GÉPmax | HU ISSN 2060-5595 | info@gepmax.hu
6001 Kecskemét, Pf. 614 | +36-30/9439-158 | +36-76/496-182

A ZETOR CRYSTAL/UR II traktorcsalád története


HIRDETÉS


A nagy múltú ZETOR traktorgyár a 60-as években határozta el, hogy hozzákezd a nagyteljesítményű traktorok kifejlesztéséhez, illetve gyártásához, felismerve a mezőgazdaság 100 LE feletti, középnehéz, univerzális traktorok iránti, egyre jobban növekvő igényét.

A ZETOR traktorok kisebb típusai ekkor már saját hazájukban, Közép-Európában és szerte a világban is méltó elismerést szereztek felhasználóik körében. Ebben az időszakban ez már hazánkban is az egyik legismertebb és széleskörűen alkalmazott traktormárka volt, elég csak visszagondolni a ZETOR 25K és a Super széria sikereire. A fentebb említett okok miatt 1962-ben az ugyancsak nagy traktorgyártási hagyományokkal rendelkező lengyel URSUS traktorgyárral egy nemzetközi szintű kooperációs szerződést kötöttek, új, nagyteljesítményű traktorcsalád kifejlesztésére és gyártására. Erre a célra közös fejlesztési központot hoztak létre, amelynek munkájában mindkét gyár szakemberei, fejlesztő mérnökei egyaránt részt vettek.
A leendő traktorcsalád formájának megalkotására az ismert és járműiparban már nagy elismerést szerzett cseh formatervezőt, Otakar Diblik-et kérték fel. A formaterv teljesen eltért az addig megszokott ZETOR traktorok megjelenésétől; szögletes, keskeny kivitelű orr-rész és nagy üvegfelületekkel ellátott, tágas, jó kilátást biztosító vezetőfülke jellemezte az új konstrukciót. Az 1968-ra kifejlesztett első példányokba lengyel és csehszlovák részegységeket egyaránt beépítettek, és a ZETOR típusok a CRYSTAL (URII) családnevet kapták.
A traktorsorozat legkisebb Zetor-Crystal 8011, kétkerékhajtású típusnak a nagyközönség előtti bemutatkozására 1969-ben, a Párizsi SIMA kiállításon került sor. Természetesen az URSUS standján is megtekinthető volt az erőgép, ott C385 típusjelzéssel. A négyhengeres, csehszlovák ZETOR gyártmányú motorral szerelt, több mint 4,5 tonna saját tömegű, önhordó felépítésű 80 LE-s erőgépek, különösen a vezetőfülkéjük újszerű, modern kiképzése miatt arattak felettébb nagy sikert a bemutatkozáskor. A két traktorgyártó közötti szerződésben meghatározták, hogy a különböző országokba melyik gyártól kerüljenek értékesítésre a traktorok. Hozzánk, az Agrotrösztön keresztül, a ZETOR-CRYSTAL változatok kerültek, így a továbbiakban ezeket a típusokat tárgyaljuk. Kevesen tudják, hogy miközben az új erőgépek éppen bemutatkoztak a nemzetközi szakmai közvélemény előtt, akkor hazánkban, 1969 nyarán már 3 db ilyen új ZETOR CRYSTAL traktor dolgozott a földeken, az Agrotröszt és az MGI közös megfigyelése alatt, Dabason és Szalkszentmártonban. Közben a gyártó bemutatta a legkisebb típus segédmellsőkerékhajtású változatát is, amely a ZETOR-CRYSTAL 8045  jelzést kapta. 1972 szeptemberében a brnoi ZETOR gyár Velke-Bilovicén egy rendhagyó bemutatót szervezett, amelyen többek között a MEFI, az Agrotröszt és az MGI szakemberei, vezetői vettek részt, szakújságírók kíséretében. Az újabb, nagyobb teljesítményű típusokat ekkor üzem közben mutatta be a gyár műszaki fejlesztésekért felelős osztályvezetője. Itt debütált szűkebb körben a magyar szakemberek előtt a traktorsorozat nagyobb, 120 lóerős tagja, és megismerhették a prototípus 14045 segédmellsőkerékhajtású erőgépet is. A korábbi ZETOR típusokhoz hasonlóan a típusjelzés „ll”-re végződése itt is a kétkerékhajtást, míg „45″-re végződése a segédmellsőkerékhajtást jelöli. A gyártó bejelentette, hogy a szériát még a 10011/10045 és 16045 típussal is kiegészíti. A fejlesztési osztályvezető a bemutató alkalmával közölte, hogy a 14045 típus csak kísérleti erőgép, ezt exportra nem kívánják gyártani, viszont a 12011/12045 típusokat már 1973 őszétől a magyar felhasználók rendelkezésére bocsátják. Egyúttal megegyeztek egy darab 16045 prototípus magyarországi körülmények közötti kipróbálásáról is. A legnagyobb változat sorozatgyártását 1974-re tervezték.

