GÉPmax | HU ISSN 2060-5595 | info@gepmax.hu
6001 Kecskemét, Pf. 614 | +36-30/9439-158 | +36-76/496-182

McCormick 6 hengerrel: Olaszos angol vagy angolos olasz?


HIRDETÉS


A McCORMICK traktorok igazi európai gyártású erőgépek: a tervezés angol, a váltó francia, a sor végén az összeszerelést pedig az olaszok végzik.

Kép

A 6 hengeres Beta-Power motorral szerelt traktorok mind 6728 cm3 hengerűrtartalmúak és turbósak, miközben a hengerfej hengerenkénti szelepszámától, az adagoló típusától, vezérlésétől és a motorelektronikától függően 117-228 LE maximális teljesítményt képesek leadni. A Beta-Power motorok az IVECO és az amerikai CUMMINS motorgyár közös termékei; ötvöződik bennük a CUMMINS motorok tartóssága és az IVECO motorok alacsony fogyasztása. A fogyasztásnál tartva mindenképpen érdemes tudni, hogy ezek a motorok teljesítik a TIER III környezetvédelmi normákat. A gyár felkészülten várja a TIER IIIA környezetvédelmi norma bevezetését is, ez már olyan alacsony károsanyag-kibocsátás enged meg, hogy az csak elektronikus befecskendezés alkalmazásával teljesíthető.

Hathengeres motorral a McCORMICK négy traktorsorozatot gyárt, ezek: a G-MAX, az MTX, az XTX és aTTX.

McCORMICK G-MAX – hagyományos felépítés, minimális elektronika

A legegyszerűbb vonalat a McCORMICK G-MAX-sorozat képviseli a 125, 135, 145 és 165 típusokkal, amelyek 117,133,141 és 157 LE maximális teljesítménnyel rendelkeznek 2200 l/perc motorfordulatszám mellett. A gazdaságosság, a jó hatásfok és a TIER III környezetvédelmi norma teljesítése érdekében mindegyik motor turbófeltöltővel és levegő-visszahűtő intercoolerrel is fel van szerelve.

A váltó egyszerű, 6 fokozatú szinkronváltó 3 csoporttal és mászóf okozattal. Az irányváltó is szinkronizált, így összesen a kezelő 36 előre és 36 hátra sebességfokozat közül választhat. A nehéz talaj munkák során gyakran használatos öszkerékhajtás-kapcso-lás, illetve a Twin-Lock (első és hátsó) differenciálzár-kapcsolás gombnyomással működik. A jó manőverezhetőség érdekében az 55°-os maximális kormányzási szög, a szállításban a 40 km/h max. haladási sebesség, a megállásban pedig az első és hátsó olajba merülő tárcsás fék gondoskodik a hatékony és biztonságos munkavégzés lehetőségéről.

A hárompont-felfüggesztés vezérlése egyszerű mechanikus, és az erő-helyzet szabályzás, valamint a lengéscsillapítás funkciót tartalmazza. Maga az emelési képesség az alapfelszereltségként meglévő két segédmunkahengerrel 7.000 kg, a hidraulika-rendszer szállítási képessége pedig 67,7+38 liter/perc, amely értékek közül a kisebb a kormányzásért felelős szivattyú, a nagyobbik pedig a füg-gesztőkarok és a kihelyezett szeleppárok ellátását szolgáló szivattyú teljesítménye. A hidraulikához kapcsolódik két opciós felszerelés – amelyeknek a listáját a gyár ennél a sorozatnál igencsak jellemző árközpontú vásárlóközönség, illetve a költségek minimalizálása érdekében szűkre szabta – a 4. és 5. kihelyezett szeleppár az alap 3 pár mellé, illetve a 2.800 kg emelési képességű első hárompont-felfüggesztés.

A fülke a gép méreteinek megfelelően tágas, szellős, a munkaeszközökre könnyen rá lehet látni. A kitűnő munkakörnyezethez szükséges hőmérsékletről pedig az alapfelszereltségként járó légkondicionáló gondoskodik.

