VarioPackéhoz képest sikerült lényegesen megnövelni. A Comprima V180 XC így a változó kamrás körbálázók élmezőnyébe küzdötte fel magát. A teszt sajátosságai miatt nem tudjuk megállapítani, hogy hosszú távon a gumihevederek beváltják-e a hozzájuk fűzött reményeket. A Krone már dolgozik az egyoldalú elhasználó dás és az elkoszolódó görgők okozta problémák elhárításán. A Comfort terminál minden szükséges információt megjelenít, de nem ISOBUS kompatibilis; ezen a téren sürgősen
változtatásra van szükség.

A Krone állásfoglalása:
A hevederek elmozdulásához:  A 2009-ben leszállított gépek már átdolgozott burkolattal és lesodrókkal rendelkeznek. Ezek a kiegészítők a korábbi Comprima modellekhez is megrendelhetőek. Így a terelőgörgők elkoszolódásából adódó szíjcsúszás kiküszöbölhető.
A hálózás problémájához:  A gyakorlatban a hálóféket gyakran túl szorosra állítják be, ez okozhatja az említett problémát. A hiba elhárításához elég egy minimális oldás.
A hiányzó ISOBUS-kompatibilitáshoz: A 2010-es gyártási évtől kezdve a Comprima bálázók is rendelkeznek majd ISOBUS vezérlőpanellel.

Felhasználói Vélemény:
„A V180 XC-vel kb. 4000 bálát készítünk évente. 135 LE-vel úgy-ahogy boldogulunk. A stabilitása az előző gépekéhez képest javult. Az anyagelnyelés nagyon jó, a vezérlés
nélküli rendfelszedő kifogástalanul működik. Az eltömődések gyorsan orvosolhatóak. A késeknél időnként kosz és szalma gyűlik fel. A bálák tömörítése kiváló, formájuk stabil, és egészen a peremig becsomagoltak. A NovoGrip hevederek fordító görgőin is megül a szennyeződés, a szíjak egyoldalúan használódnak el. Nagy teljesítményének köszönhetően a gépet ismét megvásárolnánk.”
Georg Vetter, 89520 Heidenheim

(mu)
A német dlz-agrarmagazin cikke alapján

(Ez a cikk a GÉPmax 2009. októberi számában jelent meg)

Ez a cikk a
GÉPmax 2009/10 októberi
számában jelent meg.


Tartalomjegyzék
Online is olvasható cikkek
Kedvezményes előfizetés az újságra


HIRDETÉS



-=oO=-