Az előbbi megállapodások ellenére a gyakorlat egészen mást hozott, ami fejlesztés alatt álló erőgépeknél egyáltalán nem meglepő. A 12045 segédmellsőkerékhajtású változat gyártása és forgalmazása ugyanis csak nehezen kezdődött el. Nálunk 1975-ben mutatták be, és a forgalmazása az üzemi próbák után, 1976-ban indult meg, 400 db 12045 típusú traktor behozatalával. A 70-es évek második felére kialakult 4 lépcsős traktorcsalád tagjai közül a két kisebb, a 8011/8045 és a 10011/10045 típus 4 hengeres, álló, soros elrendezésű, közvetlen befecskendezésű, vízhűtéses, ZETOR gyártmányú dízelmotorral volt szerelve, a 10011/10045 típus pedig turbófeltöltős kivitelben került a felhasználókhoz. A nagyobb, 12011/12045 változatot ugyancsak ZETOR gyártmányú, 6 hengeres dízelmotorral, a legnagyobb teljesítményű 16045-ös, összkerékmeghajtású típust az előző 6 hengeres motor turbófeltöltős változatával szerelték. A traktorok teljesítmény-leadó tengelye terhelés alatt kapcsolható kivitelben készült, 6 és 21 bordás tengelycsonkkal, sebességváltójukat szorzó előtéttel és ugyancsak terhelés alatt kapcsolható nyomatéknövelővel kiegészítve szerelték. A segédmellsőkerékhajtású kiviteleknél a román gyártmányú mellsőhajtást terhelés alatt lehetett ki- és bekapcsolni. Kormányzásuk kivétel nélkül minden típusnál külön álló körrel szerelt hidraulikus szervórendszerű volt. Hidraulikus rendszerük helyzet-és erőszabályzós kivitelben készült, de a rendszer lehetőséget adott a két szabályozás kombinált használatára. Az erőgépek szinte minden vontatási célra rendelkeztek megfelelő csatlakoztatás! helyekkel, a hagyományos hárompontfüggesztésen kívül. A konstrukció hátrányai közé sorolható a hidraulika-rendszer hajtóműházról történő olajellátása; a kevés (l db) hátsó hidraulikacsatlakozó kivezetése, és a segédhajtásos típusoknál a szűkös nyomtávállítási lehetőség (ez csak a hátsó keréknél és ott is csak keréktárcsa fordítással volt lehetséges). A vezetőfülke azonban – akkori viszonylatban – még a nyugati gépeket is megszégyenítő kényelmet biztosított a kezelők számára, és a tervezők a segédvezetők elhelyezésére is gondoltak a fülke kialakításánál.
1981-ben változás következett be a ZETOR CRYSTAL (URII) sorozat életében, hiszen a traktorcsalád gyártása átkerült a ZTS Martin vállalathoz, ahol ekkor már évek óta sikeresen foglalkoztak erdészeti vontatók és univerzális önjáró rakodók gyártásával. Megváltozott az erőgépek fényezése is: piros/fekete kombinációban készültek, és a több mint 10 éves széria időközben új vezetőülést kapott. 1984-ben a ZTS gyár szakemberei fejlesztést hajtottak végre a traktorsorozaton. Nagy változtatásokra azonban nem kell gondolni, hiszen megmaradt a négy teljesítménylépcső, viszont kissé módosított ZETOR-motorok kerültek az URII erőgépekbe. A módosított 8111/8145, 10111/10145, 12111/12145 és 16145 típusok közül Magyarországon a bemutatás évében, a korábbi gyakorlatnak megfelelően, a 12145 és 16145 forgalmazása indult meg. A felhasználók részéről már évek óta többször jelzett problémát, a hidraulika-rendszer hajtóműházról történő olajellátásának tökéletlenségét a gyár ennél a második generációnál sem orvosolta. Pedig a legalapvetőbb hátrányt a többi márkákhoz képest az előző szériánál is ez jelentette.