Kép

A gép egyszerű, strapabíró váltója és a minimális elektronikát – mondhatni nem is elektronikát, inkább csak “elektromos egységeket” – tartalmazó kialakítása a hagyományos célszerszámokat kedvelő gazdák igényei szerint kerültek kialakításra.

McCORMICK MTX – évtizedek tapasztalata, a mai korhoz finomítva

A McCORMICK MTX-sorozat a jelenleg új traktorként vásárolható gépek közül a legrégebbi 6 hengeres motorral szerelt sorozat. De ez nem azt jelenti, hogy a hosszú évek alatt ne nyúltak volna hozzá, ne fnomítgatták, tökéletesítették volna. A legújabb fejlesztés a traktor külső megjelenését érintette. A 2011-től hazánkba érkező McCORMICK MTX sorozatú traktorok a náluk nagyobb teljesítménykategóriát képviselő XTX- és TTX-sorozattal bevezetett új külsőt és fülkét fogják megkapni.

Az egyben felnyíló motorházfedél alatt a 120, 135 és 150-es típusoknál sorban 117, 133 és 141 LE-s motorok foglalnak helyet. A motorok mechanikus adagolósak, és a jó hatásfok érdekében turbófeltöltés mellett intercoolerrel is rendelkeznek. Alacsony a fogyasztásuk, és a TIER III környezetvédelmi normákat is teljesítik. A motor maga egy acélöntvény alvázba van beleültetve; az alváz kialakításnak köszönhetően a traktor robosztus, nagy tömegű és kiváló súlyelosztású. Az alváz anyagválasztása nem véletlen; az öntvénynek jó a rezgés- és zajcsillapító hatása.

A váltó 4 kézi kapcsolású csoporttal és csoportonként 4 terhelés alatt kapcsolható Powershift fokozattal rendelkezik. Az irányváltó elektrohidraulikus kapcsolású, és akár még 8-9 km/h sebességnél is kapcsolható – bár ilyen durva használat természetesen az irányváltó kuplungtárcsáinak gyors kopásához vezet. Opcióként mászófokozat és Autopower váltó is kapható. Míg az előbbi az alap 16 előre és 16 hátra fokozatot megduplázza, addig az utóbbi kényelmesebb váltást tesz lehetővé, mivel a csoportok közti váltás is kuplungpedál használata nélkül történhet.

Kép

A 109 liter/perc teljesítményű hidraulika-rendszer a kormányzásért, kenésért, a függesztőkar emelésért és a kihelyezett szelepek ellátásáért felelős. A traktor alapból 3 mechanikus vezérlésű kihelyezett szeleppár-csatlakozással rendelkezik, amelyeket opciósan egy elektromos vezérlésű 4. párral lehet ki egészíteni. A hátsó III. kategóriás függesztőkarok 6.600 kg emelési képességgel rendelkeznek, míg az opciós elsők 3.500 kg-ot tudnak maximum megemelni. A függesztőkarok szabályzása elektromos, a potméterek megfelelő beállításával egy képesített traktoros precíz, hatékony és gyors munkát képes végezni. Az egyszerűbb eszközcsatlakoztatás érdekében a tervezők az alapfelszereltség részévé tették a sárvédőről vezérelhető függesztőkar-emelést és a TLT-kapcsolást. Gombnyomásra történik továbbá még az öszkerékhajtás és a differenciálzár kapcsolása.

Kép

Az új, még tágasabb, nagyobb vezetőfülke nagy méretű, hátsó oszlopnál zsanérozott ajtóval rendelkezik. A jó hangszigetelés miatt kisebb a kezelőre jutó zajterhelés. A kényelem olyan opciókkal is növelhető, mint a rugózott fülke és a rugózással rendelkező első híd. A Carraro gyártotta független első kerékrugózás a kategóriában a lehető legnagyobb kényelmet nyújtja. A kényelem további fokozói, a teljesség igénye nélkül: 4 irányban állítható kormányoszlop, automata irányjelző, nagy teljesítményű légkondicionáló, teleszkópos tükrök, pótülés, légrugós vezetőülés könyöktámasszal, 10 munkalámpa…

Kép

McCORMICK XTX és TTX – precíz erő és még több erő

E két sorozatot gyakran szokás egyszerre említeni, hiszen oly kevés közöttük a különbség; a hátsó differenciálműnél, a hidraulika-rendszer és a motorok teljesítményénél van eltérés.

Az előzőekben említett alvázas építési mód ezeknél az erőgépeknél is jelen van, mivel a nagy saját tömeg és a jó rezgés- és zajcsillapítás már a középkategóriás traktoroknál is fontos jellemző. Mindkét sorozat motorjai elektronikus üzemanyag-befecskendezéssel, hengerenként 4-szelepes technológiával készülnek, a minél tökéletesebb üzemanyag-levegő keverék képzése, az alacsony fogyasztás és szintén alacsony károsanyag-kibocsátás érdekében. A motorok egy automatikusan elérhető plusz teljesítménnyel is rendelkeznek, amelynek kihasználását TLT hajtás esetén teszi elérhetővé a motorelektronika. Az XTX sorozatú traktorok a 145-183 LE teljesítménykategóriát, míg a TTX sorozat tagjai a 176-228 LE-s kategóriát képviselik.

A gyár büszke a 4 csoportot és csoportonként – akár terhelés alatt is kapcsolható – 8 Powershift fokozatot tartalmazó váltóra. Felszereltségi szinttől függően a csoportok közi váltás mechanikus vagy elektrohidraulikus lehet. Az egyszerűbb mechanikus csoportváltású gépeknél sem szükséges a kuplungpedál használata csoportváltáskor, mivel a váltókaron van kézi kuplung oldás kapcsoló, amelynek megnyomása egyenértékű a kuplungpedál benyomásával. Az irányváltó az alapfelszereltség részeként elektrohidraulikus, és üres állással is rendelkezik. Az eddig leírtak az XTX és a TTX sorozatra is érvényesek. Az XTX sorozat fejlesztésekor a nagyobb TTX sorozatból indultak ki alapként; a váltóban minimális a különbség, a Powershift kuplungnál kevesebb lamellát használnak a kisebb teljesítmény miatt, valamint a TTX differenciálművét házastul lecserélték az XTX-hez hasonló méretű G-MAX sorozat differenciálművére.

Az XTX hidraulikája 110 liter/perc teljesítményű, a függesztőkarok emelési képessége pedig 8.000 kg, míg ugyanez a TTX-nél 130 liter/perc (163 liter/perc opció) és közel 11.000 kg. Az elektromos függesztőkar-vezérlés, a külön a sárvédőről való emelésvezérlés, a TLT kapcsolás, az elektromos öszkerékhajtás-kapcsolás, az elektromos differenciálzár-kapcsolás, a teleszkópos tükrök – mind a gazdag alapfelszereltség része. Kiemelendő, hogy a csúszásszabályzás (slip), amely egy radaros sebességmeghatározó rendszert követel, szintén az alapfelszereltség része. Opcióként az alap 3 pár kihelyezett szelep mellé a 4. és 5. szeleppár, rugózott első híd, fülke, első függesztőkarok és TLT sorból érdemes választani; az egyéb kényelmi felszereléseket az egyes felszereltségi szintek tartalmazzák.

Az E-plus felszereltségű gépek elektronikus csoportváltást, a 4. csoportban Autoride nevű automata váltó funkciót, elektronikus kihelyezett szelepvezérlést (áramlásszabályzóval és időzítővel felszerelve), a légrugós ülés karfájába szerelt multifunkciós vezérlőkart, ülésfűtést, pótülést tárolódobozzal tartalmaznak.

Kinek-kinek ízléséhez és pénztárcájához illően a McCORMICK gazdag választékot tud nyújtani angol tervezésű és olasz dizájnú traktorokból; mert ez egy angol úriember, olasz öltönyben!

Nagy Márk
Szegána Kft.

Kép

Ez a cikk a
GÉPmax 2010/10 októberi
számában jelent meg.


Tartalomjegyzék
Online is olvasható cikkek
Kedvezményes előfizetés az újságra


HIRDETÉS



-=oO=-