 

A módosított sorozat viszont kiválóan alkalmas volt az akkoriban elterjedő tolt üzemmódban használatos cukorrépa-betakarító és silózó adapterek üzemeltetésére. Négy évre rá megjelent az újabb generáció, de már több taggal, hisz itt már a 9211/9245, illetve a 14245 típus is szerepelt a széria palettáján. Ennek ellenére hozzánk ekkor is csak a hagyományos négy teljesítményváltozat került, azok közül is a 12245-öst és a 16245-öst hozták be először, 1988-ban. A 12245-ös típusból először a 174. darab, a 16245 típusból pedig elsőként a 14. darab erőgép érkezett meg, és ezek azonnal az MGI és a behozatalért felelős IKR Bábolna közös gépvizsgálata alá kerültek, Nagyigmándon. A gyártó ZTS ennél a szériánál már sok tekintetben módosított a konstrukción. Új, meredekebb vonalvezetéssel, de a régihez
hasonlóan tágas kivitelben készültek az új fülkék. Több hidraulika kivezetést szereltek az erőgépre hátul, és megoldották az első hidak nyomtávjának állíthatóságát, igaz, három fokozatban. Alapvetően ezzel a harmadik generációval is megmaradt azonban a kezdetben létrehozott, bevált konstrukció és forma, attól lényegében jelentősen nem tértek el. A legnagyobb, akkor közel másfél millió forintba kerülő típus 6 hengeres turbófeltöltéses dízelmotorja a vizsgálati jelentések szerint széles motorfordulatszám-tartományban volt képes alacsony fajlagos hajtóanyag-fogyasztással (253 g/ kWh) dolgozni.
A harmadik generáció egyben az utolsó is volt: ez a széria 10 évig futott, és Csehszlovákia kettéválása után csak ZTS márkanév alatt került forgalomba. Itthoni forgalmazásával a rendszerváltás után az AXIÁL Kft. foglalkozott, nemcsak a 12211/12245-ös és a 16245-ös, hanem az alacsonyabb teljesítményű, 4 hengeres motorral szerelt változatokéval is.
A 90-es évek második felében megjelent a palettán a 16245 Super elnevezésű, növelt hidraulika-emelőképességű, nagyobb első és hátsó kerékmérettel, növelt üzemi tömeggel rendelkező változat. Az új típus a forgalmazó megbízásából egy az MGI által lebonyolított összehasonlító vizsgálaton is részt vett 1997-ben, ahol több nyugati gyártó hasonló teljesítményű, korszerű típusával szemben kellett helytállnia. S itt ki kell emelni, hogy a vizsgálati jelentés szerint a ZTS 16245 Super traktor rendelkezett a legjobb eredményekkel az összehasonlító vontatási vizsgálatok során; motorja a hagyományos turbófeltöltős motorok közül kiemelkedően jó rugalmassági tényezővel rendelkezett.
A ZETOR ÚR II traktorok a rendszerváltás utáni időszakban is népszerű erőgépek maradtak, mind a nagyüzemek, mind pedig a magánfelhasználók körében, ami az egyszerű, mégis robusztus konstrukció mellett a kedvező beszerzési árnak is volt köszönhető (1994-ben egy ZTS-16245 irányára 3 millió, míg egy azonos teljesítményű nyugati import erőgép ára 6-8 millió körül mozgott).
1999-ben a ZTS MARTIN még végrehajtott egy jelentős frissítést az erőgépeken (ÚR II SUPER M99 modellek), de ezzel együtt a széria el is veszítette a klasszikus CRYSTAL-formát. A fejlesztések hatására drasztikusan megemelkedett eladási ár miatt az értékesített darabszám azonban jelentősen visszaesett, és a ZTS gyár a 2000-es évek első felében teljesen fel is hagyott az erőgépgyártással; azóta inkább a hadiipari gyártótevékenységre koncentrál.

Farkas Imre
A fotók a szerző magánarchivumának képei
(farkas.imre@gepmax.hu)

A ZETOR CRYSTAL/URII traktorcsalád műszaki adatai

A ZETOR-CRYSTAL 12045 traktor angol nyelvű ismertetője

A ZETOR-CRYSTAL 12011 traktor német nyelvű ismertetője

A ZETOR-CRYSTAL 12011 és 12045 traktorok magyar nyelvű ismertetője az Agrotek Vállalat kiadásában


Ez a cikk a
GÉPmax 2009/09 szeptemberi
számában jelent meg.


Tartalomjegyzék
Online is olvasható cikkek
Kedvezményes előfizetés az újságra


HIRDETÉS



-=oO=-